Vypravování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypravování – jazykové prostředky Vypravování – jazykové prostředkyOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N12_Opakování TEMA: Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_16_ROZVÍJENÍ.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Český jazyk – 3.ročník, Spojky.
Time Management Lubomir Pelc ČIŽP – Brno
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
SLOVESA – PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slovesa.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Když slova nestačí Prezentace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_REC_PRIMA_A_NEPRIMA Název materiálu:
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
Mluvíme, sjednáváme po telefonu (mobilu…)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
POPIS Shrnutí učiva.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesný způsob podmiňovací
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Typy promluv.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
Naučil jsem se....
VY_32_INOVACE_13 13 Litr – jednotka objemu autor: Mgr. Jana Kobylková
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Pořádek slov v české větě
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Každý den jsme trochu starší…
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Vypravování

Znaky vypravování Vypravěč (ich-forma, er-forma) Dějová slovesa Přímá řeč Minulý čas + dramatický přítomný čas Promyšlená kompozice (úvod, zápletka, rozuzlení…) Jednočlenné věty, zvolání („Rychle! Stát!“) Napínavost, názornost

Název vypravování 1. Vymyslete název detektivky, který by vás jako čtenáře nalákal k přečtení. 2. Vymyslete poutavý název pro tato vypravování: „Někde zvonil telefon, ale Jan si nemohl v otupění uvědomit, co se s ním vlastně děje. Kdo zvoní? A komu a proč?“ „Prosím vás! Slyšíte mě někdo? Ozvěte se! – Hlas polozmrzlého muže se ztrácel v tichu. Kdyby nebylo psa, který zbloudilého chodce zavětřil, našli bychom ráno u našich vrat zmrzlého člověka…“

Začátek vypravování - možnosti Líčení přírody – „Toho roku bylo léto tak parné, že lidé chodili po ulicích jako mátohy a zdáli se být pokryti prachem…“ Časový údaj – „Psal se právě rok 1918 a válka se už chýlila ke konci…“ Charakteristika postavy – „Jan ze Mlýna, kterému se tady říkalo Mlýnský, vypadal naprosto jinak než všichni ostatní…“ Otázka – „Víte, kde leží hrad Bezděz?“; „Jak se mohlo stát, že za mými zády došlo k vraždě?“ Tajemství – „Už se nikdy nedovím, co měl dědeček na mysli, když mluvil o skrytém pokladu…“ Vržení do středu dění – „Haló! Jsi to ty? Ozvi se!“ Začátek od konce – „Tak starý František zemřel. Budiž mu země lehká…“

Názornost a napínavost vypravování Vyprávění má začít větou „Muž vyjel na moře“. Rozvijte ji pomocí přívlastků a příslovečných určení tak, aby bylo vyprávění co nejnázornější. Vymyslete tři rozvité věty. Ve vyprávění se objevuje souvětí: „Kapitán řekl, aby kormidelník otočil kormidlem doleva, protože vlny se zvedají a loď by se mohla potopit“. Přeformulujte pasáž tak, aby byla co nejnapínavější (pomocí zvolání, přímé řeči…). Převeďte věty na jednočlenné, abyste zvýšili napětí: „Kde jsi, Marto?“; „Kluci, zavřete rychle to okno!“; „Jeďte opatrně!“; „Chtěl bych zaplatit.“; „Je to výborné.“

Řeč vypravěče a řeč postav Řeč vypravěče – v 1. nebo 3. osobě, spisovná Řeč postav – v 1. osobě, stylizace skutečné řeči – nespisovnost, citové zabarvení Přímá řeč – v uvozovkách Petr řekl: „Jdu domů“. Nepřímá řeč – opisem Petr řekl, že jde domů. Nevlastní řeč přímá – vyjadřuje vnitřní řeč postavy, není v uvozovkách, ale stále v 1. osobě Půlku mám tedy za sebou, řekl si. Polopřímá řeč – také vyjadřuje vnitřní řeč postavy, ale je psána ve 3. osobě Nechal u dveří vzkaz. Víc udělat nemůže.

Slovní zásoba, užívání synonym Odstraňte opakované sloveso říci a nahraďte je synonymy. Převeďte některé věty do přímé řeči, aby bylo vypravování živější: „Včera, když jsme šli ze školy, mi kamarádka řekla, že mají koťata a že mi jedno dá. Mám zvířata ráda, zvláště kočky, proto jsem jí řekla, že se těším, ale pak jsem si uvědomila, že to musím říci doma, aby naši nic neříkali. Řekla jsem to mamince. Maminka mi to dovolila, ale řekla, že mám říci tatínkovi o dovolení. Tatínek řekl, že proti tomu nic nemá, ale že se musím o kotě starat.“

Slovní zásoba, volba slov Použijte ve větách tato slova, abyste odlišili jejich význam: Kopat, vykopat, zakopnout, zakopat si Házet, vyhazovat, nadhodit, zahodit, prohodit Stát, povstat, vstát, přestát, přestat Pracovat, zpracovat, vypracovat, udělat, zhotovit

Závěr vypravování 1) děj je ukončen – „A od těch dob se už nic podobného nestalo.“; „A žili spolu šťastně až do smrti.“ 2) děj zůstává otevřen – „A od těch dob čekám, stále jen čekám…“; „Ani ta smrt je nesmířila. A tak je kolem stále ticho…“

Slohové cvičení Napište krátké vypravování (cca 20-30 řádek) na jedno z těchto témat: Největší trapas mého života Tomu nikdy nikdo neuvěří! Příběh mého oblíbeného filmu / knihy