Hledáme klíč k právům dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Správa sociálního zabezpečení
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Občanské soudní řízení I.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Terapeutické komunity
Odpovědnost za poškození životního prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Hledáme klíč k právům dětí
Zákon o obětech trestné činnosti
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Práva a participace dětí a jejich naplňování v praxi Konference Etická výchova jako součást života školy, Mgr. Petra Hubová.
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Hledáme klíč k právům dětí Modul 1: Úvod do mezinárodních práv dítěte Na financování tohoto projektu se podílel program Základních práv a občanství Evropské unie Další finance poskytl charitativní trust Allana a Nesty Fergusonových

Kdo je dítě? Každá lidská bytost mladší 18 let (pokud není zletilosti dosaženo dříve) Úmluva o právech dítěte OSN, Článek 1

Co jsou to práva dětí? Jde o svobody, standardy a práva, na něž mají všechny děti automaticky nárok. Děti jsou držitelé práv. Státy jsou zodpovědní činitelé.

Děti jako držitelé práv Má nárok na práva od... Stát = zodpovědný činitel Musí respektovat, chránit a naplňovat práva...

Kam spadají rodiče, zákonní zástupci a pečovatelé? Dítě = držitel práv Má nárok na práva od... Stát = zodpovědný činitel Musí respektovat, chránit a naplňovat práva... Poskytuje podporu Rodiče, zákonní zástupci nebo pečovatelé Poskytuje podporu

Úvod do mezinárodních práv dětí Všeobecně: Mezinárodní listina práv Konkrétně: Úmluva o právech dítěte Široká škála práv Nejvíce ratifikovaná smlouva o lidských právech Realizaci monitoruje a vede Výbor pro práva dítěte. Viz její tři opční protokoly

Úvod do regionálních práv dítěte Všeobecně: Evropská úmluva o lidských právech Listina základních práv Evropské unie Konkrétně: Článek 24 Listiny základních práv Evropské unie Směrnice EU pro propagaci a ochranu práv dítěte (2007) Směrnice Výboru ministrů Rady Evropy o justici vstřícné k dětem (2010)

Úmluva o právech dítěte – „ Tři P“ Protection (ochrana): právo být chráněn před činy a chováním Provision (přístup): právo na přístup k výhodám, službám a činnostem Participation (účast): právo zapojit se do činností

Základní principy Úmluvy Právo nebýt diskriminován (článek 2) Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí. (článek 3.1) Právo na život, přežití a rozvoj (článek 6) Právo být vyslyšen a poslouchán (článek 12)

Další práva v Úmluvě o právech dítěte Práva dítěte Nediskriminace Zájem dítěte Život, přežití a rozvoj Registrace při narození Identita Účast Vyjádření Myšlení Nábožen-ství Soukro-mí Zneužívání Alternativní péče Zdraví Vzdělání

Základní principy: překrývání Diskriminace  aktivita 1.2A Zájem dítěte  aktivita 1.2B Život, přežití a rozvoj modul 2 a aktivita 1.2C Právo být vyslyšen a poslouchán  modul 3 a modul 4. Aktivita 1.2D obsahuje také soupis základních skutečností a shrnutí informací o tomto právu.

Byli jste někdy svědky diskriminace či jste ji sami zažili? Co je diskriminace? Byli jste někdy svědky diskriminace či jste ji sami zažili?

Princip nediskriminace Základní princip mezinárodních i regionálních zákonů o lidských právech Úzce provázán s právem člověka na důstojnost Obzvlášť důležitý při práci s dětmi K diskriminaci může docházet z mnoha důvodů. K diskriminaci může dojít, aniž by to měl diskriminující v úmyslu nebo si toho byl vědom.

Právní rámec – mezinárodní nástroje Všeobecná deklarace lidských práv (článek 2) Úmluva o právech dítěte (článek 2) Dítě je chráněno i před diskriminací založenou na postavení rodičů, zákonných zástupců či členů rodiny. Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (článek 2.1) Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (článek 2.2) Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace

Právní rámec – regionální nástroje Evropská úmluva o lidských právech (článek 14 a protokol 12) Listina základních práv a svobod Evropské unie (článek 21) Evropská směrnice o rasové rovnosti (2000/43/EC) V současnosti se vztahuje pouze na rasu/etnicitu

Zakázané chování: přímá diskriminace PŘÍMÁ DISKRIMINACE – dochází k ní, když je s člověkem nakládáno méně příznivě na základě nějaké chráněné vlastnosti (např. etnické příslušnosti, pohlaví, vyznání, politických názorů, sexuální orientace, sociálního původu apod.)

Zakázané chování: nepřímá diskriminace Nepřímá diskriminace – dochází k ní, když zákon, strategie nebo postup platí pro všechny, přesto jednotlivce nebo skupinu s chráněnou vlastností (vlastnostmi) staví do obzvlášť nevýhodného postavení.

Zakázané chování: psychické obtěžování (harrassment) OBTĚŽOVÁNÍ– když dojde k nevítanému chování, které se týká chráněné vlastnosti (např. pohlaví), a to s úmyslem nebo následkem narušit důstojnost osoby a vytvořit zastrašující, nepřátelské, degradující, ponižující nebo urážlivé prostředí.

Zakázané chování: pronásledování (victimization) Dochází k němu, když se osoba stane terčem nepříznivého zacházení, protože si stěžovala na diskriminaci nebo pomohla někomu, kdo se stal obětí diskriminace.

Ospravedlnění Přímá diskriminace: Pro rasovou/etnickou diskriminaci neexistuje ospravedlnění – je vždy špatná. Přímá (kromě rasové/etnické)/Nepřímá diskriminace: může být ospravedlnitelná, pokud odlišné zacházení sleduje legitimní cíl a prostředky k jeho dosažení jsou přiměřené.

