PROVOZ A EKONOMIKA VODOVODŮ A KANALIZACÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Advertisements

Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Pracovní právo. Pohovor
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Ing. Jan Bartoš Listopad 2010 Hodnocení smluv o poskytování služeb Liberecké informatické fórum.
Pilotní projekt základního registru územní identifikace a nemovitostí („PP ZRÚIN“) Vít Suchánek, ČÚZK.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Dotační fond LK Soutěže MŠMT Program a podprogramy - školství  Program č. 4 resortu školství, mládeže a zaměstnanosti  4.1 Podpora volnočasových.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR Seminář „Zdravotně postižení - příspěvek na péči. Jak dál?“ Poslanecká sněmovna parlamentu ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Bezpečnostní systém ČR
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Domovní elektrická instalace
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Zákon o sociálním podnikání
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
Pracovnělékařské služby
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Přehled nejdůležitějších novinek
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Zákon o vodovodech a kanalizacích a jeho prováděcí vyhláška
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Základní práva a povinnosti vlastníků a provozovatelů VaK
Kontrola a hodnocení předložených žádostí o NFP
Územní plán s prvky regulačního plánu
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

PROVOZ A EKONOMIKA VODOVODŮ A KANALIZACÍ Ing. Miloslava Melounová 3. 5. 2017

Legislativní rámec Zákon o vodách č. 254/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů (20/2004 Sb. 150/2010 Sb.) Zákon o vodovodech a kanalizacích č.274/2001 Sb.ve znění pozdějších předpisů (76/2006 Sb., 275/2013Sb.) Zákon o ochraně veřejného zdraví č.258/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů (274/2003 Sb.,392/2005 Sb.) zák.č.471/2005 Sb. úplné znění zákona č.258/2000 Sb. Stavební zákon č. 183/2006 Sb. Zákon o odpadech č. 185/2001 Sb.

VLASTNÍK VODOVODU A KANALIZACE 2015 Evidence VÚME,VÚPE Počet vlastníků 6 433 + 163 oproti roku 2014 Počet provozovatelů 2 745 + 174 Vlastníci –malé obce 3 688 ČSÚ – evidence nad limit 1000 m3/rok

PROVOZNÍ MODEL PROVOZOVATEL : Smlouvy nájemní, provozní Zákon č. 134/2016 Sb., o veřejných zakázkách Forma nájemného - odpisy, obnova ,investice O výši nájemného - rozhoduje vlastník O použití nájemného - rozhoduje vlastník Solidární ceny – souhrnné náklady na provoz veškerého majetku, nezajišťují obnovu majetku jednotlivých vodovodů a kanalizací, ale celku Smlouvy bez nájemného !!!

VLASTNICKÝ MODEL Město, obec Zajišťují vlastní správu a provoz sami tzv. Smíšené společnosti ( Vodovody a kanalizace Mladá Boleslav, a.s.) Zajišťují provoz 100% vlastněnou společností ( Technické služby Strakonice, s.r.o., Služby města Huslenky, s.r.o. Městské vodovody Jaroměř, s.r.o.) Zajišťují vlastní správu a provoz sami- smlouvy na služby ( malé obce)

VLASTNICKÝ MODEL OBCE POD 2000 EO Tvorba odpisů 3 roky- majetek zastaralý Vodovod – různé stáří, převážně na konci životnosti potřeba obnovy stávajícího majetku, nedostatek zdrojů pro řešení havarijních oprav problematika kvality dodávané vody ( Fe, Mg) nedostatek finančních zdrojů na výstavbu i obnovu kalkulace ceny pro vodné dotované z rozpočtu obce stálý pokles počtu obyvatel, pokles m3 dodané pitné vody, zvyšování cen dotační politika státu znevýhodňuje malé obce nesplnění ekonomických ukazatelů/ 1 obyvatele podpora napojení na vybudované vodárenské soustavy

VLASTNICKÝ MODEL OBCE POD 2000 EO Tvorba odpisů pouze 3 roky- majetek zastaralý Kanalizace – převážně odvádí odpadní vody ze septiků a DČOV nevyhovující technický stav kanalizace nevyhovující čištění odpadních vod nedostatek finančních zdrojů na výstavbu i obnovu dotační politika státu znevýhodňuje malé obce nesplnění ekonomických ukazatelů/ 1 obyvatele nenaplnění dotačních podmínek – počet napojených osob podmínka oddílných kanalizací- pouze pro obce pod 2000 obyvatel neřešení dešťových kanalizací, kanalizací na odvádění odpadních vod z decentralizovaného čištění odpadních vod problematická podpora tlakových kanalizací, decentralizovaného čištění odpadních vod ceny pro stočné dotované z rozpočtu obce

Povinnosti vlastníka vodovodu nebo kanalizace Plynulé a bezpečné provozování, vytvářet rezervu finančních prostředků na obnovu Odpovědnost za provoz – kvalifikace provozovatele Odpovědnost za stavbu a provoz vodních děl dle vodního zákona č. 254/2001 Sb., zákona VaK č.274/2001 Sb. Odpovědnost za kvalitu dodávané vody zák. č.258/2000 Sb. Odpovědnost za kvalitu vypouštěných odpadních vod (NV č.401/2015) Odpovědnost za nakládaní s odpady a zvlášť nebezpečnými odpady (zák. č.185/2001 Sb.) Plnění informačních povinností dle zákona č. 274/2001 Sb. 9/22/2018

