Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019, 2. 10. 2018
Lex orandi, lex credendi Poznání Božích tajemství v chrámu, kde církev slaví liturgii v chrámu jako církev Ecclesia orans Lex orandi, lex credendi
První tisíciletí – chrám vidí jeho očima společenství věřících oltář mystagog - uvádí podlaha, mozaiky
Druhé tisíciletí Nejdříve studují a pak se modlí, modlí se podle toho, jak studují.
sv. Ambrož Tyto svátosti přišly z nebe. Každá pomoc je z nebe. Pokřtěný se v chrámu ptá: Kdo je tedy původcem svátosti? Tyto svátosti přišly z nebe. Každá pomoc je z nebe. Snad řekneš: Můj chléb je obyčejným chlebem. I tento chléb, dříve než byla vyslovena svátostná slova, je obyčejným chlebem. Po posvěcení se z chleba stává Kristovo tělo. To mějme na paměti! Jak se může stát Kristovým tělem? Posvěcením. Kterými slovy se děje toto posvěcení? Slovy Pána Ježíše. Neboť všechno, co se říká v předcházejících prosbách, to říká kněz: je to chvála na Boha, modlitba za lid, za vládce, za všechny. Když se přijde až k tomu, aby bylo dokonáno ctihodné tajemství, kněz již neužívá vlastních slov, nýbrž slov Kristových. Tedy Kristova slova dokonávají toto tajemství. Chléb před posvěcením je chlebem, po Kristových slovech je to Kristovo tělo. Slyš konečně, co říká Kristus! „Vezměte a jezte z toho všichni: toto je mé tělo" (Lk 22,19). Před Kristovými slovy je v kalichu víno a voda. Když však jsou pronesena Kristova slova, stává se víno Kristovou krví, která vykoupila lid. Vidíte tedy, co všechno mohou změnit Kristova slova.
sv. Tomáš Akvinský Otázka 73: Svátost eucharistie Dále se budeme zabývat svátostí Eucharistie. A to nejprve svátostí samou; za druhé materií; za třetí formou; za čtvrté účinky; za páté těmi, kdo tuto svátost přijímají; za šesté vysluhovatelem; za sedmé obřadem. Pokud jde o první bod, zkoumá se šest otázek: 1. Zda je eucharistie svátostí. 2. Zda je jednou nebo více svátostmi. 3. Zda je nutná ke spáse. 4. Její jména. 5. Její ustanovení. 6. Její předobrazy.
Druhé tisíciletí Tridentský koncil „Jestliže někdo popírá, že ve svátosti Eucharistie je obsaženo opravdu, skutečně a podstatně (vere, realiter ac substantialiter) tělo a krev, spolu s duší a božstvím našeho Pána J. K. a tedy celý Kristus, ale řekne, že je to pouze symbol, ve figuře a s pouhou účinností (in figura, in signo et in virtute), ať je vyloučen.” DH1651.
Manuál Alfred Tanquerey: O existenci svátosti O podstatě svátosti O účincích svátosti O vysluhovateli svátosti O přijímateli svátosti
Postupně se rozvíjející racionalistický přístup 2 Postupně se rozvíjející racionalistický přístup 2. tisíciletí stal uzavřeným systémem, kde liturgie se stala systémem rubrik a norem, jak má fungovat. Vytratila se dynamika mystagogicko-svátostná, kterou znali dobře církevní otcové. Tento přístup můžeme nazvat teologií od zeleného stolu. Středověká spekulace se změnila ve velký orloj řízený neoscholastickými manuály
Obřad (ritus) Obřad, to je jednoduše katolicismus tak, jak se vyvinul v souladu s kulturou a duchem určitých lidí. Výraz obřad, zahrnující v sobě i vedlejší význam pro „rituál“ nebo „ceremonii“, je asi ubohým označením nesmírně složité a bohaté skutečnosti. Obřad není jen liturgie, ale spíše komplexní katolická tradice, jedinečný způsob, kterým jisté společenství věřících vnímá, vyjadřuje a prožívá svůj katolický život v rámci Kristova mystického těla.
Obřad (ritus) Rozmanité církevní obřady nejlépe poznáme skrze jejich liturgii. Obřad taktéž vyjadřuje všechny ostatní prvky, u nichž očekáváme, že se nacházejí v katolické kultuře: teologické školy se svými důstojnými otci a učiteli, kanonickou disciplínu, výuku spirituality, zbožnost, řeholnictví, umění, architekturu, duchovní písně a hudbu a taktéž – a to je třeba zdůraznit – osobitého ducha, který utvářel tuto tradici a který je pro tuto tradici podstatný.
Ve škole liturgie oltář mystagog křesťan Slyš konečně, co říká Kristus! „Vezměte a jezte z toho všichni: toto je mé tělo" oltář Před Kristovými slovy je v kalichu víno a voda. Když však jsou pronesena Kristova slova, stává se víno Kristovou krví, která vykoupila lid. Vidíte tedy, co všechno mohou změnit Kristova slova. mystagog Tyto svátosti přišly z nebe. Každá pomoc je z nebe. Kdo je tedy původcem svátosti? křesťan
Otcové první tisíciletí se dívají na svátosti skrze okno, které liturgie (událost, slavení, texty, víra, zbožnost, obřad) otevírá. Studují v chrámu tajemství církve. Církev, která se modlí, je branou k poznání Božích pravd před našima očima.