Katechetika Petr Smolek
Program – 19. 11. 2016 Dotazy a vysvětlení Katecheze a evangelizace Katechumenát jako inspirativní model každé katecheze (katechumenátní model) Identita a formace katechetů Organizace katecheze
Katecheze a evangelizace Pavel VI. (8. 12. 1975) František (24. 11. 2013)
Evangelizace Radost evangelia naplňuje srdce i život těch, kdo se setkávají s Ježíšem a kdo se od Něho nechávají vysvobodit z hříchu, smutku, vnitřní prázdnoty a osamění. S Ježíšem Kristem se vždycky rodí a obrozuje radost. V této exhortaci se obracím k věřícím křesťanům, abych je vyzval k nové etapě evangelizace vyznačující se touto radostí a ukázal putující církvi cesty příštích let. (EG 1)
Evangelizace Důvod evangelizace Podmět evangelizace Ježíšův příkaz zkušenost Ježíšovy lásky Podmět evangelizace celé společenství církve pokřtěný jako „učedník-misionář“ Rozměry evangelizace spása inkulturace zlidštění sociální rozměr Nová evangelizace věřící, třebaže se neúčastní bohoslužeb pokřtění, ale bez víry Ježíše neznají nebo jej odmítají
Evangelii nuntiandi Pavel VI., 8. 12. 1975 Evangelizace je všechno to, co církev říká, dělá a je. My sami jsme prvními adresáty evangelizace. Evangelizace je propojením svědectví života a hlásaného slova. Proces „stávání se křesťanem“.
Evangelii nuntiandi
Křesťanská iniciace
Evangelii nuntiandi Prvky evangelizace svědectví života (beze slov) svědectví slova přilnutí k poselství srdcem vstup do společenství přijetí znamení účast na apoštolátu Katecheze se rozvíjí víru u těch, kteří ji už alespoň v minimální podobě mají.
První hlásání „První“ časově „První“ principiálně výslovné trojiční kérygma „Ježíš Kristus tě miluje, dal svůj život, aby tě zachránil, a nyní je denně živý po tvém boku, aby tě osvěcoval, posiloval a osvobozoval.“ (EG 164) „První“ principiálně není nic lepšího, hlubšího, jistějšího má znít ve všech etapách a momentech katecheze
Kérygmatická a mystagogická katecheze Boží láska předchází morální závazek, radost blízkost, dialog, trpělivost, přívětivost Mystagogická nabízet formativní zkušenosti uprostřed společenství docenit liturgická znamení Zvláštní důrazy cesta krásy morální obsah katecheze umět doprovázet familiárnost s Božím slovem
Katechumenát jako inspirativní model každé katecheze (katechumenátní model)
Uvedení do křesťanského života Předběžný katechumenát Obřad přijetí do katechumenátu Katechumenát Obřad zařazení mezi čekatele křtu/vyvolení Období očišťování a zasvěcování do kř. praxe Přijetí svátosti křtu, biřmování, eucharistie Období mystagogie
Cíl uvedení do kř. života Jde o to, aby se žadatel o křest setkal s Kristem a v základě se seznámil s jeho evangeliem vyznání víry církve stalo jeho osobním uvědomělým vyznáním zapojil do života a slavení církve zřekl toho, co neladí s křesťanským životem, a naopak svědčil o Bohu stával člověkem modlitby stal hlasatelem víry těm, kteří Krista ještě neznají
Uvedení do křesťanského života Předběžný katechumenát Obřad přijetí do katechumenátu Katechumenát Obřad zařazení mezi čekatele křtu (vyvolení) Období očišťování a zasvěcování do křesťanské praxe Přijetí svátostí křtu, biřmování a eucharistie Období mystagogie uchazeč katechumen čekatel křtu neofyta CÍL Rozhodnout se pro zahájení katechumenátu. Vstoupit do živého vztahu s Bohem v Kristu a mít vůli změnit život. Rozhodnout se pro křest. Prohloubit osobní vztah s Ježíšem, prohloubit znalost evangelia. Růst v obrácení. Osvojit si základní modlitební postoje. Zapojovat se do života církve. Duchovně disponovat pro přijetí svátostí. Disponovat k hlubokému obrácení, k lítosti nad hříchy, ke skutečnému životnímu rozhodnutí pro život s Kristem. Z přijatých svátostí hlouběji porozumět Kristu, víře, církvi i světu. Upevnit život v církvi, podílet se na její službě a hlásání. Proměňovat silou svátostí všední život. OBSAH Hlásání evangelia, seznámení se s církví. Život Krista a církve. Křesťanské slavení. Písmo svaté. Morální křesťanský život. Očista mysli i srdce zpytováním svědomí a pokáním. Hlubší poznání Krista Spasitele. Velikonoční tajemství. METODA Přijetí, osobní rozhovor, četba Písma, společná modlitba. Katecheze přizpůsobená liturgickému roku. Svědectví života ručitelů a věřících. Obřady, exorcismy, žehnání. Zapojení do hlásání. Skrutinia. Svěřování pokladů církve. Složení Vyznání víry, "Efeta", volba křesťanského jména, mazání olejem katechumenů. Nedělní liturgie. DOBA Neurčitá. Trvá dlouho. Doba postní. Minimálně doba velikonoční. OSOBY Biskup, křesťané, farnost, katecheta, jáhen, kněz. Ručitel, skupina katechumenů. Kmotr. Společenství církve. ZNAMENÍ RŮSTU Základní pochopení Krista, církve. Základní zkušenost s modlitbou, Písmem. Zahájení čtení osobního života ve světle evangelia. Obrácení mysli a života, dostatečná znalost křesťanského učení, duch víry a lásky. Rozhodná vůle přijmout svátosti. Úplné zřeknutí se hříchů a Satana. Vyznání víry. Pevné rozhodnutí uzavřít s Kristem novou smlouvu. Touha růst v poznání a lásce. Ordo initiationis christanae adultorum (1972) - česky Uvedení do křesťanského života (1987)
