2. Vyznávat hříchy a věřit Pánu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Vánoce v 1. E. Celý týden před Vánocemi se nesl v duchu těchto svátků.
Teologická antropologie z pohledu reformovaných církví Bedřich Jetelina.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Od počítače za mříže 2016 Uvědomte si, že vulgarismy na Internet nepatří. Jde především o prezentaci vaší osoby.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
BIBLE Proč a jak číst Bibli. Biblická NEJ Nejrozšířenější kniha Nejdražší tištěná kniha vůbec Vůbec první tištěná kniha Přeložena do …. jazyků či nářečí.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_08 TÉMA: Křesťanství.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CESTA KE ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ HARMONII
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Dohoda o náhradě škody.
Technické prostředky v požární ochraně
JAK BUDOVAT NAKAŽLIVOU SLUŽBU
Bůh je moje jistota..
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Skutky apoštolů a apoštolské listy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Slovo života Květen 2014.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Občanské soudní řízení I.
Tři Druhy Služby Komu sloužím ?
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Úzká brána a cesta k životu
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Eucharistie Křesťanská svátost.
Hřích 3. vítězit nad hříchem
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_18_Vláda Přemyslovců Regina Byrtusová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Filozofické disciplíny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Žít svůj život naplno.
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
Slovo života Prosinec 2012.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
O pokrytectví Matouš 22,15.
Kdo za to může? Ez 18,25-30.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Podobenstvo o márnotratnom synovi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
9. Rozlišování v modlitbě
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Občanské soudní řízení I.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Občanské soudní řízení I.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
1. Rady pro udílení svátosti smíření
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

2. Vyznávat hříchy a věřit Pánu Pavel Ambros SJ KSV/ZPOV – Smíření – druhý křest

1. Věřím v odpuštění hříchů každý apoštol přidal jednu část Kréda předával katechumenům symbol = conlatio (souhrn příspěvků, totiž že Krédo je složeno z příspěvků jednotlivých apoštolů) desátý článek není podřadné nebo nižší hodnoty a důležitosti než první článek. Naopak jej reflektuje a rozvíjí. 340-397 sv. Ambrož

1. Věřím v odpuštění hříchů Vyznání víry v Nejsvětější Trojici Otec = dílo stvoření Syn = dílo spásy Duch Svatý = působení v církvi, která je jeho dílem

1. Věřím v odpuštění hříchů věřím v Boha x věřím [ne ve] svatou církev obecnou počátek víry, zdroj víry předmět víry

1. Věřím v odpuštění hříchů apoštolského vyznání víry nicejsko-cařihradským vyznáním víry (325-381)

1. Věřím v odpuštění hříchů „Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů.“ Proč není ve vyznání zmíněna zpověď a eucharistie?

1. Věřím v odpuštění hříchů brána k svátostem Křest ↓ Biřmování Eucharistie Zpověď = druhý stůl spásy po ztrátě milosti = druhý křest = forma křtu vyžadující nasazení

1. Věřím v odpuštění hříchů Křest účinek prvního stolu spásy zůstává, totiž že křest smazává všechny předchozí hříchy a natrvalo přiřazuje k církvi Zpověď druhý stůl spásy oživuje naši přináležitost – buď oslabenou, nebo ztracenou – k tělu církve, zahlazuje viny, podle toho, jak jsme do nich upadli

2. Svátost, která odpouští hříchy – jak ji nazývat? KKC 1423 Nazývá se svátost obrácení, protože svátostně uskutečňuje Ježíšovu výzvu k obrácení, návrat k Otci, od něhož jsme se vzdálili hříchem. Nazývá se svátost pokání, protože posvěcuje osobní i církevní proces obrácení, lítosti a zadostiučinění křesťana hříšníka.

2. Svátost, která odpouští hříchy – jak ji nazývat? KKC 1424 Nazývá se svátost zpovědi, protože odsouzení, vyznání hříchů před knězem je podstatným prvkem této svátosti. V hlubokém smyslu je také „vyznáním“, uznáním a chválou svatosti Boha a jeho milosrdenství vůči hříšnému člověku. Nazývá se svátost odpuštění, protože prostřednictvím kněžského rozhřešení Bůh uděluje kajícníkovi „odpuštění a pokoj“. Nazývá se svátost smíření, protože dává hříšníkovi Boží lásku, která usmiřuje: „Smiřte se s Bohem!“ (2 Kor 5,20). Ten, kdo žije z milosrdné lásky Boží, je ochoten odpovědět na Pánovu výzvu: „Jdi se napřed smířit se svým bratrem“ (Mt 5,24).

2. Svátost, která odpouští hříchy – jak ji nazývat? 2.1 Svátost obrácení obrácení = metanoia (μετάνοια) pohyb – vykročit za hranice (řecky metá = μετά) uvažování (řecky nús = νούς)

2. Svátost, která odpouští hříchy – jak ji nazývat? 2.2 Svátost pokání (paenitentia) - kaji se, nelíbí se mi = pocit, který člověk má v sobě vůči sobě, když mu něco schází → prostupuje mě nelibost paenitentia – paena (trest) = člověk sám, když koná pokání sám na sobě, chce potrestat zlo, které způsobil dosáhnout sankcí narovnání za stav, který způsobil hřích a to formou přesného výpočtu dnů, měsíců nebo roků pokání trestat zlo, které způsobil

2. Svátost, která odpouští hříchy – jak ji nazývat? 2.3 Svátost zpovědi (vyznání hříchů) Neh 1,5–11; 9,6–37; Ezd 9,6–15; Dn 3,26–45; 9,4–19 vyznávat = učinit vyznání Hospodinu; vzdát úctu, klanět se = činí vyznání kvůli hříchů; = moje nevěrnost odkazuje na Boží věrnost → vztah mezi námi (Bůh a člověk)

2. Svátost, která odpouští hříchy – jak ji nazývat? 2.4 Svátost odpuštění „Odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme naším viníkům.“ (Mt 6,12) Bůh ochotný odpouštět (Neh 9,17) Bůh mnoha odpuštění, slitování a milosrdenství (Dan 9,9) NZ: nechat jít, nechat běžet, přestat brát do úvahy (házet do moře, Mich 7,19)

2. Svátost, která odpouští hříchy – jak ji nazývat? 2.5 Svátost smíření - stát se jiným (řecky ἄλλος) než tím, čím jsem byl předtím a to prostřednictvím přijetí jiného duchovního postoje, který působí obnovení vztahu

2. Svátost, která odpouští hříchy – jak ji nazývat? Z těchto silných prohlášení nám nesmí uniknout vlastní a hlubší poselství: jakkoli se člověk namáhá neklást překážky, smíření není dílem jeho kajících skutků, ale je dílem Boží milosti a iniciativy, v posledku, podíváme-li se analyticky na samou podstatu pokání, pak je zcela dílem Božím v nás a naší předchozí a následné svobody, která se může projevit ve své původní kráse, totiž jako nutná podmínka vztahu.