Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019, 2. 10. 2018.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha, únor 2013 ThLIc. Ing. Marie Zimmermannová
Advertisements

Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Čtyři katolické matky. Čtyři katolické matky spolu sedí u kávy a baví se o tom, jak mají slavné syny.
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
V čase církve Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Otče náš Centrum pro katechezi, 2014.
Přijď Duchu svatý.
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Ježíšova velekněžská modlitba I
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Pozvání k účasti na liturgii.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu Božího, všechno ostatní bude pokroucené.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Prostředky Boží milosti Herľany Prostředky milosti „Ke Kristu nikdo nemůže přijít, pokud ho Otec nepřitáhne.... Nicméně Otec tak nechce.
1. U stolu tvého církev tvá | zvěstuje, Ježíši | tvou smrtí že jsme spaseni, | poklade nejvyšší! | Tys věčně smířil s Otcem nás; | tvá oběť věčný platí.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
2. TEOLOGIE BIBLE KLÍČOVÁ BIBLICKÁ TÉMATA Vyškov, BŠ EBED Ježíš říká: Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí.
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Poselství starozákonní svatyně
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Liturgie a společenství.
Centrum pro katechezi v Olomouci o období hlubokého duchovního života; o liturgie součástí života křesťana; o důraz na osobní vztah k Bohu individualismus.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
{  Zbav nás od zlého. Amen.. Zbav nás od zlého.
Efezským 2: 1, 2v nichž jste dříve žili podle běhu tohoto světa, poslušni vládce nadzemských mocí, ducha, působícího dosud v těch, kteří vzdorují Bohu.
1. Tebe, Boha otce věků, | Pána všeho chválíme. | Plna jesti všecka země | převelebně slávy tvé. | Vesmír vzdává chválu tobě, | cherubín a serafín | slavně.
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
1. Jistotu vzácnou v srdci už mám: | spasil mne Ježíš můj Bůh a Pán, | břemeno hříchů z duše mi sňal, | dědicem Božím tak jsem se stal. | Zazvuč již, zazvuč.
vyjadřují skryté dění při liturgii. Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Bohoslužba oběti Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Chléb a víno – Tělo a Krev Kristova – reálný duchovní.
1 Korintským 12:1-7 Pokud jde o duchovní dary, bratři, nechci, abyste zůstali v nevědomosti. 2 Víte, že jste ještě jako pohané chodili k němým modlám,
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Vrchol a střed života církve. Základní pojmy: MŠE je z latinského slova MISA a to zase ze slova MISSIO. Mise neboli poslání. Původně mše končila slovy:
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Středem a vrcholem mše svaté je eucharistická modlitba. Eucharistická modlitba Centrum pro katechezi.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Kněz:nebo: Modlitba na závěr přinášení darů Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Modleme se, aby Bůh přijal.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Křesťanství B. Trojanová. Křesťanství Monoteistické náboženství Vznik v 1. století n.l., původ v učení Ježíše Krista Vyvinulo se z judaismu, ale na.
Hlavní ekumenické problémy II. Eucharistie – Večeře Páně Slavení „Ježíšovy památky“ - večeře Páně (eucharistie) je jednou z klíčových otázek. Jednota.
Křesťanství B. Trojanová.
Řád mše svaté.
Ježíš.
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
Poznání Boží vůle.
1. Jak studovat svátosti? Otázka 60 Co je to svátost Úvod
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros
Smrt ukončuje život člověka. Smrt ukončuje život člověka.
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Transkript prezentace:

Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019, 2. 10. 2018

Lex orandi, lex credendi Poznání Božích tajemství v chrámu, kde církev slaví liturgii v chrámu jako církev Ecclesia orans Lex orandi, lex credendi

První tisíciletí – chrám vidí jeho očima společenství věřících oltář mystagog - uvádí podlaha, mozaiky

Druhé tisíciletí Nejdříve studují a pak se modlí, modlí se podle toho, jak studují.

