Mechanická turbulence Proudění přes překážky a závětrný úplav

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika I Marie Urbanová Fyzika I-2016, přednáška 1 1.
Advertisements

Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : leden.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Od počítače za mříže 2016 Uvědomte si, že vulgarismy na Internet nepatří. Jde především o prezentaci vaší osoby.
El Niño (ENSO). Co je El Niño? ◆ A: skate shop na palačáku ◆ B: esp. ježíšek ◆ C: pražský pingpongový club ◆ D: klimatický jev, který se objevuje v atmosféře.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Aritmetický průměr Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika Datum.
Technické prostředky v požární ochraně
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Zapojujeme zásuvky na 230/400 V
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Cyklus a charakteristiky chodeckého kroku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Tematický okruh: CHEMIE A SPOLEČNOST Název učiva: „ŽIVOT IGELITKY“
Vypracoval: Tomáš Svrčina
Vytápění Tepelné ztráty
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Fyzika – bouřka, hrom, jaké škody může způsobit a jak se před ní chráníme. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
AUTOR: Mgr. Andrea Kunovjánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_03
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_34_Prázdninové plány
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
VESMÍR.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-14
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Zlomky Sčítání zlomků..
Vzduch je stejnorodá směs chemických látek plynný roztok
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Atmosféra Země.
Emise jemných částic Helena Hnilicová.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Molekulová fyzika Vlhkost.
Poměr v základním tvaru.
POČASÍ A PODNEBÍ.
Neživá příroda - vzduch
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Lomené algebraické výrazy
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Mechanická turbulence Proudění přes překážky a závětrný úplav

Vrstva přízemní turbulence převyšuje výšku překážky, za níž se tvoří

Víry v úplavu za překážkou

Přelet lesa v malé výšce s větrem v zádech S tímto jevem se můžeme setkat rovněž při přeletu přes vzrostlé porosty (obilí, kukuřice ….) Za hranou lesa dochází „zředěním proudnic“ ke snížení rychlosti větru. Vzniká závětrný vír a úplav. Let podél hrany lesa či jiné kompaktní překážky, tedy s větrem z boku od překážky, je velmi problematický. (publikováno v časopise Pilot, číslo 10, 2007)

Přelet lesa v malé výšce s protivětrem Rovněž tento jev se vyskytuje na vzrostlými porosty Vane-li vítr kolmo na hranu lesa (nebo jakékoli kolmé kompaktní překážky), přízemní vrstva se brzdí, vyduje vzhůru a zapříčiní vznik válcovitého víru. Letadlo letící nízko nad lesem přichází nejprve o složku protivětru, pilot snížení rychlosti letu a ztrátu vztlaku koriguje přitahováním a pod vírem se dostane do oblasti s větrem v zádech. Rychlost letu se sníží pod pádovou rychlost a letadlo končí let před hranou do lesa. (publikováno v časopise Pilot, číslo 10, 2007)

Na závěr jedno odbočení Na závěr jedno odbočení. Sice nesouvisí s meteorologií, s atmosférou však ano. Nejde jen o úplav při proudění vzduchu přes překážky, ale také o úplav po přeletu většího letadla. Jistě máte v paměti klip o tragické nehodě malého letadla Robin DR 400 dne 9.9.2012, startujícího těsně po startu AN-2, na který odkazují stránky trnavského aeroklubu…. „Veľmi názorné video leteckej nehody, ktorej príčinou bola turbulencia v úplave lietadla AN-2: http://www.youtube.com/watch?v=KXlv16ETueU“   Pekná publikácia Leteckého úradu New Zealand o turbulencii v úplave. http://www.lztr.sk/index.php/8-novinky/113-turbulencia-v-uplave

Úplavové víry za letadly Challenger 604 versus A 380 7. ledna 2017 nad Arabským mořem Technet.cz: https://technet.idnes.cz/a380-airbus-canadair-challenger-604-dn2-/veda.aspx?c=A170331_115436_veda_kuz)

Létáme pro radost a ne proto, abychom si vyráběli stres. Člověk, coby savec, do vzduchu nepatří. To je prostředí pro ptáky a ti se meteorologii učit nemusí! Pokud tedy do vzduchu chceme, musíme respektovat jevy a procesy, které v atmosféře probíhají. Mnohé se podobají těm, které probíhají v hydrosféře, tedy ve vodě. Rozdíl je v tom, že zatímco ve vodě je vidíme a před většinou z nich máme respekt, to, co se děje ve vzduchu, nevidíme – proto musíme být opatrnější, předvídat je v závislosti na směru a rychlosti proudění, na fyzikálních podmínkách a s nimi spojenými procesy a to vše v souvislosti se stavbou a tvarem terénu, a terénními objekty, ať již přirozenými či umělými. A vše, co chceme ve vzduchu provádět, si dopředu dobře rozmyslet. Létáme pro radost a ne proto, abychom si vyráběli stres. Tak mnoho zdaru v roce 2018, mnoho úspěchů jak v profesním, tak sportovním létání. RNDr. Jacek KERUM, ÚFA AV ČR 2018 kerum@chello.cz