Povinnosti vlastníka vodovodu nebo kanalizace Oprávnění k provozování Žádost o povolení k provozování vodovodu nebo kanalizace se podává v elektronické podobě a ve stanoveném formátu s příslušnými doklady dle vyhl. č.48/2014 Sb. příloha č.23 krajskému úřadu. Povolení k provozování vydaná dle §6 odst.13 pozbývají platnosti k 31.12.2017 Živnostenské oprávnění Smlouva mezi žadatelem a vlastníkem vodovodu nebo kanalizace Identifikační čísla příslušného vodovodu nebo kanalizace (VUME) Úředně ověřené kopie dokladů o vzdělání a praxi odborného zástupce Písemný souhlas odborného zástupce včetně ověřeného podpisu Identifikaci majetku (IČME) 9/22/2018

Povinnosti vlastníka vodovodu nebo kanalizací §6 Vlastník vodovodu je zároveň provozovatelem – obce Odborný zástupce provozovatele je fyzická osoba, která odpovídá za provozování vodovodů a kanalizací a která je k provozovateli ve smluvním vztahu a splňuje požadovanou kvalifikaci pro provozování, správu a rozvoj vodovodu nebo kanalizace. 9/22/2018

Kvalifikační požadavky na provozovatele Povolení k provozování vydaná dle §6 odst.13 pozbývají platnosti k 31.12.2017 ( vyučen v oboru) Vodovod nebo kanalizace do 5 000 trvale využívajících osob Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělávání obsahově zaměřeném na vodovody a kanalizace nebo v příbuzném oboru a má 4 roky praxe v oboru Vodovod nebo kanalizace nad 5000 trvale využívajících osob Vysokoškolské vzdělání s absolvováním studia v akreditovaném studijním programu v oblasti obsahově zaměřeném na vodovody a kanalizace min.2 roky praxe v oboru

Plán financování obnovy vodovodu nebo kanalizace §8 Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen zpracovat a realizovat plán financování obnovy vodovodů a kanalizací na dobu nejméně 10 let. Aktualizace je závislá na změně majetku, realizace nových staveb. Vlastníci vodovodu nebo kanalizace pro veřejnou potřebu jsou povinni vytvářet rezervu finančních prostředků na jejich obnovu a dokládat jejich použití. Zpracování se provádí dle přílohy č.18 vyhl.č.428/2001 Sb. 9/22/2018

Provozně související vodovody nebo kanalizace §1 Zákon č. 274/2001 Sb.se vztahuje na každý vodovod nebo kanalizaci, která provozně souvisí s vodovody a kanalizacemi pro veřejnou potřebu. § 8 Vlastníci vodovodů nebo kanalizací provozně souvisejících upraví svá vzájemná práva a povinnosti písemnou dohodou. Tato dohoda je podmínkou kolaudačního souhlasu podle stavebního zákonač.183/2006 Sb. Vztahy vlastníků provozně souvisejících vodovodů a kanalizací uzavřené před účinností zákona musí být uvedeny do souladu se zákonem do1.1.2020 9/22/2018

Smlouvy s odběrateli § 8 odst.(6) Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen uzavřít písemnou smlouvu o dodávce vody nebo odvádění odpadních vod s odběratelem. Závazky vzniklé z této smlouvy přecházejí na právního nástupce vlastníka nebo právního nástupce provozovatele Vlastník vodovodu nebo kanalizace(případně provozovatel) nesmí při uzavírání smlouvy jednat v rozporu s dobrými mravy zejména nesmí odběratele diskriminovat Smlouvy uzavřené s odběratelem před účinností zákona musí být uvedeny do souladu se zákonem do 1.1.2024

Ochrana odběratele § 36 odst. (3) Vlastník vodovodu nebo kanalizace je povinen předat obecnímu úřadu informace pro odběratele o základních podmínkách připojení na vodovod a kanalizaci, Identifikace vlastníka a provozovatele ( smlouva) Jakost vody, tlak vody, max. vypouštěné znečištění Způsob zjišťování množství dodané vody a vypouštěné odpadní vody Výpočet množství odváděných srážkových vod Technické požadavky na přípojky a vnitřní vodovod a kanalizaci Způsob fakturace vodného a stočného, zálohové platby, vyúčtování Možnosti přerušení dodávky vody a odvádění odpadních vod Rozsah odpovědnosti za vady –reklamační řád Jednotné podmínky pro uzavření odběratelských smluv 9/22/2018

Ochrana odběratele § 36 Vlastník vodovodu je povinen každoročně nejpozději do 30.4. zveřejnit porovnání všech položek výpočtu ceny pro vodné a stočné a dosažené skutečnosti v předchozím kalendářním roce. Vykázaný rozdíl vyšší než 5% oproti kalkulaci musí být zdůvodněn. Porovnání kalkulace cen pro vodné a stočné se skutečností je vlastník vodovodu nebo kanalizace povinen zaslat ve stejném termínu a v elektronické podobě a ve stanovené formě ministerstvu. Obsah a rozsah porovnání stanoví prováděcí předpis (vyhl.č.48/2014 př.č.20) V případě ,že v předchozím roce bylo zpracováno více kalkulací cen pro vodné a stočné ,zveřejní se všechny kalkulace a ministerstvu se zašle i součtová kalkulace.

ZÁVĚR Obce pod 2000 obyvatel Priority: Zajištění zásobení odběratelů pitnou vodou v dostatečném množství a požadované kvalitě - přednostní napojení na vybudované vodárenské soustavy - využití dotační podpory státu Zajištění odvádění splaškových vod od odběratelů a vyhovující čištění odpadních vod. - podmínky pro tlakové kanalizace a DČOV Tvorba prostředků na obnovu a její realizace