Katechumenátní model Prostor pro svobodné dozrání touhy nabízet růst a respektovat vlastní tempo a svobodu Uvádět do sítě vztahů radostné společenství křesťanů vytváří prostředí laskavosti, solidarity, svobody a úcty Otevřenost vůči celé církvi život v církvi nejen ve farnosti skrze propojenost s biskupem Cílem katecheze je křestní vyznání víry traditio a redditio, pravdy víry jsou spojeny s vlastním životem, četbou Písma a slavením Mystagogický princip utvářet zkušenost v církvi, liturgii a apoštolátu Pořadí iniciačních svátostí křest, biřmování, eucharistie Trvalá katecheze katechumenát obnovuje celé církevní společenství
Identita a formace katechetů
Pojetí církve „Tradiční“ pastorace církev jako držitelka pravdy a spásy (v ohrožení) praktikující katolík kázání a náboženství farnost jako servis „dovnitř“ ústřední činnost kněze a úbytek povolání „Evangelizační“ pastorace církev ve službě Božímu království svědčící katolík služba k celistvému rozvoji člověka společenství společenství „ven“ decentralizace, kolegialita, uznání různých služeb a charizmat
Pojetí církve Činnost katechety nebo společenství katechetů? Opustit katecheze jako pouhé předávání vědomostí katecheze určena jen dětem katecheze vzdálená od farního života katecheté osamocení a na okraji Rozvíjet iniciační katecheze katecheze v každém věku s mezigeneračním propojením laická a misionářská spiritualita na základě křtu katecheta jako tlumočník života společenství
Identita katechety Katecheta je pokřtěný věřící, který ve společenství církve přijímá specifické povolání ve službě Slovu napomáhat systematickou a organickou činností růstu víry jednotlivců i celého společenství církve.
Kompetence katechety Teologická Kulturní Pedagogická Organizační aby představení víry bylo srozumitelné, rozumné a vzbuzovalo touhu Kulturní aby současný člověk mohl rozumět Pedagogická aby byl vyučujícím, animátorem, doprovázejícím i svědkem Organizační aby byl schopen pracovat ve společenství Duchovní aby zůstával v Kristově evangeliu
Formace katechetů Cílem formace katechetů je, aby se katecheta stal schopným sdělovat křesťanské poselství. Tři skupiny katecheté na základní úrovni osoby odpovědné za katechezi odborníci v katechizaci Způsoby přednášky praktické semináře stáže Trvalá formace
Formace katechetů pro katechumenátní model Prostor pro svobodné dozrání touhy Uvádět do sítě vztahů Otevřenost vůči celé církvi Cílem katecheze je křestní vyznání víry Mystagogický princip Pořadí iniciačních svátostí Trvalá katecheze
Organizace katecheze
Organizace katecheze Křesťanské společenství je počátkem, místem a cílem katechizace. Z křesťanského společenství vždy vyrůstá hlásání evangelia, které zve muže i ženy k obrácení a následování Krista. A společenství samo přijímá ty, kteří touží poznávat Pána a angažovat se v novém životě.“ (VDK 254) Dvě oblasti diecéze jako místní církev farnost jako společenství církve Výklad organizace katecheze od biskupa od rodiny/rodičů od doprovázejícího společenství
Služba biskupů a katechetických center Kodex kanonického práva (773 – 780) Biskup nejvyšší zodpovědnost a katecheta ve nejvlastnějším slova smyslu vrchní řízení katecheze Diecézní katechetický úřad (VDK 265 – 267) nepostradatelný pro každou diecézi odborníci z kněží, řeholníků i laiků provádí analýzu, vypracovává programy, získává a formuje katechety, dbá na pomůcky, pečuje o hmotné a personální zajištění, spolupráce se střediskem pro liturgii
Spolupráce kněží a katechetů kněz jako nejlepší katecheta kněz jako koordinátor katechetů Laičtí katecheté být jakýmsi vzorem křesťana v tomto světě různost: katecheté v misijních zemích, katecheté pro venkov, do měst, katecheté mládeže a dospělých, katecheté malých dětí, větších i dospívajících, katecheté před přijetím svátostí, katecheté osob třetího věku, katecheté pro nepřizpůsobivé, handicapované, nemocné, přistěhovalce atd., Podstatou je spolupráce, ne nahrazování se.
Díky za pozornost