Sociální pedagogika - subkultury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
IMYDŽ JE NA NIC! POSLOUCHEJ ŽÍZEŇ!. IMAGE FIRMY & ETIKETA Ing. Bc. Jan Kuba.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Obchod, trh Základy hospodaření.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Pojem přeměna obchodní společnosti
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ARTE POVERA Tematická oblast
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Techniky práce s mentálně postiženými
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Zlaté pravidlo.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
karel oliva Akademie věd ČR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
13. Růst lidské populace, demografie
Životní cyklus.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
Kultura, socializace a jedinec
LIDSKÉ RASY.
Sociální pedagogika - subkultury
Psychologie test.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Práva a povinnosti členů rodiny
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Phdr. hana pazlarová ph.d.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Vychovávaný jedinec.
Když vás potká vyhoření
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Sociální pedagogika - subkultury doc. Michal Kaplánek, Th.D. přednáška – 5.března 2018

Mládež – skupina s vlastní kulturou? do 50. let 20. století se mladí lidé přizpůsobovali kultuře dospělých, docházelo k celkové enkulturaci do tradiční kultury, enkulturace je významná stále, ale už není samozřejmá, mladí lidé žijí v mnoha kulturách, které jsou velmi rozdílné; můžeme pouze identifikovat základní společné (a někdy i protikladné) trendy; jedná se opět o trendy ovlivněné formováním vztahů v postmoderní společnosti

Postmoderní znaky kultur mládeže Postmaterialismus Estetizace Vliv médií a sociálních sítí Sebeinscenování Povrchnost (Design statt Dasein) Hledání alternativ (vzdor) Touha po originalitě Touha po přijetí do referenční skupiny

Subkultury Pojem „parciální kultura“zavedl na začátku 70. let Robert R. Bell. Je to „relativně koherentní kulturní systémy, které představují v rámci celkového systému národní kultury „svět sám pro sebe“ Subkultury jsou další „světy“, které si vytvořily takové strukturální a funkční vlastnosti, které jejich členy do jisté míry odlišují od ostatní společnosti Podle Baackeho synonyma

Dvojí pojetí subkultury Postavení subkultur v rámci národní kultury Subkultura = parciální kultura Subkultura vybočuje z „normálu“

Scéna Pojem scéna vznikl ve Velké Británii, a to ve městech. Oproti subkultuře je pro scénu charakteristická aktualita a (virtuální) orientace na určité centrum (město, místo, čtvrť, hospoda). Dnes – díky médiím a sociálním sítím – může ke scéně patřit jednotlivec, který se s dalšími účastníky scény fyzicky nikdy neviděl a na místě, kde scéna vznikla, nikdy nebyl. Patří ke scéně většinou virtuálně,fyzicky pak v symbolických okamžicích.

Ani subkultury, ani scény, ale kmeny Tekutá identita, surfování mezi subkulturami Subkultury jsou mrtvé. Teď žijí kmeny - Underwebtribes. (…) Nejste součástí jednoho či druhého kmene, ale účastníte se života celé řády různých kmenů. Protože každý z nás je originál, je každý členem rozdílných kmenů, které spoluvytváří naši osobnost.  https://trendwolves.com/blog/browsing-the-margin-of-youth-culture

A přece subkultury! Subkultury 70. – 90. let se staly širokými hnutími, které ovlivňují současné styly Nejedná se ani tak o retrostyly, jako spíše o revival (oživení původní myšlenky v nové formě) Nadhled: nihil novum sub sole! Hledání autentických hodnot v kulturách mládeže; komunikace s mládeží

Subkultury I. – Hip hop Znaky: rap – graffiti – break dance Kořeny: New York – Bronx – 70. léta Podstata rapu: recitace (vykřikování) textu do mixované hudby (Cool Herc) Malé skupiny – crew Příklady:

Subkultury II. – Techno Znaky: hudba – rave Hlavní myšlenka: love – peace – unity Prostředek: davová extáze pomocí silné rytmické hudby (minimum melodie) Festivaly, koncerty open air Povzbuzující prostředky: nebezpečná droga extasy Příklady:

Subkultury III. - Skinheads Znaky: tvrdá rocková hudba, holé lebky Původ: anglický proletariát 60. let Ideály: „právo a řád“, mužná síla Pravicoví skinheads Levicoví skinheads Rasisté a antirasisté (S.H.A.R.P.S) Ukázka:

Subkultury IV. – Punk rock Kořeny: 2. polovina 70. let – Anglie Znaky: oblečení (pytle, řetězy, PVC, zavírací špendlíky), hudební styl pohrdající estetickými zásadami, odmítání formalit Myšlenky: anarchie, negace, odmítání elit, kultury a státu Kolem r. 2000: fun punk, hardcore Příklady:

Subkultury V. – Girl Power Je to „nápadný barevný puntík“ v subkulturách Generace X (90. leta 20. století), který znamená: „trochu svobody a trochu drzosti“ Směs emancipace a popového designu – dívky, které chtěly být tvrdé, silné, rebelující Kořeny: USA – Riot Girls, Madonna Ukázky:

Subkultury VI. - Freestyle Společný prvek: fyzická znatnost, adrenalin, sebeprezentace, rychlost, volnější, ale domluvená pravidla Zahrnuje například: skate, inline, parktour Oblečení (u skejťáků): streetstyle Příklad:

Společné trendy dnešních subkultur Rozmazané životy Podle: https://trendwolves.com/blog/browsing-the-margin-of-youth-culture

1 – Rozmazané životy Mladí lidé si chtějí sami „slepovat“ svoji identitu (patchwork identity) Nechtějí být zařazeni do škatulek Očekávání různých referenčních skupin se přizpůsobují jen částečně Zpochybnění identity – gender

2 – Tvorba vlastního „superjá“ Mladý člověk chce v něčem vynikat a nechce dostávat ocenění „zadarmo“ Chce se prezentovat špičkovým výkonem, v oblasti, kde je „expertem“ Získávání uznání prostřednictvím sociálních sítí Rostoucí význam informální edukace Testování sebe sama

3 – Touha „někam patřit“ Kmeny: příslušnost do komunity, nejprve virtuální, zpravidla navazuje skutečné setkání (akce), které může nabýt pravidelnosti a silně ovlivnit životy jednotlivců Přijímací rituály, někdy dost náročné Odpověď pedagogiky: vytvářet společenství, aby mladí lidé mohli někam patřit

4 – Celistvé vnímání Vnímání všemi smysly Návrat k sobě samému – meditace Návrat k lidem kolem mě Návrat k živé hudbě Návrat k přírodě Discover your emotions! (Sebepoznání) Nebojí se projevit svou zranitelnost

5 – Na hranici lidské psychiky Testování: co dokáže lidská mysl Jak souvisí psychično a tělesno? Dosáhnout a pokusit se překročit hranice

6 – Překračování hranic Mainstream není cool Originalita až do extrému Dělat si legraci ze všeho Překračovat hranice normality (včetně ošklivosti) Může to být projev existenciální nejistoty Reakce pedagoga: ničemu se nediv!

Co s tím? Don Bosco: „mít rád to, co mají rádi mladí lidé“ Současně: zachovat svou roli, reprezentovat tradiční kulturu NASLOUCHAT POCHOPIT ANIMOVAT KULTIVOVAT