Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Nepředvídatelné práce a jejich úhrada v rámci fondů EU
Seminář k ukončování projektů FS Vzorové obsahy 10. června 2008 Praha RNDr. Alois Kopecký, ŘO FS Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Fakulta stavební Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava 17. listopadu 15, Ostrava – Poruba.
Fakulta stavební Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava 17. listopadu 15, Ostrava – Poruba.
Nástrahy veřejnoprávního projednávání a územního rozhodování Ing. Pavel Dražďák.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Monitorovací systém Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Tisková konference
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Smluvní výtahy ve výstavbě Poptávka, nabídka, smlouva o dílo, plnění
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
1 Národní rozvojový program mobility pro všechny 7. dubna 2016 Oddělení investic MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7,
Příspěvkové programy SFDI Praha, 7. dubna 2016 Ing. Karel Havlíček.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Financování dopravní infrastruktury 2015 – 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
MĚSTO ROŽNOV POD RADHOŠTĚM NÁVRH ZMĚNY FINANCOVÁNÍ PROVOZU ŠKOL (PO)  důvody  cíle  záměry  způsoby provedení.
Státní fond dopravní infrastruktury Střednědobý výhled rozpočtu a vliv mýtného Ing. Miloslav Linhart referent odboru řízení výdajů.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Pracovní schůzka ekonomů neškolských příspěvkových organizací
NÁKLADY VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK a MOŽNOSTI JEJICH KONTROLY IODA, z.s. ČVUT Fakulta dopravní.
Výroční zpráva SFDI za rok dubna RozpočetCelkem Národní zdroje Dluhopisový program D47 EUEIB Schválený
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Strategické úkoly MD Pardubice
Směrnice č. V-2/2012 Směrnice upravující postupy Ministerstva dopravy, investorských organizací a Státního fondu dopravní infrastruktury v průběhu přípravy.
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Management projektu Fakulta sportovních studií MU Brno 2013 Ing
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Brandýs n. L. – Stará Boleslav, 18. října 2016
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Financování dopravní infrastruktury v ČR
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
a předvídatelnost financování dopravní infrastruktury
Regenerace sídlišť Regenerace sídlišť Úprava veřejných prostranství
Financování silnic II. a III. třídy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Cena stavebního objektu
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek Finanční zajištění oprav a údržby dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek Ing. Zbyněk Hořelica

Celkové financování dopravní infrastruktury v letech 2010 – 2015 Finanční prostředky uvolněné příjemcům SFDI dle druhu infrastruktury Ukazatel Uvolněno celkem v mld. Kč 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Pozemní komunikace 49,5 38,5 29,1 26,4 23,0 35,9 Dráhy   22,6 19,5 18,4 18,6 25,3 50,8 Vodní cesty 1,5 0,5 0,4 0,2 0,3 Příspěvky SFDI 0,6 Mýto a telematika 3,6 3,2 3,5 3,3 2,8 3,4 Celkem 77,7 62,0 51,7 48,9 51,9 91,1 Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 1

Financování dopravní infrastruktury v letech 2010 - 2015 Finanční prostředky uvolněné příjemcům SFDI dle druhu infrastruktury Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 2

Čerpání rozpočtu SFDI na rok 2016 Schválený rozpočet celkem 65,7 mld. Kč Upravený rozpočet celkem 80,5 mld. Kč Národní zdroje 65,5 mld. Kč EU zdroje 15,0 mld. Kč Čerpání rozpočtu 61 mld. Kč, cca 76% 2015 ke stejnému datu 59,5 mld. Kč, 65,1% Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 3

Čerpání rozpočtu SFDI na rok 2016 v mil. Kč Příjemce Upravený rozpočet Uvolněno vč. požadavků k úhradě % čerpání ŘSD ČR 37 123 26 503 71,4% SŽDC 36 799 30 135 81,9% ŘVC ČR 916 198 21,6% Ostatní 5 663 4 156 73,4% Celkem 80 501 60 992 75,8% Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 4

