¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2012 – 2013 na ZŠ a MŠ Jižní Pátek Od h – h.
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
Mladší školní období.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Alternativa ve výuce psaní
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU ANEB PŘÍPRAVA DO ŠKOLY
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Specifické poruchy učení
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Motorické schopnosti.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2017 – 2018 na ZŠ a MŠ Jižní
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Zvířata ze ZOO GRAFOMOTORIKA.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
SZŠ a VOŠZ Zlín Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Specifické poruchy učení
Lateralita.
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Ochrana životního prostředí
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
POSUZOVÁNÍ ŠKOLNÍ ZRALOSTI U SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI 1 1 1 ¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI

Zahájení školní docházky Významný mezník v životě dítěte i jeho rodiny Z předškoláka ŠKOLÁKEM → nová životní etapa, dítě v nové roli, nové prostředí, denní program, činnosti, noví dospělí, vrstevníci …

Školní zralost Pro zvládání nových požadavků je potřebná tzv. školní zralost (připravenost) „takový stupeň vývoje, že je dítě schopno se bez (větších) obtíží účastnit výchovně vzdělávacího procesu, navíc s radostí a dychtivostí“

Oblasti školní zralosti Fyzická Psychická (mentální) Emocionálně-sociální Jaká jsou specifika vývoje dítěte předškolního věku v těchto oblastech? Co by mělo dítě před vstupem do školy zvládnout? Publikace a materiály pro učitele i rodiče Desatero pro rodiče dětí předškolního věku → hra, situační a sociální učení

Oblasti školní zralosti Mohou dosáhnout všechny děti stejné vývojové úrovně před vstupem do školy? → nerovnoměrné zrání, běžné jsou rozdíly věkové a individuální → dítě nezralé (komplexně či v dílčí oblasti)  pozor na urychlování vývoje odklad školní docházky ? Posouzení školní zralosti: MŠ, zápis do ZŠ, Pedagogicko-psychologická poradna

Fyzická vyspělost, zdravotní stav Praktický a odborný lékař vady, onemocnění, nemocnost… návaznost na psychický stav…

Hrubá motorika (hybnost) Koordinované pohyby, obratnost, zdatnost, přesnost pohybů: Hází a chytá míč Přejde po úzké čáře, přeskočí ji Skáče po jedné noze, udrží rovnováhu Přeskočí nízkou překážku Běhá, skáče, přeskakuje …

J Jemná motorika, grafomotorika, kresba, oční pohyby Jemné pohyby rukou, souhra rukou a očí: Manipulace s drobnými předměty (korálky, kamínky) Zručnost při stříhání, vytrhávání, lepení, malování, skládání… Grafomotorické prvky (čára svislá, vodorovná, kruh, spirála, vlnovka, šikmá čára, zuby, horní a spodní smyčka) Držení tužky („špetkovitý úchop“), postavení ruky, uvolněná ruka, tlak na podložku, plynulost tahů Vedení stopy tužky(dráhy, linie), překreslení obrázku Kresba: s detaily, různé náměty (dříve „hlavonožci“ aj.) Vyhranění užívání pravé/levé ruky

Zrakové vnímání Ovlivňuje rozvoj řeči, myšlení, souhry oko-ruka, prostorové orientace, matematických představ Významné pro čtení, psaní, počítání Barva – přiřadí a pojmenuje odstíny Objekt na pozadí – vyhledá tvar na pozadí, odliší dva překrývající se obrázky… Rozlišování – shodné dvojice, horno-dolní a pravo-levé postavení Část a celek – složení, rozložení, chybějící části Paměť – zapamatuje si obrázky, vybaví si je Oční pohyby – po řádku zleva doprava

Vnímání prostoru Souvisí s motorikou, zrakem, sluchem, hmatem, řečí, vnímáním času Usnadnění každodenního života – orientace v okolí Nahoře – dole Vpředu – vzadu Vpravo – vlevo Vpravo nahoře (2 kritéria) První – poslední Uprostřed, prostřední, předposlední Hned před, hned za

Vnímání času Umožňuje vnímat čas, vymezovat si časové hranice, uvědomovat si opakující se cykly, posloupnost činností Ráno, dopoledne, v poledne, odpoledne, večer Nejdříve, později, naposled Předtím, nyní, potom Dny v týdnu, roční období Včera, dnes, zítra Předevčírem, pozítří

Matematické představy Souvisí s motorikou, zrakovým a prostorovým vnímáním Porovnávání – stejně; méně – více; o jeden méně… Řazení – dle velikosti; nejmenší, prostřední, největší Třídění – co nepatří do skupiny; dle 3 kritérií (velké žluté kruhy) Množství – číselná řada do…, počítání do…(6) Tvary – o ⧠Δ⎕

Řeč Ovlivněna motorikou, vnímáním, sociálním prostředím Správná výslovnost všech hlásek, artikulace Slovní zásoba rozumí slovům a výrazům, jejich významu pojmenuje předměty a jevy z okolí, základní znalosti o životě antonyma, synonyma, nadřazené, podřazené pojmy pohádky, říkadla, písně a básně, rébusy vyřídí vzkaz Mluví gramaticky správně, srozumitelně Mluví ve větách a souvětích, vypráví, popisuje Přirozeně komunikuje s dětmi, dospělými, zapojuje se do rozhovoru Užívá neverbální komunikaci – gesta, mimika…

Sluchové vnímání Ovlivňuje rozvoj řeči, myšlení; významné pro čtení a psaní Vyloučení sluchových vad Naslouchání – příběhu, pohádce; soustředí se, vnímá obsah Rozlišování – zvuků, slov, slabik, hlásek - stejná, jiná; krátká, dlouhá; tvrdá, měkká.. Část a celek – rozkládání slov na slabiky, určení počtu ve slově, počáteční a koncová hláska, rýmující se dvojice Paměť – zopakuje větu, slova Rytmus – napodobí, zopakuje rytmus

Sebeobsluha Svléknutí, obléknutí, obutí i vyzutí (knoflíky, zip, tkaničky, čepice, rukavice ; zvolení vhodného oblečení dle počasí) Samostatnost při jídle (příbor, nalití nápoje, namazání chleba, čisté stolování, ubrousek) Osobní hygiena (kapesník, smrkání, umývání rukou, toaletní papír, spláchnutí) Drobný úklid a udržování pořádku ve vlastních věcech (hračky, předměty – posbírání, roztřídění na určité místo, příprava, srovnání hraček)

Sociální a emoční dovednosti, samostatnost Odloučení od rodičů Adaptace na nové prostředí, orientace v něm (ulice, budova, třída) Komunikuje s dětmi, učitelkou (verbálně, neverbálně) Vyjadřuje souhlas, nesouhlas – vlastní názor Spolupracuje, zapojuje se do činností, pomáhá, požádá o pomoc Zodpovědnost za své jednání, smysl pro povinnost, dodržování společenských pravidel Počká, překonává překážky, přijímá neúspěch Porozumění vlastním pocitům, sebeovládání Porozumění emocím a chování druhých Objektivní sebepojetí, sebehodnocení, sebedůvěra Emoční stálost

Práceschopnost, pozornost Motivace - zájem o činnosti, úkoly, zvídavost, chuť, zaujetí (knihy, kultura, hudba…) Soustředění se na činnost, odolávání rušivým vlivům (10-15min) Vytrvalost pozornosti, dokončení činnosti Schopnost pracovat samostatně i ve skupině Reaguje na pokyny Pamatuje si

DĚKUJEME ZA POZORNOST