Přezkoumání hospodaření za rok 2018

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – vyrovnávací platba Ing. Hana Doleželová,
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_242_TÉMA_ Doklady a evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Finanční účetnictví RADNICE
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Odpisové plány Inventarizační zpráva
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Místní rozpočtové jednotky
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky 2018 – Mgr. Hana Bodnarová.
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
Zpráva o uplatňování ÚP
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Ivana Pařízková Rozpočtové právo ÚSC.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
Daň z příjmů právnických osob
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Zpráva o uplatňování územního plánu
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Pozemkové úpravy.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Základy účetnictví změny rozvahových položek
VÝSLEDKY DÍLČÍCH PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ OBCÍ A DSO ZA ROK 2017
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Obsah veřejných rozpočtů III
VYHODNOCENÍ přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017
Novela zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů s účinností od 1. 7
Program na podporu lesních ekosystémů
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Obsah Kontrola plnění podmínek smlouvy o poskytnutí dotace
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Sociální a dostupné byty
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Přezkoumání hospodaření za rok 2018 Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazku obcí podle zákona č. 420/2004 Sb., v platném znění

Přezkoumání hospodaření za rok 2018 OBSAH Příprava přezkoumání hospodaření za rok 2018 Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018

Příprava přezkoumání hospodaření za rok 2018 Dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, má územní celek na výběr, zda v termínu do 30. 6. požádá o přezkoumání hospodaření krajský úřad, nebo zda je zadá auditorovi nebo auditorské společnosti a v uvedeném termínu tuto skutečnost krajskému úřadu oznámí, v případě přezkoumání hospodaření krajským úřadem je toto přezkoumání provedeno na náklady kraje, náklady na přezkoumání hospodaření územního celku auditorem uhradí územní celek ze svého rozpočtu; dle § 103 odst. 4 písm. a) za včasné objednání přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok odpovídá starosta obce. Pokud územní celek nezajistí přezkoumání svého hospodaření za uplynulý rok, dopustí se tím přestupku podle § 22 odst. 1 písm. i) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, za který lze uložit pokutu do výše 1 000 000 Kč.

Příprava přezkoumání hospodaření za rok 2018 Před zahájením přezkoumání …… Vypracování časového plánu přezkoumání hospodaření vykonaných kontrolními pracovníky krajského úřadu u 412 územních celků (tj. 362 obcí a 50 DSO), které o přezkoumání hospodaření požádaly krajský úřad: - termín: do 21. 7. 2018 - předává se Ministerstvu financí včetně následných změn - zveřejněn na webových stránkách Olomouckého kraje Plán je sestavován tak, aby byl dodržen proces přezkoumání hospodaření stanovený zákonem a přezkoumávané subjekty mohly do 30. 6. následujícího roku projednat v příslušných orgánech územního celku zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření jako součást závěrečného účtu za předchozí rok.

Příprava přezkoumání hospodaření za rok 2018 Před zahájením přezkoumání …… Aktualizace dokumentů týkajících se přezkoumání hospodaření zveřejněných na webových stránkách Olomouckého kraje – Kontrola - Informace pro územní samosprávné celky (https://www.kr-olomoucky.cz/kontrola-cl-5.html) - přehled dokumentů potřebných pro přezkoumání, - program přezkoumání hospodaření, - kontakty na kontrolní pracovníky přezkoumání hospodaření).

Přezkoumání hospodaření za rok 2018 Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Zahájení přezkoumání ….. Písemným oznámením doručeným nejpozději 5 dnů přede dnem realizace výkonu přezkoumání hospodaření, obsahujícím jména kontrolorů pověřených provedením přezkoumání hospodaření (§ 5 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb.) - obce - do datové schránky - svazky obcí – do datové schránky svazku obcí nebo sídla svazku Při zahájení přezkoumání na místě .. kontrolní pracovníci předloží pověření k výkonu přezkoumání hospodaření, předložení dokumentů potřebných pro přezkoumání hospodaření (dle přehledu dokumentů zveřejněných na webových stránkách Olomouckého kraje), výběr kontrolního vzorku tak, aby kontrolor získal za kratší dobu více informací o nastaveném systému hospodaření.

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Předmětem přezkoumání hospodaření jsou údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu, uvedené v § 2 odst. 1 a 2 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO. Předmět přezkoumání se ověřuje z hlediska dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s majetkem územních celků, o účetnictví a o odměňování souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem, dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití, věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích.

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Kontrolor ověřuje vybraný kontrolní vzorek – uskutečněné operace – celý cyklus výdaje/příjmu rozhodnutí o potřebnosti (pořízení majetku, díla nebo služby), výběr dodavatele, uzavření smlouvy a její schválení v příslušném orgánu obce, související účetní a rozpočtové operace (finanční krytí – cizí zdroje), evidence majetku, předání do užívání (hmotná odpovědnost), případné vyřazení obměňovaného majetku samostatně předměty přezkoumání hospodaření neobsažené v kontrolním vzorku (např. tvorba a použití peněžních fondů, náklady a výnosy podnikatelské činnosti,..)

