Etické kodexy v praxi Pavel Seknička
Aplikace etického kodexu Ypůsob aplikace etického kodexu je důležitý a nesmí být podceněn. Velký význam má hlubší promyšlení jednotlivých kroků: Jakým způsobem bude etický kodex představen zaměstnancům; Zařazení kodexu mezi strategické dokumenty podniku; Zveřejnění kodexu na webových stránkách podniku; Propojení etického kodexu s jinými nástroji etického řízení; Kontrola etického kodexu (etické audity, etické telefoní linky, osobní pohovory); Pravidelné vyhodnocování a projednání problémů, které souvisí se zaváděním kodexu.
Johnson & Johnson Průkopník moderního etického kodexu Společnost Johnson & Johnson vlastní 250 obchodních společností v 60 zemích světa, využívá etický kodex „Naše krédo“, jehož autorem je první prezident společnosti Robert Wood Johnson, etický kodex sepsal v roce 1943 a stal se součástí obchodní filozofie firmy. „Krédo je morálním kompasem, ale i receptem na obchodní úspěch.“ Stěžejním tématem je odpovědnost vůči různým zainteresovaným zájmovým skupinám. Společnost má ještě podrobnější kodex s názvem „Kodex obchodního jednání“ s podtitulem „Žij naše krédo, znej náš kodex“. Tento kodex přímo navazuje na „Naše krédo“.
První mezinárodní kodex Kulatý stůl v Caux Uvedený kodex tvoří principy obchodního jednání, byl vydán v roce 1994, je jakýmsi prototypem mezinárodního etického kodexu. Základními principy jsou: práce pro společenské dobro; lidská důstojnost.
ČSOB – etický kodex banky ČSOB zdůrazňuje společenskou odpovědnost, která je součástí podnikatelské filozofie banky. Banka má „Etický kodex zaměstnanců skupiny ČSOB, člena skupiny KBC“ Klíčovými principy jsou: výkon, zmocňování, vnímavost, lokální ukotvení.
L‘OREAL praktický etický kodex Etika je důležitým pilířem podnikání společnosti. Etický kodex má podtitul „Náš způsob práce“ a „Krása etiky – etika krásy“ je přímočarý, praktický a otevřený. Součástí jsou praktické příklady ve formě otázek a odpovědí.
Texas Instruments Inc. - etický test Součástí etických kodexů mohou být i etické testy, tj. rychlé a účinné násroje pro rozhodování – jsou vodítkem pro správná rozhodnutí. Základní hodnoty firmy: integrita, inovace, oddanost.
Rychlý etický kodex Je zamýšlená činnost legální? Je v souladu s našimi etickými hodnotami? Pokud dojde k realizaci činnosti, budete z toho mít špatný pocit? Jaké důsledky by mělo zveřejnění dané záležitosti v tisku? Jestliže víte, že je to špatné nedělejte to! Pokud si nejste jisti, zeptejte se. Ptejte se tak dlouho dokud nedostanete jasnou odpověď.