Katechetika Petr Smolek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovo života Únor 2014 „Blahoslavení čistého srdce, neboť oni budou vidět Boha.“ (Mt 5,8)
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Pracovní právo. Pohovor
Informální edukace a její metody Přednáška č. 2 Volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas, možnosti výchovy v NZDM doc. Michal Kaplánek, Th.D.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY NA ŠKOLNÍ ROK 2016/2017.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
EVANGELIZOVAT VÝCHOVOU a VYCHOVÁVAT EVANGELIEM P. Michal Kaplánek, SDB Praha, 28. května 2007 KTF UK – Celoživotní vzdělávání pro kněze.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
CESTA KE ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ HARMONII
ŘÍMSKO-KATOLICKÁ CÍRKEV
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Úřad práce České republiky
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Bůh je moje jistota..
Skutky apoštolů a apoštolské listy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
31 Základní typy zdravotnických systémů
Techniky práce s mentálně postiženými
Tři Druhy Služby Komu sloužím ?
Základní informace o poskytovateli
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Eucharistie Křesťanská svátost.
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
seminář k Teorii a metodice výchovy
Vychovávejme srdcem Dona Boska,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Žít svůj život naplno.
Slovo života Prosinec 2012.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
2. Vyznávat hříchy a věřit Pánu
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Slovo života V tichosti buďte vnímaví pro slovo, které do vás bylo vloženo jako semeno a může zachránit vaši duši. (Jak 1,21) Září 2018.
Délka trvání: 2 roky (4 semestry) Charakteristika kurzu:
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Římská republika.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
9. Rozlišování v modlitbě
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
SLOVO ŽIVOTA Duben 2019.
0. UKOTVENOST / IDENTITA Jakožto součást církve Kristovy nemá ČCE svůj původ ani svůj cíl sama v sobě, ale v Hospodinu, Bohu Izraele, který se v dějinách.
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
1. Rady pro udílení svátosti smíření
TÉMA: ZBOŽNOST Víra je darem Ducha svatého a zázrakem nového zrození, kdy člověk zahlédne svět biblickýma očima. Zbožnost je lidská stránka víry, tedy.
Transkript prezentace:

Katechetika Petr Smolek

Program – 19. 11. 2016 Dotazy a vysvětlení Katecheze a evangelizace Katechumenát jako inspirativní model každé katecheze (katechumenátní model) Identita a formace katechetů Organizace katecheze

Katecheze a evangelizace Pavel VI. (8. 12. 1975) František (24. 11. 2013)

Evangelizace Radost evangelia naplňuje srdce i život těch, kdo se setkávají s Ježíšem a kdo se od Něho nechávají vysvobodit z hříchu, smutku, vnitřní prázdnoty a osamění. S Ježíšem Kristem se vždycky rodí a obrozuje radost. V této exhortaci se obracím k věřícím křesťanům, abych je vyzval k nové etapě evangelizace vyznačující se touto radostí a ukázal putující církvi cesty příštích let. (EG 1)

Evangelizace Důvod evangelizace Podmět evangelizace Ježíšův příkaz zkušenost Ježíšovy lásky Podmět evangelizace celé společenství církve pokřtěný jako „učedník-misionář“ Rozměry evangelizace spása inkulturace zlidštění sociální rozměr Nová evangelizace věřící, třebaže se neúčastní bohoslužeb pokřtění, ale bez víry Ježíše neznají nebo jej odmítají

Evangelii nuntiandi Pavel VI., 8. 12. 1975 Evangelizace je všechno to, co církev říká, dělá a je. My sami jsme prvními adresáty evangelizace. Evangelizace je propojením svědectví života a hlásaného slova. Proces „stávání se křesťanem“.

Evangelii nuntiandi

Křesťanská iniciace

Evangelii nuntiandi Prvky evangelizace svědectví života (beze slov) svědectví slova přilnutí k poselství srdcem vstup do společenství přijetí znamení účast na apoštolátu Katecheze se rozvíjí víru u těch, kteří ji už alespoň v minimální podobě mají.

