¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI 1 1 1 ¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI
Zahájení školní docházky Významný mezník v životě dítěte i jeho rodiny Z předškoláka ŠKOLÁKEM → nová životní etapa, dítě v nové roli, nové prostředí, denní program, činnosti, noví dospělí, vrstevníci …
Školní zralost Pro zvládání nových požadavků je potřebná tzv. školní zralost (připravenost) „takový stupeň vývoje, že je dítě schopno se bez (větších) obtíží účastnit výchovně vzdělávacího procesu, navíc s radostí a dychtivostí“
Oblasti školní zralosti Fyzická Psychická (mentální) Emocionálně-sociální Jaká jsou specifika vývoje dítěte předškolního věku v těchto oblastech? Co by mělo dítě před vstupem do školy zvládnout? Publikace a materiály pro učitele i rodiče Desatero pro rodiče dětí předškolního věku → hra, situační a sociální učení
Oblasti školní zralosti Mohou dosáhnout všechny děti stejné vývojové úrovně před vstupem do školy? → nerovnoměrné zrání, běžné jsou rozdíly věkové a individuální → dítě nezralé (komplexně či v dílčí oblasti) pozor na urychlování vývoje odklad školní docházky ? Posouzení školní zralosti: MŠ, zápis do ZŠ, Pedagogicko-psychologická poradna
Fyzická vyspělost, zdravotní stav Praktický a odborný lékař vady, onemocnění, nemocnost… návaznost na psychický stav…
Hrubá motorika (hybnost) Koordinované pohyby, obratnost, zdatnost, přesnost pohybů: Hází a chytá míč Přejde po úzké čáře, přeskočí ji Skáče po jedné noze, udrží rovnováhu Přeskočí nízkou překážku Běhá, skáče, přeskakuje …
J Jemná motorika, grafomotorika, kresba, oční pohyby Jemné pohyby rukou, souhra rukou a očí: Manipulace s drobnými předměty (korálky, kamínky) Zručnost při stříhání, vytrhávání, lepení, malování, skládání… Grafomotorické prvky (čára svislá, vodorovná, kruh, spirála, vlnovka, šikmá čára, zuby, horní a spodní smyčka) Držení tužky („špetkovitý úchop“), postavení ruky, uvolněná ruka, tlak na podložku, plynulost tahů Vedení stopy tužky(dráhy, linie), překreslení obrázku Kresba: s detaily, různé náměty (dříve „hlavonožci“ aj.) Vyhranění užívání pravé/levé ruky
Zrakové vnímání Ovlivňuje rozvoj řeči, myšlení, souhry oko-ruka, prostorové orientace, matematických představ Významné pro čtení, psaní, počítání Barva – přiřadí a pojmenuje odstíny Objekt na pozadí – vyhledá tvar na pozadí, odliší dva překrývající se obrázky… Rozlišování – shodné dvojice, horno-dolní a pravo-levé postavení Část a celek – složení, rozložení, chybějící části Paměť – zapamatuje si obrázky, vybaví si je Oční pohyby – po řádku zleva doprava
Vnímání prostoru Souvisí s motorikou, zrakem, sluchem, hmatem, řečí, vnímáním času Usnadnění každodenního života – orientace v okolí Nahoře – dole Vpředu – vzadu Vpravo – vlevo Vpravo nahoře (2 kritéria) První – poslední Uprostřed, prostřední, předposlední Hned před, hned za
Vnímání času Umožňuje vnímat čas, vymezovat si časové hranice, uvědomovat si opakující se cykly, posloupnost činností Ráno, dopoledne, v poledne, odpoledne, večer Nejdříve, později, naposled Předtím, nyní, potom Dny v týdnu, roční období Včera, dnes, zítra Předevčírem, pozítří
Matematické představy Souvisí s motorikou, zrakovým a prostorovým vnímáním Porovnávání – stejně; méně – více; o jeden méně… Řazení – dle velikosti; nejmenší, prostřední, největší Třídění – co nepatří do skupiny; dle 3 kritérií (velké žluté kruhy) Množství – číselná řada do…, počítání do…(6) Tvary – o ⧠Δ⎕
Řeč Ovlivněna motorikou, vnímáním, sociálním prostředím Správná výslovnost všech hlásek, artikulace Slovní zásoba rozumí slovům a výrazům, jejich významu pojmenuje předměty a jevy z okolí, základní znalosti o životě antonyma, synonyma, nadřazené, podřazené pojmy pohádky, říkadla, písně a básně, rébusy vyřídí vzkaz Mluví gramaticky správně, srozumitelně Mluví ve větách a souvětích, vypráví, popisuje Přirozeně komunikuje s dětmi, dospělými, zapojuje se do rozhovoru Užívá neverbální komunikaci – gesta, mimika…
Sluchové vnímání Ovlivňuje rozvoj řeči, myšlení; významné pro čtení a psaní Vyloučení sluchových vad Naslouchání – příběhu, pohádce; soustředí se, vnímá obsah Rozlišování – zvuků, slov, slabik, hlásek - stejná, jiná; krátká, dlouhá; tvrdá, měkká.. Část a celek – rozkládání slov na slabiky, určení počtu ve slově, počáteční a koncová hláska, rýmující se dvojice Paměť – zopakuje větu, slova Rytmus – napodobí, zopakuje rytmus
Sebeobsluha Svléknutí, obléknutí, obutí i vyzutí (knoflíky, zip, tkaničky, čepice, rukavice ; zvolení vhodného oblečení dle počasí) Samostatnost při jídle (příbor, nalití nápoje, namazání chleba, čisté stolování, ubrousek) Osobní hygiena (kapesník, smrkání, umývání rukou, toaletní papír, spláchnutí) Drobný úklid a udržování pořádku ve vlastních věcech (hračky, předměty – posbírání, roztřídění na určité místo, příprava, srovnání hraček)
Sociální a emoční dovednosti, samostatnost Odloučení od rodičů Adaptace na nové prostředí, orientace v něm (ulice, budova, třída) Komunikuje s dětmi, učitelkou (verbálně, neverbálně) Vyjadřuje souhlas, nesouhlas – vlastní názor Spolupracuje, zapojuje se do činností, pomáhá, požádá o pomoc Zodpovědnost za své jednání, smysl pro povinnost, dodržování společenských pravidel Počká, překonává překážky, přijímá neúspěch Porozumění vlastním pocitům, sebeovládání Porozumění emocím a chování druhých Objektivní sebepojetí, sebehodnocení, sebedůvěra Emoční stálost
Práceschopnost, pozornost Motivace - zájem o činnosti, úkoly, zvídavost, chuť, zaujetí (knihy, kultura, hudba…) Soustředění se na činnost, odolávání rušivým vlivům (10-15min) Vytrvalost pozornosti, dokončení činnosti Schopnost pracovat samostatně i ve skupině Reaguje na pokyny Pamatuje si
DĚKUJEME ZA POZORNOST