PSYCHOSOCIÁLNÍ TEORIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Erich Fromm ( ) Erik Erikson ( )
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Podpora v nezaměstnanosti
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
POTŘEBY DUM _13.
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
UČENÍ.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
PhDr.hana pazlarová, ph.d
9. Heterogenní a homogenní skupiny
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
karel oliva Akademie věd ČR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Andragogika Vzdělávání.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Psychologie pro učitele 4.přednáška
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Centra kolegiální podpory
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

PSYCHOSOCIÁLNÍ TEORIE Erich Fromm a Erik Erikson

Erich Fromm nar. se r. 1900 ve Frankfurthu nad Mohanem v ortodoxní rodině četl Marxe a Freuda – jejich myšlenky na něj zapůsobily, užil Marxových sociálních pojmů jako obecného rámce a potřebné psychologické prvky od Freuda v prvních letech se v práci s pacienty drží Freudova přístupu, pak své názory změnil a odchýlil se od klasické psychoanalytické teorie, ale pokládal se za Freudova žáka, který se pokouší rozvíjet jeho nejvýznamnější objevy, aby je obohatil a prohloubil tím, že je vyprostí z příliš ztížené teorie libida počátkem 30.let emigroval do USA, v New Yorku přijal učitelské místo na Americkém institutu pro psychoanalýzu – setkal se s Karen Horneyovou – postavila se proti tomu, aby učil bez lékařského vzdělání – byl mu omezen počet kurzů, proto odešel přestěhoval se do Mexika – r.1957 inicioval rozsáhlý výzkumný projekt zaměřený na účinky industrializace na mexickou venkovskou společnost po svých sedmdesáti letech – do Švýcarska – věnoval se odborné práci až do smrti r.1980

Hlavní důrazy Frommovi teorie sociolog, fylozof, historik, psycholog – vnímal životy jednotlivců v celkové perspektivě společnosti, kritický vůči vlivům moderní společnosti na člověka zdůrazňoval důležitost uvědomění si sebe samého a vnitřní hodnoty, podstatným znakem lidské povahy je svoboda za hl. problém společnosti – volba mezi tzv. robotismem a tzv. humanistickým socialismem humanisticky komunitární socialismus – jako systém na němž se bude aktivně podílet každý pracující člověk, práce bude přitažlivá a smysluplná, kapitál nebude využívat pracujících, ale pracující budou užívat kapitálu – odpovídá Alderově vizi společnosti jako spolupracujícího společenství

Pojem osobnosti definoval osobnost jako celek zděděných a získaných duševních vlastností, které jsou pro jedince příznačné a činí každého jednotlivce jedinečným dvě složky osobnosti: temperament a charakter temperament – hlavním nástrojem osobnosti, značně trvalý charakter – utváří hodnotovými volbami jedince, ovlivňovaný sociokulturním působením okolí

Produktivní a nonproduktivní charakter popisuje různé odstíny charakterového zaměření a rozlišuje dva základní vzorce – zpravidla se vyskytují v každém jedinci současně: produktivní char. – spočívá v obdarovávání druhých prostřednictvím lásky a práce – člověk miluje to, pro co pracuje a pracuje pro to, co miluje nonproduktivní char. – jedinec není schopen produkovat, musí to co potřebuje, dostávat od druhých – toho může docílit buď svým pasivním chováním nebo nějakým aktivním úsilím např. vykořisťováním

povaha obou char. vzorců je založena na dvou základních procesech: socializace – člověk si vytváří vztah k druhým a k sobě a je ochoten jim poskytnout péči socializace souvisí s rysy produktivního charakteru asimilace – člověk si získává či přisvojuje žádoucí předměty asimilace podporuje rozvoj nonproduktivního charakteru dobře přizpůsobená osoba má charakter založený na poměrně trvalém vzorci, v němž jsou tyto dva procesy vhodně smíšeny

Typy neproduktivní orientace Receptivní – očekávání veškerého hmotného a psychologického zajištění od vnějších zdrojů Kořistnická – osoba takto zaměřená očekává zajištění z vnějších zdrojů a zároveň je odhodlaná získat to, co potřebuje tím, že si to vezme nebo uloupí Hromadivá – uchovávání naschromážděného majetku, distancování od ostatních a vytváření si silné obrany proti zasahování vnějšího světa Tržní – vše, co člověk potřebuje, se řídí procesem výměny, konečné hodnocení věcí určuje trh. Jednotlivec se nehodnotí podle toho, jaký je, ale podle toho, jaký dojem činí. Lidské osobnosti jsou na prodej stejně jako jiné druhy zboží.