sv. Ambrož Tyto svátosti přišly z nebe. Každá pomoc je z nebe. Pokřtěný se v chrámu ptá: Kdo je tedy původcem svátosti? Tyto svátosti přišly z nebe. Každá pomoc je z nebe. Snad řekneš: Můj chléb je obyčejným chlebem. I tento chléb, dříve než byla vyslovena svátostná slova, je obyčejným chlebem. Po posvě­cení se z chleba stává Kristovo tělo. To mějme na paměti! Jak se může stát Kristovým tělem? Posvěcením. Kterými slovy se děje toto posvěcení? Slovy Pána Ježíše. Neboť všechno, co se říká v předcházejících prosbách, to říká kněz: je to chvála na Boha, modlitba za lid, za vládce, za všechny. Když se přijde až k tomu, aby bylo dokonáno ctihodné tajemství, kněz již neužívá vlastních slov, nýbrž slov Kristových. Tedy Kristova slova dokonávají toto tajemství. Chléb před posvěcením je chlebem, po Kristových slovech je to Kristovo tělo. Slyš konečně, co říká Kristus! „Vezměte a jezte z toho všichni: toto je mé tělo" (Lk 22,19). Před Kristovými slovy je v kalichu víno a voda. Když však jsou pronesena Kristova slova, stává se víno Kristovou krví, která vykoupila lid. Vidíte tedy, co všechno mohou změnit Kristova slova.

sv. Tomáš Akvinský Otázka 73: Svátost eucharistie Dále se budeme zabývat svátostí Eucharistie. A to nejprve svátostí samou; za druhé materií; za třetí formou; za čtvrté účinky; za páté těmi, kdo tuto svátost přijímají; za šesté vysluhovatelem; za sedmé obřadem. Pokud jde o první bod, zkoumá se šest otázek: 1. Zda je eucharistie svátostí. 2. Zda je jednou nebo více svátostmi. 3. Zda je nutná ke spáse. 4. Její jména. 5. Její ustanovení. 6. Její předobrazy.

Druhé tisíciletí Tridentský koncil „Jestliže někdo popírá, že ve svátosti Eucharistie je obsaženo opravdu, skutečně a podstatně (vere, realiter ac substantialiter) tělo a krev, spolu s duší a božstvím našeho Pána J. K. a tedy celý Kristus, ale řekne, že je to pouze symbol, ve figuře a s pouhou účinností (in figura, in signo et in virtute), ať je vyloučen.” DH1651.

Manuál Alfred Tanquerey: O existenci svátosti O podstatě svátosti O účincích svátosti O vysluhovateli svátosti O přijímateli svátosti

Postupně se rozvíjející racionalistický přístup 2 Postupně se rozvíjející racionalistický přístup 2. tisíciletí stal uzavřeným systémem, kde liturgie se stala systémem rubrik a norem, jak má fungovat. Vytratila se dynamika mystagogicko-svátostná, kterou znali dobře církevní otcové. Tento přístup můžeme nazvat teologií od zeleného stolu. Středověká spekulace se změnila ve velký orloj řízený neoscholastickými manuály

Obřad (ritus) Obřad, to je jednoduše katolicismus tak, jak se vyvinul v souladu s kulturou a duchem určitých lidí. Výraz obřad, zahrnující v sobě i vedlejší význam pro „rituál“ nebo „ceremonii“, je asi ubohým označením nesmírně složité a bohaté skutečnosti. Obřad není jen liturgie, ale spíše komplexní katolická tradice, jedinečný způsob, kterým jisté společenství věřících vnímá, vyjadřuje a prožívá svůj katolický život v rámci Kristova mystického těla.

Obřad (ritus) Rozmanité církevní obřady nejlépe poznáme skrze jejich liturgii. Obřad taktéž vyjadřuje všechny ostatní prvky, u nichž očekáváme, že se nacházejí v katolické kultuře: teologické školy se svými důstojnými otci a učiteli, kanonickou disciplínu, výuku spirituality, zbožnost, řeholnictví, umění, architekturu, duchovní písně a hudbu a taktéž – a to je třeba zdůraznit – osobitého ducha, který utvářel tuto tradici a který je pro tuto tradici podstatný.

Ve škole liturgie oltář mystagog křesťan Slyš konečně, co říká Kristus! „Vezměte a jezte z toho všichni: toto je mé tělo" oltář Před Kristovými slovy je v kalichu víno a voda. Když však jsou pronesena Kristova slova, stává se víno Kristovou krví, která vykoupila lid. Vidíte tedy, co všechno mohou změnit Kristova slova. mystagog Tyto svátosti přišly z nebe. Každá pomoc je z nebe. Kdo je tedy původcem svátosti? křesťan

Otcové první tisíciletí se dívají na svátosti skrze okno, které liturgie (událost, slavení, texty, víra, zbožnost, obřad) otevírá. Studují v chrámu tajemství církve. Církev, která se modlí, je branou k poznání Božích pravd před našima očima.