První hlásání „První“ časově „První“ principiálně výslovné trojiční kérygma „Ježíš Kristus tě miluje, dal svůj život, aby tě zachránil, a nyní je denně živý po tvém boku, aby tě osvěcoval, posiloval a osvobozoval.“ (EG 164) „První“ principiálně není nic lepšího, hlubšího, jistějšího má znít ve všech etapách a momentech katecheze

Kérygmatická a mystagogická katecheze Boží láska předchází morální závazek, radost blízkost, dialog, trpělivost, přívětivost Mystagogická nabízet formativní zkušenosti uprostřed společenství docenit liturgická znamení Zvláštní důrazy cesta krásy morální obsah katecheze umět doprovázet familiárnost s Božím slovem

Katechumenát jako inspirativní model každé katecheze (katechumenátní model)

Uvedení do křesťanského života Předběžný katechumenát Obřad přijetí do katechumenátu Katechumenát Obřad zařazení mezi čekatele křtu/vyvolení Období očišťování a zasvěcování do kř. praxe Přijetí svátosti křtu, biřmování, eucharistie Období mystagogie

Cíl uvedení do kř. života Jde o to, aby se žadatel o křest setkal s Kristem a v základě se seznámil s jeho evangeliem vyznání víry církve stalo jeho osobním uvědomělým vyznáním zapojil do života a slavení církve zřekl toho, co neladí s křesťanským životem, a naopak svědčil o Bohu stával člověkem modlitby stal hlasatelem víry těm, kteří Krista ještě neznají

Uvedení do křesťanského života   Předběžný katechumenát Obřad přijetí do katechumenátu Katechumenát Obřad zařazení mezi čekatele křtu (vyvolení) Období očišťování a zasvěcování do křesťanské praxe Přijetí svátostí křtu, biřmování a eucharistie Období mystagogie uchazeč katechumen čekatel křtu neofyta CÍL Rozhodnout se pro zahájení katechumenátu. Vstoupit do živého vztahu s Bohem v Kristu a mít vůli změnit život. Rozhodnout se pro křest. Prohloubit osobní vztah s Ježíšem, prohloubit znalost evangelia. Růst v obrácení. Osvojit si základní modlitební postoje. Zapojovat se do života církve. Duchovně disponovat pro přijetí svátostí. Disponovat k hlubokému obrácení, k lítosti nad hříchy, ke skutečnému životnímu rozhodnutí pro život s Kristem. Z přijatých svátostí hlouběji porozumět Kristu, víře, církvi i světu. Upevnit život v církvi, podílet se na její službě a hlásání. Proměňovat silou svátostí všední život. OBSAH Hlásání evangelia, seznámení se s církví. Život Krista a církve. Křesťanské slavení. Písmo svaté. Morální křesťanský život. Očista mysli i srdce zpytováním svědomí a pokáním. Hlubší poznání Krista Spasitele. Velikonoční tajemství. METODA Přijetí, osobní rozhovor, četba Písma, společná modlitba. Katecheze přizpůsobená liturgickému roku. Svědectví života ručitelů a věřících. Obřady, exorcismy, žehnání. Zapojení do hlásání. Skrutinia. Svěřování pokladů církve. Složení Vyznání víry, "Efeta", volba křesťanského jména, mazání olejem katechumenů. Nedělní liturgie. DOBA Neurčitá. Trvá dlouho. Doba postní. Minimálně doba velikonoční. OSOBY Biskup, křesťané, farnost, katecheta, jáhen, kněz. Ručitel, skupina katechumenů. Kmotr. Společenství církve. ZNAMENÍ RŮSTU Základní pochopení Krista, církve. Základní zkušenost s modlitbou, Písmem. Zahájení čtení osobního života ve světle evangelia. Obrácení mysli a života, dostatečná znalost křesťanského učení, duch víry a lásky. Rozhodná vůle přijmout svátosti. Úplné zřeknutí se hříchů a Satana. Vyznání víry. Pevné rozhodnutí uzavřít s Kristem novou smlouvu. Touha růst v poznání a lásce. Ordo initiationis christanae adultorum (1972) - česky Uvedení do křesťanského života (1987)

