SWOT ANALÝZA Ilina Gajdardjiska
CHARAKTERISTIKA SWOT analýza je metoda strategického plánování, která efektivně pomáhá zejména v počáteční fázi projektové přípravy Provádí se za účelem posouzení postavení organizace na trhu Bývá součástí programových dokumentů Název metody je podle počátečních písmen anglických slov: 1.S silné stránky (strenghts) 2.W slabé stránky (weaknesses) 3.O příležitosti (opportunities) 4.T rizika (threats)
Výhody metody: rychlost a jednoduchost nízké náklady vysoká výstižnost důkladná a objektivní charakteristika vyvážený pohled na minulost a současnost a zároveň pohled na budoucnost
VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ VLIVY Při SWOT analyzy se provádí analýza vlivů působících z vnitřního a vnějšího prostředí organizace rozdělení vlivů: a) vnitřní → účelem je budovat silné stránky a odstraňovat (případně akceptovat) slabé stránky organizace b) vnější → účelem je rozpoznat příležitosti a rizika SWOT analýze dokážete komplexně vyhodnotit fungování firmy, nalézt problematické oblasti či nové možnosti pro rozvoj firmy.
VNITŘNÍ VLIVY Slabé a silné stránky se posuzují vzhledem ke konkurenci – to, v čem jste lepší je vaše silná stránka, to, v čem vás konkurence předehnala, je vaše slabá stránka.
SILNÉ STRÁNKY představují konkurenční výhodu uvnitř organizace příklad: manažerské schopnosti jméno organizace (tzv. image značky) kvalita produktů personální schopnosti cenová politika technické vybavení dostatek finančních prostředků spokojenost zákazníků
SLABÉ STRÁNKY představují konkurenční nevýhodu uvnitř organizace příklad: nedostatek finančních prostředků špatné firemní klima nedostatek vhodného personálu vztahy se zákazníkem nízká úroveň propagace krátkodobé působení na trhu nedostatek vlastního kapitálu nevybudovaná image
VNĚJŠÍ VLIVY Cílem analýzy vnějších vlivů podniku je určení příležitostí pro rozvoj firmy a zároveň identifikaci hrozeb, které by mohly rozvoj podniku znemožnit.
PŘÍLEŽITOSTI představují příznivou situaci v okolí organizace (zajištění vyššího prodeje, vyšší výnosnosti atd.) příklad: -nalezení nového tržního segmentu -technologický pokrok -změny v zákonech -růst populace -podpora vývozu
OHROŽENÍ představují určité riziko z vnějšího okolí organizace příklad: silná konkurence nepříznivé změny v oblasti podnikání měnící se potřeby zákazníků ekonomická krize vstup zahraničního investora
SWOT STRATEGIE Hledání příslušné strategie či způsobů práce, které budou s ohledem na naše možnosti a podmínky reálné
VÝSLEDKY SWOT ANALÝZY Odpovídají na následující otázky: Jaké jsou silné stránky organizace a které z nich lze dále rozvíjet? Které slabé stránky byly zjištěny a je třeba je potlačit (eliminovat)? Nabízí se zvláštní příležitosti, kterých lze využít? Jaké hrozby byly rozpoznány a lze se jim vyhnout?
Příklady
PESTLE analýza PESTLE analýza je analytická technika sloužící ke strategické analýze okolního prostředí organizace. PESTLE je akronym a jednotlivá písmena znamenají různé typy vnějších faktorů: P – Political - politické – existující a potenciální působení politických vlivů E – Economical - ekonomické – působení a vliv místní, národní a světové ekonomiky S – Social - sociální – průmět sociálních změn dovnitř organizace, součástí jsou i kulturní vlivy (lokální, národní, regionální, světové) T – Technological - technologické – dopady stávajících, nových a vyspělých technologií L – Legal - legislativní – vlivy národní, evropské a mezinárodní legislativy E – Ecological - ekologické (environmentální) – místní, národní a světová problematika životního prostředí a otázky jejího řešení Podstatou PESTLE analýzy je identifikovat pro každou skupinu faktorů ty nejvýznamnější jevy, události, rizika a vlivy, které ovlivňují nebo budou ovlivňovat organizaci. Někdy bývá použita jako vstup analýzy vnějšího prostředí do SWOT analýzy.
Zdroje SWOT analýza. RVP.cz [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://dum.rvp.cz/materialy/swot-analyza.html Projektové techniky a dovednosti. SWOT analýza. [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://skola.sosotrokovice.cz/projekty%20esf/projektove%20rizeni/Vzdelavaci_program_SWOT%20analyza.pdf SWOT analýza odhalí pravdivou tvář vaší firmy a pomůže vám nahlédnout do buducnosti. [cit. 2014-04-20]. Dostupné z: http://www.ipodnikatel.cz/Marketing/swot-analyza-odhali-p VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 232 s. ISBN 978-80-247-2721-9. ŠIMKOVÁ, Eva. Management a marketing v praxi neziskových organizací. 4. vyd., aktualiz. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 173 s. ISBN 978-807-4350-122. https://managementmania.com/cs/swot-analyza https://managementmania.com/cs/pestle-analyza