NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.1._N_04_Zápor TEMA: Český jazyk pro 8. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Anotace První část prezentace slouží k výkladu různých typů záporů, druhá část slouží k procvičení. Žáci uvažují nad jednotlivými výrazy a jejich významem, vytvářejí slova opačného významu a uvědomují si, kde to mohou udělat odtržením předpony ne- , a kde musí hledat slovo s jiným základem. Pracují samostatně v lavicích a zároveň se střídají při práci přímo na interaktivní tabuli.
ZÁPOR 1. mluvnický a) větný b) členský 2. slovní Ten dopis nedostal. Nepracuje večer. To není pravda. a) větný popírá platnost celé věty záporka ne u slovesa v přísudku b) členský popírá platnost části věty záporka ne stojí samostatně před částí věty, která se popírá To kolo mi koupil ne tatínek, ale maminka. Stalo se to ne mou vinou. Ne vždy jsem tomu rozuměl. nepřítel, nekuřák, nesprávný, nečitelný, nezdravě 2. slovní = záporná slova, slova s předponou ne
- - + = VĚTNÝ ZÁPOR + SLOVNÍ ZÁPOR = ZRUŠENÍ ZÁPORU A POROVNEJ: Není nehezká. Není to nezajímavé. Neříkám ne. Nejsem nevděčný. Neomlouvá nepřesnost. Je hezká. Je to zajímavé. Říkám ano. Jsem vděčný. Omlouvá přesnost. DVOJÍ ZÁPOR = KLAD S URČITOU VÝHRADOU
K uvedeným slovům se záporkou ne- vytvoř kladná slova opačného významu: nestálý neposedný negramotný nevlastní nezbedný neupřímný nedávný nejapný nenasytný negativní neforemný stálý klidný gramotný vlastní hodný upřímný dávný chytrý, inteligentní skromný pozitivní úhledný, pěkně tvarovaný
dvojí zápor = popření všech možných případů použití záporných zájmen a příslovcí místo neurčitých Nikdo tam nepřišel. Nic se nestalo použití spojky ani místo a, i, také Sestra ani bratr nepřišli. Vysvětli význam: Nikdo nemá rád knedlíky. Nikdo nechce přidat. Nic mi nevrátil. Nikdy mi to nevyhovuje. Někdo nemá rád knedlíky. Někdo nechce přidat. Něco mi nevrátil. Ne vždy mi to vyhovuje.
ZDROJE: STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2000, 188 s. ISBN 80-723-5126-5.