Čerpání rozpočtu SFDI hlavními příjemci Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 5

Financování oprav a údržby v letech 2012 – 2016 Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 6

Návrh rozpočtu SFDI na rok 2017 Vyrovnaný rozpočet bez zapojení úvěrů Rozpočet celkem 82,1 mld. Kč z toho - národní zdroje 52 mld. Kč - EU zdroje 30,1 mld. Kč Díky navýšení zdrojů od MF pokryty potřeby rozpočtu zejména u státních investorů Legislativní změny – rozšíření možností financování v rámci zákona o SFDI V oblasti oprav a údržby dodržení filosofie SESTRA 7

Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2017 Rozpočet SFDI 2017 – výdaje celkem v mil. Kč Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2017 Příjemce Národní OPD CEF Ostatní fondy EU Celkem ŘSD 29 213 16 495 43 45 751 SŽDC * 20 335 7 960 4 056 32 350 ŘVC 474 403 6 883 Ostatní příjemci 1 978 1 130 1 3 109 Výdaje celkem 52 000 25 585 4 460 49 82 093 * částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH 8

Rozpočet SFDI 2017 – výdaje ŘSD v mil. Kč Druh výdaje 2017 celkové výdaje 2018 celkové výdaje 2019 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje vč. mýta 15 427 15 586 16 299 z toho: Opravy a údržba 10 000 10 500 10 900 z toho: Mýto a telematika 3 648 3 307 3 620 z toho: Provozní výdaje 1 779 Doplatky probíhajících akcí 3 019 80 Ostatní programy (globální položky) 1 176 1 137 1 120 Příprava akcí 2 780 Akce v realizaci 11 954 10 024 4 363 Akce nově zahajované 11 395 22 499 35 642 Celkem* 45 751 52 105 60 204 Poznámka: - částky jsou uvedeny včetně DPH – ŘSD není plátcem DPH 9

Rozpočet SFDI do 2018 – výdaje SŽDC v mil. Kč Druh výdaje 2017 celkové výdaje 2018 celkové výdaje 2019 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje 12 629 12 799 13 654 Ostatní programy (globální položky) 2 757 3 147 2 696 Příprava akcí 1 048 1 055 Doplatky probíhajících akcí 693 Akce v realizaci 11 198 5 146 1 436 Akce nově zahajované 4 026 17 413 18 812 Celkem 32 350 39 559 37 653 Poznámka: - částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátce DPH 10

Plán výdajů na opravy a údržbu 11

STANDARDIZACE SMLUVNÍCH VZTAHŮ Zavedení nových Smluvních podmínek pro „měřený kontrakt“ (v gesci ŘSD) Příprava Smluvních podmínek pro „Design-Build“ (v gesci SFDI) Zpracování nových Smluvních podmínek pro projekční práce, průzkumné práce, dozory a pro stavby menšího rozsahu dle vzorů FIDIC (v gesci ŘSD) Metodika pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků uplatněných ze smluvních závazkových vztahů Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek 12

Metodika pro správu změn díla - Proč? S účinností od 1. 2. 2016 schválilo MD nové Obchodní podmínky pro realizaci staveb PK Smluvní podmínky pro výstavbu pozemních a inženýrských staveb projektovaných objednatelem – Obecné podmínky (Červená kniha FIDIC) Smluvní podmínky pro výstavbu pozemních a inženýrských staveb projektovaných objednatelem – Zvláštní podmínky 13

Metodika pro správu změn díla - Proč? 134/2016 Sb. ZÁKON ze dne 19. dubna 2016 o zadávání veřejných zakázek Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky: Od 29. 4. 2016 platný nový zákon ZZVZ účinný od 1. 10. 2016 14

Metodika pro správu změn díla Standardizací se nově nastaví zásady správných postupů pro objednatele, zhotovitele a správce staveb Zefektivní se řízení staveb a jejich kontrola – čas/cena Předejde se složitému řešení budoucích sporů z nejednotného postupu a výkladu Zvýší se transparentnost Pro přípravu interních pravidel a směrnic ŘSD, SŽDC, ŘVC 15