Katechumenátní model Prostor pro svobodné dozrání touhy nabízet růst a respektovat vlastní tempo a svobodu Uvádět do sítě vztahů radostné společenství křesťanů vytváří prostředí laskavosti, solidarity, svobody a úcty Otevřenost vůči celé církvi život v církvi nejen ve farnosti skrze propojenost s biskupem Cílem katecheze je křestní vyznání víry traditio a redditio, pravdy víry jsou spojeny s vlastním životem, četbou Písma a slavením Mystagogický princip utvářet zkušenost v církvi, liturgii a apoštolátu Pořadí iniciačních svátostí křest, biřmování, eucharistie Trvalá katecheze katechumenát obnovuje celé církevní společenství

Identita a formace katechetů

Pojetí církve „Tradiční“ pastorace církev jako držitelka pravdy a spásy (v ohrožení) praktikující katolík kázání a náboženství farnost jako servis „dovnitř“ ústřední činnost kněze a úbytek povolání „Evangelizační“ pastorace církev ve službě Božímu království svědčící katolík služba k celistvému rozvoji člověka společenství společenství „ven“ decentralizace, kolegialita, uznání různých služeb a charizmat

Pojetí církve Činnost katechety nebo společenství katechetů? Opustit katecheze jako pouhé předávání vědomostí katecheze určena jen dětem katecheze vzdálená od farního života katecheté osamocení a na okraji Rozvíjet iniciační katecheze katecheze v každém věku s mezigeneračním propojením laická a misionářská spiritualita na základě křtu katecheta jako tlumočník života společenství

Identita katechety Katecheta je pokřtěný věřící, který ve společenství církve přijímá specifické povolání ve službě Slovu napomáhat systematickou a organickou činností růstu víry jednotlivců i celého společenství církve.

Kompetence katechety Teologická Kulturní Pedagogická Organizační aby představení víry bylo srozumitelné, rozumné a vzbuzovalo touhu Kulturní aby současný člověk mohl rozumět Pedagogická aby byl vyučujícím, animátorem, doprovázejícím i svědkem Organizační aby byl schopen pracovat ve společenství Duchovní aby zůstával v Kristově evangeliu

Formace katechetů Cílem formace katechetů je, aby se katecheta stal schopným sdělovat křesťanské poselství. Tři skupiny katecheté na základní úrovni osoby odpovědné za katechezi odborníci v katechizaci Způsoby přednášky praktické semináře stáže Trvalá formace

Formace katechetů pro katechumenátní model Prostor pro svobodné dozrání touhy Uvádět do sítě vztahů Otevřenost vůči celé církvi Cílem katecheze je křestní vyznání víry Mystagogický princip Pořadí iniciačních svátostí Trvalá katecheze

Organizace katecheze

Organizace katecheze Křesťanské společenství je počátkem, místem a cílem katechizace. Z křesťanského společenství vždy vyrůstá hlásání evangelia, které zve muže i ženy k obrácení a následování Krista. A společenství samo přijímá ty, kteří touží poznávat Pána a angažovat se v novém životě.“ (VDK 254) Dvě oblasti diecéze jako místní církev farnost jako společenství církve Výklad organizace katecheze od biskupa od rodiny/rodičů od doprovázejícího společenství

Služba biskupů a katechetických center Kodex kanonického práva (773 – 780) Biskup nejvyšší zodpovědnost a katecheta ve nejvlastnějším slova smyslu vrchní řízení katecheze Diecézní katechetický úřad (VDK 265 – 267) nepostradatelný pro každou diecézi odborníci z kněží, řeholníků i laiků provádí analýzu, vypracovává programy, získává a formuje katechety, dbá na pomůcky, pečuje o hmotné a personální zajištění, spolupráce se střediskem pro liturgii

Spolupráce kněží a katechetů kněz jako nejlepší katecheta kněz jako koordinátor katechetů Laičtí katecheté být jakýmsi vzorem křesťana v tomto světě různost: katecheté v misijních zemích, katecheté pro venkov, do měst, katecheté mládeže a dospělých, katecheté malých dětí, větších i dospívajících, katecheté před přijetím svátostí, katecheté osob třetího věku, katecheté pro nepřizpůsobivé, handicapované, nemocné, přistěhovalce atd., Podstatou je spolupráce, ne nahrazování se.

Díky za pozornost