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Kontrolor ověřuje poměr dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost (zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti) příjmy ÚSC se rozumí „příjmy celkem po konsolidaci“ (za roky 2015 – 2018), dluh je vymezen jako dluh nesplacený ke konci roku, tj. 31.12.2018, (stav účtu 281, 282, 283, 289, 322, 326, 362, 451, 452, 453 456 a 457) Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti stanovuje pro ÚSC číselné fiskální pravidlo (§ 17). Fiskální pravidlo stanoví: ÚSC hospodaří tak, aby výše jeho dluhu nepřesáhla 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky, a pokud je tato hranice překročena, ÚSC má povinnost postupně splácet předchozí dluhy alespoň o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 rozpočtové roky,

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Fiskální pravidlo tudíž nebrání obcím vzít si na financování svých projektů úvěr i v případě, kdy obec překračuje 60 % limit, pokud je v letech následujících splácen alespoň o 5 % z rozdílu mezi dosaženou úrovní dluhu a 60 % průměrného příjmu za poslední 4 rozpočtové roky. Plnění pravidla se posuzuje vůči dluhu předchozího roku; pokud si tedy obec vezme úvěr např. v roce 2017 a zároveň je její dluh nad hodnotou 60 %, musí tento dluh snížit alespoň o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu k 31.12.2017 a 60 % průměrného příjmu za roky 2014 – 2017, do 31.12.2018. K případnému zadržování části daňových příjmů by bylo přistoupeno teprve v průběhu roku 2019. K pozastavení převodu podílu na výnosu daní může dojít pouze za současného splnění obou podmínek: ÚSC svůj dluh nesníží minimálně o stanovenou částku a současně jeho dluh nedále převyšuje 60 % průměru jeho příjmů. Pozastavené daňové příjmy jsou použity na úhradu předchozích dluhů ÚSC (§ 6c zákona č. 243/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Kontrolor formuluje zjištění podle kontrolního vzorku - s dopadem na hospodaření územního celku - riziko, - bez dopadu na hospodaření územního celku; upozornění, doporučení - např. na dodržování účetních postupů v případě kontrolního zjištění bez vlivu na stav vykázaného majetku nebo na výsledek hospodaření; v případě kontrolního zjištění v nevýznamné výši, nedostatek odstraněn v průběhu kontroly – projednáno s odpovědnou osobou, - informace o změnách legislativy (např. novela vyhl. č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků – zjednodušená inventura, zjednodušené inventurní soupisy) vyjádření k nastavení vnitřního kontrolního systému – v případě zjištěných chyb a nedostatků – ojedinělá pochybení, systémovost (identifikace příčiny kontrolních zjištění)

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Kontrolor zpracovává zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření na základě zápisů z dílčích přezkoumání hospodaření - do konce roku 2018 dílčí přezkoumání za předchozí část roku 2018, - v 1. pol. 2019 se vykonají přezkoumání za zbývající část roku 2018; závěr zprávy obsahuje vyjádření, zda při přezkoumání hospodaření byly zjištěny chyby a nedostatky, byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků uvedeným pod písmenem c), byly zjištěny nedostatky spočívající např. v porušení rozpočtové kázně nebo ve spáchání přestupku, nesprávnosti a neprůkaznosti vedení účetnictví, porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku nebo neodstranění nedostatků zjištěných při přezkoumání hospodaření, tzv. „závažné nedostatky“ kontrolor pověřený řízením přezkoumání seznámí územní celek s obsahem jednotlivých zápisů z dílčích přezkoumání, návrhem zprávy o výsledku přezkoumání a předá jejich stejnopis (záznam o projednání)

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Vize kontroly – přezkoumání hospodaření Vize kontroly shrnuje dlouhodobý cíl Ministerstva financí nesoustředit kontrolu jen na nalézání chyb a nedostatků. Smyslem kontroly je poskytovat informace pro kvalifikované vyhodnocení účelnosti, hospodárnosti a efektivity vynaložených prostředků. Při nalezení chyb kontrolor usiluje o nalezení příčiny pochybení a vyhodnocuje, zda se jedná o jednorázové pochybení nebo o chybu v nastavení vnitřního kontrolního systému.

Výkon přezkoumání hospodaření za rok 2018 Upozornění: Dokumenty týkající se přezkoumání hospodaření územních celků jsou zveřejněny na webových stránkách Olomouckého kraje, v sekci Menu - Kontrola - Informace pro územní samosprávné celky: (https://www.kr-olomoucky.cz/kontrola-cl-5.html) - přehled dokumentů potřebných pro přezkoumání, - program přezkoumání hospodaření, - kontakty na kontrolní pracovníky přezkoumání hospodaření).

Děkuji za pozornost Zpracovala: Mgr. Kamila Kubíčková Dne 15. 10. 2018