Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1. Jak studovat svátosti? Otázka 60 Co je to svátost Úvod

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1. Jak studovat svátosti? Otázka 60 Co je to svátost Úvod"— Transkript prezentace:

1 Jak máme vlastně přemýšlet o zpovědi Pavel Ambros SJ KSV/ZPOV – Smíření – druhý křest

2 1. Jak studovat svátosti? Otázka 60 Co je to svátost Úvod
Po probrání otázek týkajících se tajemství vtěleného Slova, se budeme zabývat svátostmi církve, které mají účinnost od samotného vtěleného Slova. Nejprve se budeme zabývat svátostmi obecně; potom každou svátostí zvlášť. Pokud jde o svátosti obecně, je třeba uvážit pět otázek: 1) Co je to svátost. 2) O nezbytnosti svátostí. 3) O účincích svátostí. 4) O jejich příčině. 5) O jejich počtu.

3 1. Jak studovat svátosti? Článek první:
Zda svátost náleží k rodu znamení. Námitky Zdá se, že svátost nenáleží k rodu znamení.

4 1. Jak studovat svátosti? Odpovídám:
Všechny jednotlivosti, které se vztahují k nějaké jedné realitě, lze podle této reality pojmenovat, i když se k ní vztahují různě.

5 1. Jak studovat svátosti? K námitkám:
Lék je účinnou příčinou zdraví. Z toho pak vyplývá, že všechno jmenované podle léku se označuje podle vztahu k tomuto jednomu prvému činiteli, a proto slovo lék zahrnuje nějakou příčinnost.

6 1. Jak studovat svátosti? Traktát
Summa užívá při pojednání o jednotlivých otázkách stejné struktury: - Nejprve uvede argumenty běžně uváděné proti otázce článku (námitky). - Následují protiargumenty (sed contra). - Následuje Tomášovo shrnutí a vysvětlení (respondeo). - Nakonec jsou uvedeny komentáře k argumentům (ad argumentum).

7 1. Jak studovat svátosti? Traktát Žák

8 1. Jak studovat svátosti? těžkopádné traktáty, nebo na úryvky z katechismu, které se učili zpaměti; představovaly zjednodušené a zkrácené úryvky těchto manuálů

9 1. Jak studovat svátosti? 155 Co je svátost pokání? Svátost pokání je svátost, kterou se pokřtěnému odpouštění hříchy.

10 1. Jak studovat svátosti? Pohled do minulosti nám poodhaluje, že až do počátku druhého tisíciletí, místem, kde se teologie dostávala vlastní tvářnost a kde se předávala, včetně teologie o svátostech, je škola. V posluchárně studenti seděli (pozorně) v lavicích a učitelé jim přednášeli. Učitel jim předkládal k diskuzi články norem víry (lex credendi). Vysvětloval, je jejich spekulativním rozborem je možné pochopit hloubku tajemství. Mělo se za to, že to, co vejde do mysli profesorů i žáků, budeme moci později nalézt či vnést do církve jako praxi modlitby. Logicky se postupovalo takto: nejdříve studují a pak se modlí, modlí se podle toho, jak se to naučili.

11 1. Jak studovat svátosti? Nejdříve studují a pak se modlí, modlí se podle toho, jak se to naučili.

12 Zve do chrámu, protože ten je místem učení
1. Jak studovat svátosti? Zve do chrámu, protože ten je místem učení

13 1. Jak studovat svátosti? Typickým pro tuto výuku je stálé odkazování k tomu, co slavili. Nejdříve něco prožili, poté se to stává teologickým objasněním, totiž teologickou skutečností. Když přichází čtvrtý den velikonočního oktávu vysvětlit svátost eucharistie, Ambrož obrací na své žactvo s otázkou, na kterou sám odpovídá: „Chcete vědět, jak je možné se nebeskými slovy posvěcovat? Vezmi do úvahy, jaká jsou to slova. Kněz říká….“

14 1. Jak studovat svátosti? Na tomto místě se nevstupuje do teoretického povídání, někdy těžko stravitelné i pro trpělivé posluchačstvo. Dává přednost tomu, aby ocitoval všem známý text, vysvětluje ústřední část eucharistické modlitby, což je prosba k proměnění darů ve svátostné tělo až k prosbě za naši proměnu v tělo Kristovo. Jsou to prosby, které v římském kánonu zahrnují vyprávění o ustanovení eucharistie a následnou anamnesi. Jinými slovy – na otázku: Co je eucharistie?, odpovídá Ambrož jinou otázkou, která je ve skutečnosti ujištěním: „Ale koho se na to máme ptát než oné modlitby, kterou modlitba církve činí z chleba eucharistii?“

