Organizace práce na prodejně PRODEJNA Organizace práce na prodejně VY_32_INOVACE_Sikorová_09-1-15 Autor: Ing. Renata Sikorová Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace Seznámení s organizací práce na prodejně. Žáci budou znát. význam organizace práce na prodejně; faktory ovlivňující organizaci práce; Organizaci práce malé prodejny; Organizaci práce supermarketu.
Organizace práce a frekvence zákazníků organizaci práce je nutné přizpůsobit vývoji frekvence zákazníků v průběhu roku - sleduje se; mimořádné roční výkyvy se projevují před vánočními svátky, velikonočními svátky nebo volnými dny spojenými se státním svátkem; frekvence se liší podle toho, kde je MO jednotka umístěna – nákupní parky nebo venkovské oblasti nebo dle poptávaného sortimentu; uvedená opatření mají vliv na plynulost prodeje a výši zisku.
Organizace práce malé prodejny Malá firma má zpravidla jednoduchou organizační strukturu. Tvoří ji vlastník firmy a jeden až tři zaměstnanci. vlastník prodejny plně kontroluje všechny hlavní stránky podnikání – nákup, prodej, financování, účetnictví; vlastník zpravidla deleguje odpovědnost na podřízené. Pracovní náplň jim stanovuje dle kvalifikace, délky praxe a zkušenosti v oboru.
Organizační schéma malé prodejny
Organizace supermarketu Provoz supermarketu zabezpečuje 20-50 zaměstnanců. Čím větší e supermarket, tím více je nutné dodržovat principy dělby práce. Uplatňování dělby práce spočívá v rozdělení podle charakteru práce; Supermarket je rozdělen na jednotlivá oddělení. Práci prodavačů řídí pověřený vedoucí.
Organizační schéma supermarketu
Faktory ovlivňující organizaci práce Vnější zákazníci – poptávkou po zboží; zboží – ovlivňuje množství práce, formu prodeje, technické a dispoziční řešení prodejny; místní podmínky prodeje a spotřeby – působí na strukturu zboží na množství a intenzitu práce, na prodejní dobu a poskytované služby. Vnitřní počet pracovníků a jejich kvalifikace – působí na systém dělby práce; technická úroveň pracovních prostředků a jejich kvalita – ovlivňuje fyzickou námahu prodavačů, rychlost obsluhy, manipulaci se zbožím; pracovní podmínky – ovlivňují stupeň psychické a fyzické únavy (nedostatek světla, nefungující klimatizace).
Vnitřní faktory počet pracovníků a jejich kvalifikace – působí na systém dělby práce a na potřebu času při realizaci prodeje; technická úroveň pracovních prostředků a jejich kvalita – ovlivňuje fyzickou námahu prodavačů, rychlost obsluhy, manipulaci se zbožím; pracovní podmínky – ovlivňují stupeň psychické a fyzické únavy (nedostatek světla, nefungující klimatizace).
POUŽITÁ LITERATURA Název knihy. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště obor Prodavač Místo vydání: Olomouc Nakladatelství Olomouc, s. r. o. Lazecká 70a, 772 00 Olomouc, Rok vydání 2001. ISBN 80-7182-131-4. Název knihy. Obchodní provoz ,Místo vydání: Český Těšín (Praha) Nakladatelství Fortuna, Praha 1 Rok vydání 2003 ISBN 80-7168-845-2.