Lidské potřeby a láska počítá s pěti hlavními potřebami každé lidské bytosti: potřeba vztaženosti, potřeba transcendence, potřeba zakořeněnosti, potřeba identity a potřeba orientačního rámce zralá, dobře přizpůsobená osoba má schopnost integrovat tyto potřeby, člověk je schopen důvěrného vztahu k druhé osobě, aniž by ztrácel svoji identitu zralá láska – vyplývá z produktivní char. orientace – zralá láska je sjednocením za současného uchování vlastní integrity láska je aktivní silou v člověku, vede k překonání pocitu osamocení a oddělení , avšak dovoluje mu být sám sebou, uchovat si vlastní integritu Fromm aplikoval zásadu uzdravující moci lásky na terapii, kterou vymezil jako pokus pomoci pacientovi, aby získal či obnovil svoji schopnost milovat

Erik Erikson nar. se 1902 v Německu, dánským rodičům od nejrannějšího dětství prožíval krizi identity – hluboce ovlivnila jeho myšlení a nakonec se stala nejtypičtějším znakem jeho teorie osobnosti po maturitě začal cestovat po Evropě a hledal své pravé já, po roce se vrací zpět, aby studoval na umělecké škole, kariéru pak začal v Mnichově – tvořil dřevořezby, kresby a lepty r. 1927 – od bývalého spolužáka pozvání do Vídně – měl učit na soukromé škole děti, jejichž rodiče prodělali analýzu u Sigmunda Freuda, oženil se zde a poté, co se v Německu chopil moci Hitler, emigrovali do Ameriky věnoval se odborné práci jako psychoanalytik a badatel u Bostonu a pak na západním pobřeží Spojených států, později přijal profesorské místo na Kalifornské univerzitě – neměl obvyklé univerzitní vzdělání, ale jeho výzkumy a spisy už byly vysoce oceněny jeho kniha Childhood and society (1950) – zapůsobila na myšlení odborníků a veřejnosti byl známý svými pracemi o indiánských kmenech v Jižní Dakotě a v Kalifornii, dále pak svými psychohistorickými studiemi o Lutherovi, Gándhím, Maximu Gorkém a Hitlerovi

Hlavní body Eriksonovy teorie Modifikace psychoanalýzy – Erikson je postfreudián, modifikované psychoanalytické pojetí úspěšně aplikoval na život v moderní společnosti, omezil význam pudových motivů při utváření lidského chování.Podle něho jsou fyziologické tlaky na osobnost vyvažovány společenskými a kulturními vlivy. Epigenetická stadia lidského růstu – chápal vývoj osobnosti jako proces probíhající epigenetickými stadii od narození do dospělosti a stáří - epigenetický princip vysvětlil s Richardem Evansem – Epi znamená na a geneze znamená vznik, epigeneze – jeden prvek vzniká na podkladě jiného v čase a prostoru - toto uspořádání se mu podle jeho slov zdálo jednoduché na to, aby je převzal, rozšířil je tedy tak, že obohacuje nejen sled stadií, ale i jejich hierarchii Identita a ego – ústředním tématem vývojového procesu je utváření osobní identity, úzce souvisí s vývojem ego - než se objeví zralé ego, musí člověk získat přiměřený pocit identity - pojetí ego se liší od Freudova, ego se uplatňuje jak uvnitř mysli, tak ve vztahu k jejímu sociálnímu prostředí

Vývoj osobnosti navrhl a vyjasnil strukturu vývoje osobnosti jako osm stadií – každé stadium je popsáno v podobě psychologické krize, která obohacuje dva konfliktní póly stejně jako každá krize, obsahují stadia jak možnosti růstu, tak i prvky ohrožení růst nastává – konflikt je přiměřeně vyřešen, vyřešení přináší pro ego novou sílu – nazývá ctnost prvky ohrožení – uhýbání člověka před patřičným řešením konfliktu – převládne negativní pól a ctnost nevznikne negativní výsledek oslabuje ego, pokud není problém napraven, duševní vývoj jedince stagnuje, problém lze odstranit dodatečnou nápravou – návrat po vlastních stopách až k bodu, kdy došlo k negativnímu řešení, účinnější přístup k dosud nerozřešenému konfliktu a následně vytvoření chybějící ctnosti

Osm stadií : Důvěra proti základní nedůvěře – kojenec potřebuje potravu, zdravý spánek, nerušené vyměšování, kojenec se učí důvěřovat (osobě, která o něj pečuje), později i sám sobě. Ctností tohoto stadia – naděje – chápe jako podmínku, aby člověk zůstal naživu Autonomie proti zahanbení a pochybnosti – dítě se pouští do nových činností – chůze a mluvení, učí se ovládat vyměšování. Ctností – vůle Iniciativa proti vině – dítě plánuje, experimentuje, pouští se do nových aktivit. Přílišná snaha o úspěch, když jsou přehlíženy potřeby jiných lidí – vyvolává pocity viny. Ctností – účelnost Snaživost proti méněcennosti – dítě přechází od hry k produktivnějším činnostem, které vyžadují dovednosti a správné užívání nástrojů, úspěch vyvolává radost, neúspěch pocit méněcennosti. Ctností - kompetence

Identita proti zmatení rolí – příslib objevení sebe samého a hrozba ztráty sebe samého. Toto stadium sjednocuje všechny předchozí představy mladého člověka o sobě samém. Ctností - věrnost Intimita proti izolaci – intimita je zdravým spojením vlastní identity s identitou druhého beze strachu, že člověk ztratí sám sebe. Intimita by měla obsahovat závazek, může být vyjádřena sexuálně. Ctností – láska Generativita proti stagnaci – lidé se zapojují do společnosti, aby vytvářeli něco hodnotného – potomstvo, hmotné statky, umělecká díla, tvůrčí myšlenky. Ctností – pečování Integrita ego proti zoufalství – pokud se člověk ve stáří nemůže ohlédnout na svůj život s pocitem dobře vykonaného díla a osobního naplnění – nastupuje zoufalství. Ctností - moudrost