15 1. Jak studovat svátosti? Proto církev věnuje zvláštní péči tomu, aby věřící nebyli přítomni tomuto tajemství víry jako stranou stojící a němí diváci, ale aby mu pomocí obřadů a modliteb dobře rozuměli. Mají mít uvědomělou, zbožnou a aktivní účast na posvátném úkonu, aby se poučili Božím slovem a posilnili hostinou těla Páně a aby vzdávali díky Bohu. Mají přinášet neposkvrněný obětní dar nejen rukama kněze, ale i spolu s ním, a tím se mají učit obětovat sami sebe. Prostřednictvím Krista mají den ze dne dorůstat k dokonalejší jednotě s Bohem i mezi sebou, aby nakonec Bůh byl všechno ve všem. (SC 48)

16 1. Jak studovat svátosti? Vždyť i otcové církve studují svátosti v kultu. Z kultu vycházejí. Spíše než učiteli definují sami sebe jako mystagogy, protože – jak už ze samotné etymologie slova plyne – se starají o to, aby vedli (ἄγω) věřící k pochopení svátostí tím, že se svátosti (μυστήριον) modlí.

17 1. Jak studovat svátosti? Vzhledem k teologii o svátostech, nejdříve se modlí a pak věří, modlí se, aby mohli věřit, co a komu mají věřit. Norma modlitby (lex orandi) vstupujeme do přednáškových síní, aby ozřejmila, co jsou svátosti.

18 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
Ve východních církvích dodnes – a v západní latinské církvi až do 12. století – kněze nerozhřešil toho, kdo vyznal svoje hříchy tak, jak je rozhřešuje nyní kněz v latinském ritu, tzn. deprekativní formulí: „Já tě rozřešuji od tvých hříchů ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého.“ Kněz východní tradice místo toho pronáší dlouhou modlitbu, v níž poté, co chválí Boha za jeho nespočítatelné projevy milosrdenství, jej úpěnlivě prosí, aby projevil své milosrdenství i tomu, kdo zde právě stojí a odpustil mu hříchy.

19 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
Při srovnání těchto dvou způsobů rozhřešení západní teologie vyzvedá deprekativní formu a prohlašuje ji za vyšší (preastantior) než formu indikativní, protože údajně lépe odpovídá významu výkonu soudní moci, k jejímu uplatnění je zpovědník povolán v okamžiku, kdy rozhřešení uděluje. Je skutečně indikativní forma podřadnější než západní forma?

20 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
2.1 Zpověď: služba určená k rozvázání * Pane, Bože všemohoucí, který uzdravuješ naše těla i naše duše; ty, který jsi našemu otci Petrovi řekl ústy tvého jednorozeného Syna a našeho Pána Ježíše Krista: „Ty jsi Petr – Skála – a na té skále zbuduji svou církev a pekelné mocnosti ji nepřemohou. Tobě dám klíče od nebeského království: co svážeš na zemi, bude svázáno na nebi, a co rozvážeš na zemi, bude rozvázáno na nebi. ** Nyní, Pane, učiň, ať tento tvůj služebník N., prostřednictvím služby mé slabosti, ať je mými ústy a ústy Ducha Svatého rozvázán, ó Bože dobrý a milující člověka, prostřednictvím tvého Syna, který nese hříchy světa.

21 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
2.2 Zpověď: služba napravující propast vzniklou před Bohem hříchem * Pane Ježíši Kriste, Slovo Boha Otce, který jsi zpřetrhal všechna pouta hříchu prostřednictvím oživujícího utrpení, který jsi dal dech tvým svatým učedníků, tvým zbožným apoštolům, a který jsi jim řekl: „Přijměte Ducha Svatého: komu hříchy odpustíte, tomu budou odpuštěny, komu hříchy zadržíte, tomu budou zadrženy.“ (Jan 20,22–23) … ** nyní tě proto úpěnlivě žádáme a prosíme tvoji dobrotivost, ó ty, milovníku člověka, ve prospěch tohoto tvého služebníka N. a mě ubohého, kteří skláníme své hlavy před tvou svatou tváří, abychom projevili i navenek tvé milosrdenství.

