Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_10.1.4 Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_10.1.4 Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_10.1.4 Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace: Prezentace slouží k výkladu a procvičení mluvnické kategorie vidu

2 Slovesný vid

3 České sloveso existuje ve dvou (až třech) podobách, které mají stejný význam, ale odlišují se od sebe vztahem k ukončenosti děje. SLOVESA DOKONAVÁ Vyjadřují děj jako ohraničený nebo jednorázovýNEDOKONAVÁ Vyjadřují děj jako probíhající nebo opakovaný uvidí - vidí napíše - píše řekne - říká koupí - kupuje hodí - hází nakoupí -nakupuje

4 Slovesa dokonavá nemohou vyjádřit přítomný děj, jejich tvary přítomného času označují děj budoucí. napíše dopis, postaví dům U nedokonavých sloves je budoucí čas vyjádřen složeným slovesným tvarem. Čas minulýČas přítomnýČas budoucí dokonavá slovesauvařiluvaří nedokonavá slovesavařilvaříbude vařit ! Slovesa pohybu a některá slovesa stavu vyjadřují budoucí čas tvarem jednoduchým, přesto jsou nedokonavá. jet – pojedu, jdu – půjdu, běžet – poběžím

5 Zakroužkujte v každé řadě sloveso, které je jiného vidu než ostatní a)Napsat, psát, dopsat, popsat, přepsat b)Vařit, uvařit, zavařit, svařit, dovařit c)Zaříkat, naříkat, přeříkat, říkat, vyříkat d)Odsedět, nasedět, posedět, vysedět, sedět e)Odpracovat, vypracovat, zapracovat, pracovat, zpracovat f)Naučit se, vyučit se, učit se, přiučit se, zaučit se

6 Doplňte vidové dvojice Sloveso dokonavéSloveso nedokonavé přijdepřichází koupíkupuje vyhledáhledá zazpívázpívá řekneříká vyhodívyhazuje hodíhází přinesepřináší uvidívidí

7 Utvořte zákazy k těmto příkazům a všimněte si rozdílu ve slovesném vidu Otevři okno! – Skoč do vody! – Vezmi si teplé šaty! – Půjč mu tu knihu! – Jdi na procházku! – D D D D D Neotvírej okno! Neskákej do vody! Neber si teplé šaty! Nepůjčuj mu tu knihu! Nechoď na procházku! N N N N N

8 U označených sloves určete vid Jiří Suchý – Letní den Ráno vítr stébla trávy Loukám pročeše Kos říká nejnovější zprávy Čápům na střeše A bílý mráček v kapce rosy Slunce zhasíná A děti chodí bosy Letní den nám začíná Psát o kráse léta báseň Dávno jsem si přál Však dodnes báseň žádnou já jsem Nikde nenapsal Častokráte letní den jsem Veršem slavit chtěl Však slova jsem pro jeho krásu nikdy nenašel D N D D D N N N N N N

9 Použité zdroje KRAUSOVÁ, Zdeňka; PAŠKOVÁ, Martina. Český jazyk 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN 80-7238-419-8. KRAUSOVÁ, Zdeňka; PAŠKOVÁ, Martina. Český jazyk 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN 80-7238-420-1.


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_10.1.4 Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google