Co jsou přiměřené prostředky k dosažení legitimního cíle? Legitimní cíl: rys nebo praktika musí být legální a zastupovat skutečný, objektivní faktor. Přiměřený: znamená „vhodný a nezbytný“ . Např.: náboženská výchova, dívčí a chlapecké školy

Nápravné prostředky Přístup k soudním, správním a smírčím řízením Smírčí řízení: nenahrazuje soudní řízení, je ale dalším způsobem zjednání nápravy. Soudní řízení mohou být občanská a trestní.

Sankce Musí být: efektivní přiměřené odrazující Mohou zahrnovat vyplacení odškodného oběti.

Zájmy dítěte Článek 3.1 Úmluvy o právech dítěte: „Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, ať už uskutečňované veřejnými nebo soukromými zařízeními sociální péče, správními nebo zákonodárnými orgány.” Obecný komentář č. 14, Výbor OSN pro práva dítěte

Zájmy dítěte: jednotlivé části „Při jakékoli činnosti týkající se dětí…” Široce vykládáno Vztahuje se ke všem rozhodnutím a činům, které přímo či nepřímo ovlivňují dítě, skupiny dětí nebo děti obecně.

Jednotlivé části: „Zájem dítěte….” Flexibilní a přizpůsobitelný koncept Definováno případ od případu podle konkrétní situace zúčastněného dítěte/dětí Posudek je nezbytný, aby bylo zváženo následující: Názory dítěte Identita dítěte Zachování rodinného prostředí a ochrana dítěte Situace, v níž je osoba zranitelná Právo dítěte na zdraví a vzdělání

Jednotlivé části: „Přední hledisko….” „Zájmy dítěte“ hrají důležitou roli a jsou významně upřednostňovány. Pozn.: ve věcech osvojení se zájem dítěte bere do úvahy „v prvé řadě” (čl. 21).

Zájem dítěte: příklad Rodiče mladého chlapce procházejí ošklivým rozvodem. Panuje neshoda ohledně toho, s kterým z rodičů by chlapec měl žít. Chlapcův určený obhájce/ zákonný zástupce zjistí jeho názor na věc a sociální pracovník vypracuje posudek o tom, co je v chlapcově zájmu. Soud tak může dospět k rozhodnutí, jehož předním hlediskem je zájem dítěte.

Soupis zájmů Rozhovory s dítětem Vyslechnout ty, kdo dítě znají Co si o tom myslíte vy? Vysvětlit rozhodnutí dítěti

Právo na život, přežití a rozvoj „1. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, uznávají, že každé dítě má přirozené právo na život. 2. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečují v nejvyšší možné míře zachování života a rozvoj dítěte.” Úmluva o právech dítěte, článek 6

Právo na život, přežití a rozvoj Co to znamená? Vykládáno široce Zahrnuje i holistický rozvoj dítěte (fyzický, duševní, spirituální, morální, psychologický a sociální). Stát má povinnost: Aktivně podporovat život a rozvoj dítěte (umožňuje zaopatření). Předcházet, zakazovat a trestat činy, které tomuto právu škodí.

Právo na život, přežití a rozvoj Příklady Zákaz doživotních trestů bez možnosti propuštění Odnětí svobody pouze jako poslední východisko a po nejkratší možnou náležitou dobu Zavedení mimoškolních činností a programů určených pro děti v ústavní péči

Právo zapojit se a být vyslyšen „1. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečují dítěti, které je schopno formulovat své vlastní názory, právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, přičemž se názorům dítěte musí věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni. 2. Za tímto účelem se dítěti zejména poskytuje možnost, aby bylo vyslyšeno v každém soudním nebo správním řízení, které se jej dotýká, a to buď přímo a nebo prostřednictvím zástupce nebo příslušného orgánu, přičemž způsob slyšení musí být v souladu s procedurálními pravidly vnitrostátního zákonodárství.” Úmluva o právech dítěte, článek 12

Právo zapojit se a být vyslyšen Co to znamená? Právo být vyslyšen a poslouchán Vztahuje se ke všem rozhodnutím/záležitostem týkajícím se dítěte/dětí. Participační a inkluzivní proces Smysluplné díky pomůckám, podpoře a příležitostem k zapojení Neměl by být používán zpřesňující jazyk, aby bylo toto právo dítěti odepřeno.

Právo zapojit se a být vyslyšen: příklad I Dítě je obviněno z přestupku. Je podpořeno ve smysluplné účasti na slyšení, které se týká odklonu v řízení. Je schopno vyslovit lítost, ale také vysvětlit, proč se zachovalo tak, jak se zachovalo. Dokončí komunitně založený program odklonu, v jehož rámci se na tyto základní příčiny zaměří, pročež již další přestupek nespáchá.

Právo zapojit se a být vyslyšen – příklad II Dítě je obětí sexuálního napadení. Doktor dítě podporuje, aby vysvětlilo, co se stalo, a postoupí případ orgánům ochrany dítěte. Sociální pracovník a příslušník policie společně umožní výslech na policii. Dítě může vysvětlit, co se stalo, a to slovy a způsoby, které jsou mu příjemné. Účastní se soudu jako svědek a svědčí prostřednictvím video spojení. Všichni soudní úředníci k dítěti mluví ohleduplným jazykem. Je dosaženo usvědčení. Dítěti je 5 let.

Klíčová slova– právo zapojit se a být vyslyšen Informova-ní Podporovaní Neformál-ní prostředí Vstřícnost k dětem Smysluplná účast Komunikační schopnosti

Sféry vlivu Má země / vláda Můj profesní subjekt Má organizace / nadřízení Mí kolegové JÁ