Metodika pro správu změn díla Změny v průběhu realizace výstavbového projektu jsou nevyhnutelné pro úspěšné dokončení – nelze je vyloučit ani zakázat 16

Metodika pro správu změn díla - postup zpracování 02 / 2016 - zahájení prací - JUDr. Lukáš Klee, Ph.D. Mgr. David Dvořák, LL.M., Ph.D. 02 – 05 / 2016 – rezortní konzultace ve spolupráci MD, ŘSD, SŽDC, ŘVC, SFDI 06 – 11 / 2016 – externí představení a konzultace MMR, MF-AO, NKÚ, ÚHOS, MV 12 / 2016 – závěrečné projednání skupinou expertů a vydání metodiky 17

Metodika pro správu změn díla - Co? Základní témata Sjednané podmínky smlouvy Smlouvou umožněné nutné změny díla (variace) Podstatné změny Zlepšení díla Akcelerace Metodika řeší především tato základní témata: Sjednané podmínky smlouvy – měření jako způsob určení ceny, což je základní princip měřeného kontraktu, a dále prodloužení doby pro dokončení neboli časová kompenzace, např. z důvodu mimořádně nepříznivých klimatických podmínek. Smlouvou umožněné nutné změny díla (variace) – tyto změny mohou mít vliv na cenu a čas. Proto je důležité, aby byly řešeny transparentně, ale i rychle a hospodárně. Podstatné změny – to znamená změny nepovolené bez nového zadávacího řízení Zlepšení díla a technické inovace – tyto změny mohou vyplývat z velmi dlouhé doby přípravy a realizace projektů, která je někdy i více než 10 let. Za takovou dobu dojde k rozsáhlému vývoji v oblasti technologií, materiálů a způsobu řízení stavebních zakázek Akcelerace – tím myslíme nutné zrychlení postupu výstavby zvýšením efektivity jednotlivých činností při realizaci (změny postupů, více lidí, více strojů, zrychlením dodávek nebo zajištěním subdodávek) 18

Metodika pro správu změn díla - Co? Základní témata Claimy Chyby a nedostatky zadávací PD Posouzení podstatnosti variace Posouzení nutnosti variace Projednávání a oceňování variací Metodika dále řeší i tato základní témata: Smluvní kompenzační nároky neboli claimy – jedná se o smluvně řešené kompenzační nároky stran především při neplnění jejich povinností ze smlouvy anebo při událostech mimo kontrolu stran prostřednictvím uplatnění smluvních nároků neboli claimů. Z hlediska zhotovitele jde například o pozdní předání staveniště, nedostatky zadávací dokumentace, nepředvídatelný stav základové půdy atd. vedoucí ke komplikacím a prodloužení výstavby, které vyžadují kompenzaci dodatečných nákladů a času. Z hlediska objednatele se pak jedná například o uplatňování odstranění vad (a s tím spojených dodatečných nákladů), dodatečné náklady dozoru, smluvní pokuty (náhrady škody) a prodloužení záruční doby. Vyčíslení nákladů vzniká na základě smlouvou předepsaného postupu, kdy zhotovitel a objednatel si navzájem oznamují a dokládají claimy. Fakturace těchto claimů by měla v zájmu všech účastníků projektu probíhat v čase, kdy výdaje vznikají, stejně jako např. v případě skutečně provedených prací u měřené zakázky v pravidelném měsíčním vyúčtování Chyby a nedostatky zadávací projektové dokumentace – nebo také nedostatky ve vytyčení, nedostatečné geologické a hydrogeologické průzkumy, nepřesné informace o sítích a rozvodech elektřiny, plynu, vody, optokabelů apod. a další chyby a prodlení objednatele 19

STABILNÍ PARTNER PRO FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Děkuji za pozornost zbynek.horelica@sfdi.cz,www.sfdi.cz Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, 18.09. 2007 Gustáv Slamečka ředitel SFDI STABILNÍ PARTNER PRO FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY