Mechanická turbulence Proudění přes překážky a závětrný úplav
Vrstva přízemní turbulence převyšuje výšku překážky, za níž se tvoří
Víry v úplavu za překážkou
Přelet lesa v malé výšce s větrem v zádech S tímto jevem se můžeme setkat rovněž při přeletu přes vzrostlé porosty (obilí, kukuřice ….) Za hranou lesa dochází „zředěním proudnic“ ke snížení rychlosti větru. Vzniká závětrný vír a úplav. Let podél hrany lesa či jiné kompaktní překážky, tedy s větrem z boku od překážky, je velmi problematický. (publikováno v časopise Pilot, číslo 10, 2007)
Přelet lesa v malé výšce s protivětrem Rovněž tento jev se vyskytuje na vzrostlými porosty Vane-li vítr kolmo na hranu lesa (nebo jakékoli kolmé kompaktní překážky), přízemní vrstva se brzdí, vyduje vzhůru a zapříčiní vznik válcovitého víru. Letadlo letící nízko nad lesem přichází nejprve o složku protivětru, pilot snížení rychlosti letu a ztrátu vztlaku koriguje přitahováním a pod vírem se dostane do oblasti s větrem v zádech. Rychlost letu se sníží pod pádovou rychlost a letadlo končí let před hranou do lesa. (publikováno v časopise Pilot, číslo 10, 2007)
Na závěr jedno odbočení Na závěr jedno odbočení. Sice nesouvisí s meteorologií, s atmosférou však ano. Nejde jen o úplav při proudění vzduchu přes překážky, ale také o úplav po přeletu většího letadla. Jistě máte v paměti klip o tragické nehodě malého letadla Robin DR 400 dne 9.9.2012, startujícího těsně po startu AN-2, na který odkazují stránky trnavského aeroklubu…. „Veľmi názorné video leteckej nehody, ktorej príčinou bola turbulencia v úplave lietadla AN-2: http://www.youtube.com/watch?v=KXlv16ETueU“ Pekná publikácia Leteckého úradu New Zealand o turbulencii v úplave. http://www.lztr.sk/index.php/8-novinky/113-turbulencia-v-uplave
Úplavové víry za letadly Challenger 604 versus A 380 7. ledna 2017 nad Arabským mořem Technet.cz: https://technet.idnes.cz/a380-airbus-canadair-challenger-604-dn2-/veda.aspx?c=A170331_115436_veda_kuz)
Létáme pro radost a ne proto, abychom si vyráběli stres. Člověk, coby savec, do vzduchu nepatří. To je prostředí pro ptáky a ti se meteorologii učit nemusí! Pokud tedy do vzduchu chceme, musíme respektovat jevy a procesy, které v atmosféře probíhají. Mnohé se podobají těm, které probíhají v hydrosféře, tedy ve vodě. Rozdíl je v tom, že zatímco ve vodě je vidíme a před většinou z nich máme respekt, to, co se děje ve vzduchu, nevidíme – proto musíme být opatrnější, předvídat je v závislosti na směru a rychlosti proudění, na fyzikálních podmínkách a s nimi spojenými procesy a to vše v souvislosti se stavbou a tvarem terénu, a terénními objekty, ať již přirozenými či umělými. A vše, co chceme ve vzduchu provádět, si dopředu dobře rozmyslet. Létáme pro radost a ne proto, abychom si vyráběli stres. Tak mnoho zdaru v roce 2018, mnoho úspěchů jak v profesním, tak sportovním létání. RNDr. Jacek KERUM, ÚFA AV ČR 2018 kerum@chello.cz