zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Plně elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘEDMĚTY ZE SKLA TŘÍDÍME ODPADY. Co je na obrázku? 2.
Energetická hodnota potravin (EH)
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Název prezentace (DUMu): Cibulnaté rostliny O - P
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DUM - Digitální Učební Materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Fyzika – Tepelná elektrárna
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Techniky práce s mentálně postiženými
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Jsem ŠKOLÁK II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
DUM - Digitální Učební Materiál
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Změkčování vousů, vypínání pokožky
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
DUM - Digitální Učební Materiál
Technická mechanika – Těžiště
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
zpracovaný v rámci projektu
DUM - Digitální Učební Materiál
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Informatika – Grafika.
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
Inf Rastová a vektorová grafika
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
Registrační číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Řezání vnějších závitů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/340618 Šablona: III/2 Sada: 6/2 Výstup: VY_32_INOVACE_6PO210 Ověření ve výuce: Materiály Datum ověření: 31. 10. 2013 Třída: 2.TR

DÝHY Materiály Předmět: Ročník: 2. Klíčová slova: Dýha, výroba dýhy krájením, dýhárenský výřez Jméno autora Ing. Jitka Poláková Škola – adresa: Soukromá střední odborná škola a Střední odborné učiliště s. r. o., Znojemská 1027, Třebíč

Průřezová témata ODS - váží si materiálních a duchovních hodnot, dobrého životního prostředí a snaží se je chránit a zachovat pro budoucí generace CZP - chápe vlastní odpovědnost vůči ochraně přírody a snaží se na ní aktivně podílet CSP - identifikuje a formuluje vlastní priority IKT - pracuje s informacemi, vyhledává je, vyhodnocuje a využívá

Anotace Cílem je seznámit žáka s technologií výroby dýh řezáním a s charakteristikou výsledných produktů Na konkrétních vzorcích žák materiál identifikuje a popíše.

DÝHY charakteristika výroby krájených dýh

Jak vyrábíme krájenou dýhu? Výrobu krájené dýhy je možné popsat jako postupné okrajování listů různé tloušťky z dýhárenských výřezů na vodorovných nebo svislých krájecích strojích. obr. 26

Surovinu pro výrobu krájených dýh musíme nejprve tepelně upravit – plastifikovat. Jednotlivé listy se odkrajují při zvýšené teplotě a vlhkosti dřeva. Krájené dřevo je těsně před břitem stlačováno tlakovou lištou, aby se dosáhlo požadované jakosti dýh.

Schéma principu výroby krájené dýhy Na obrázku je schematicky znázorněno krájení dýhy na horizontální krájecím stroji. Aby byla dýha kvalitně ukrojena, musí být dřevo těsně před krájecím nožem stlačeno tlakovou lištou ( tlakovnicí). obr. 27

U krájených dýh můžeme dosáhnout různé textury. Pro dosažení požadované textury dýhy je důležité dělení dýhárenských výřezů a jejich poloha na stole krájecího stroje

Na obrázku je schématicky znázorněno krájení dýhy na horizontálním krájecím stroji a příklady vzniklé textury. obr. 28

V jakých směrech můžeme dýhy krájet a jaká je pak jejich textura ? Dýhy můžeme krájet ve třech směrech: tangenciálně polotangenciálně (poloradiálně) radiálně

Dýhy krájené tangenciálně mají svou charakteristickou kresbu, při které se letokruhy jeví jako elipsovité nebo parabolické křivky, dřeňové paprsky jako čáry ve směru letokruhů, anebo jako pruhy nebo čárky napříč letokruhů.

Dýhy krájené polotangenciálně (poloradiálně) jsou vyráběny z dýhárenských výřezů dělených na čtvrtky nebo křížově. V textuře těchto dýh jsou křivky letokruhů sevřenější, podíl páskové textury při okrajích listů je větší, dřeňové paprsky se jeví jako pruhy, pásky nebo čáry, které směřují pod ostrým úhlem k letokruhům a zabírají více než polovinu plochy listu.

Dýhy krájené radiálně se zhotovují z dýhárenských výřezů ve tvaru hranolu, které symetricky vyřežeme z kmene vždy po dvou kusech ( tzv. párové hranoly). V textuře dýhy krájené radiálně se letokruhy jeví jako přímé rovnoběžné čáry.

Jaké textury dýh nám mohou vzniknout technologií krájením? A B C obr. 29 obr. 30 obr. 31

Popis příkladů krájených dýh Obrázek A – příklad dýhy vzniklé tangenciálním krájením Obrázek B – příklad dýhy vzniklé polotangenciálním (poloradiálním) krájením Obrázek C – příklad dýhy vzniklé radiálním krájením

Použité zdroje ŽÁK, Jaroslav. Materiály. Praha: Informatorium, 1994, ISBN 80- 85427-58-3. JANÁK, Karel; KRÁL, Pavel. Technologie I. Praha: Informatorium, 2003, ISBN 80-7333-003-2. TRÁVNÍK, Arnošt. Výroba dřevěného nábytku část I.. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 1996, ISBN 80-7157-203-9. Obr. 26 AUTOR NEUVEDEN. googel.cz [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://i.idnes.cz/11/122/sp5/BMA3fdd75_krajena.jpg

Použité zdroje obr. 27 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.pilana.cz/img/pn/schema74.jpg obr. 28 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.studier-furniere.de/daten/wp-content/gallery/images/flach-messern.jpg obr. 29 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.herholz.de/bilder/Fachhaendler/vorteile/furnier/o0034.jpg

Použité zdroje obr. 30 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.alpidyha.cz/data/gallery_4/38-dyhy-alpi-vzorky-dyh-klasicke.jpg obr. 31 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.alpidyha.cz/data/gallery_3/1028-dyhy-alpi-vzorky-dyh-centralni-sklad.jpg