22 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
2.3 Zpověď: svátostná služba, která obnovuje obraz Boží * Pane Bože, pro tvé velké milosrdenství jsi vyvolil své apoštoly a učinils je prostředníkem mezi tebou a tvým stvořením, dílem svých rukou. Ty jsi jim svěřil moc nad tvým bohatstvím a řekl jsi jim: „To, co rozvážete na zemi, to bude rozvázáno v nebi“ (srv. Mt 16,19c). … ** proto žádáme tvoji milost, dobrotu a shovívavost, a rovněž tvé velké milosrdenství pro tvého služebníka N. a pro tvou služebnici N., jímž zemřelo dítě bez křtu, abys z nich sňal, vymanil je a zrušil žalobu

23 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
2.4 Zpověď: poslání, kterému je svěřeno nevyčerpatelné milosrdenství * Ó, Bože, náš Spasiteli, který jsi skrze svého proroka Nathana poskytl kajícímu Davidovi, který se obrátil ze svých vlastních nesouladů, odpuštění hříchů a přijal Manasesovy modlitby pokání, ** ty sám ve své obvyklé laskavosti přijmi svého služebníka N., který se kaje z hříchů, které spáchal, přehlédni všechno, co učinil, ó Ty, který přecházíš přestoupení. Neboť ty, Pane, jsi řekl, nepřeji si smrt hříšníka, ale aby se obrátil ze své ničemnosti a žil, a že hříchy mají být odpuštěny dokonce sedmdesát sedmkrát.

24 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
2.5 Svátost smíření: udělování svátosti tomu, kdo nese břímě své tělesnosti a žije ve světě * Ó, Pane Ježíši Kriste, synu živého Boha, pastýři a beránku, který snímáš hříchy světa, který jsi odpustil dlužníkům dluh a hříšné ženě její hříchy, ** Ty sám, ó, Pane, promiň, vyhoj, odpusť, hříchy, nespravedlnosti, disharmonické [špatné] skutky, tohoto svého služebníka, učiněné dobrovolně i nedobrovolně, vědomě nebo nevědomě, přestoupením a neposlušností. …

25 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
2.6 Svátost pokání: delikátní služba dovršená pokornými slovy * Pane, plný svatosti, Otče všemohoucí, králi králů a pane pánů, který nejsvětějším ustanovením a ve spolupráci s milostí Ducha Svatého jsi poslal na svět svého jediného Syna, našeho Pána Ježíše Krista, abys svojí zbožnou smrtí zachránil lidský rod, svíraný pouty smrti, ** vroucně tě, prosím, abys přijal moji čistou modlitbu, odstranil jsi trápení, vzdálil laskavě tresty, a rozjasněnou tváří jsi připravil sluch [svého služebníka] zbožností a milosrdenstvím [přináležejícím tobě samému] a posvětil jsi službu tak vznešenou, kterou já nehodně chci udělovat a to, co s tvojí pomocí naplňuji slovy pokornými, naplň vylitím Ducha Svatého. …

26 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
2.7a Svátost smíření jako zpověď: služba církve Všemohoucí Bůh ať je ti milosrdný, odpustí ti tvoje hříchy a dovede tě do života věčného. Amen! Všemohoucí a milosrdný Pán ať ti udělí prominutí, rozhřešení a odpuštění tvých hříchů. Amen! Náš Pán Ježíš Kristus ať ti udělí rozhřešení, a já pro jeho autoritu ti uděluji rozhřešení od každého pouta exkomunikace, (suspenze) a interdiktu, a to podle mých pověření a tvých potřeb. A nyní tě rozhřešuji z tvých hříchů ve jménu Otce, Syna a Ducha Svatého. Amen. (Římský rituál z roku 1614)

27 2. Teologie zpovědi ve škole liturgií
2.7b Svátost smíření jako zpověď: služba církve Bůh, Otec veškerého milosrdenství smrtí a vzkříšením svého Syna smířil se sebou celý svět a na odpuštění hříchů dal svého svatého Ducha. Ať ti skrze tuto službu církve odpustí hříchy a naplní tě pokojem. Uděluji ti rozhřešení ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.


Stáhnout ppt "1. Jak studovat svátosti? Otázka 60 Co je to svátost Úvod"

Podobné prezentace


Reklamy Google