Novela zákona o místních poplatcích účinná od

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
XXI. valné shromáždění a jarní celostátní seminář STMOÚ ČR, Ostrava, Úprava místních poplatků v OZV po přijetí daňového řádu a souvisejících.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Změny s účinností od /2009 Sb.. Přehled novelizujících zákonů  zákon č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z.
Mgr. Karel Šimek Registrační řízení 2. Obecně k nalézacímu řízení 3. Tvrzení daně 4. Stanovení daně 5. Lhůta pro stanovení daně Registrace.
N AŘÍZENÍ O EVROPSKÉM PLATEBNÍM ROZKAZU (EPR) Prezentace 2016.
Subjekty správy daní Petr Mrkývka. Subjekty správy daní  Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Sázkové hry dnes a zítra Mgr. Jan Řehola ředitel odboru Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Zahájení a průběh správního řízení
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Novela zákona o místních poplatcích
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Občanské soudní řízení I.
Pobyt dítěte v zařízení - vybrané možnosti a limity orgánu sociálně-právní ochrany dětí z pohledu veřejného ochránce práv konference „Rodina ohrožená.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Právo sociálního zabezpečení
Místní poplatky (kontrolní činnost KÚZK za období )
Řádné opravné prostředky
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
Daňové doklady Správnost DPH se prokazuje pomocí daňových dokladů vystavovaných podle § 26 – 35a ZDPH a následně též podle § 45 – 46 ZDPH (opravy), Daňové.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
GDPR aneb to chceme.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Správa sociálního zabezpečení
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Přijímací řízení pro školní rok 2018/2019.
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Matriční úřad.
Formulářová podání při správě daní
Občanské soudní řízení I.
Školení obcí Olomouckého kraje
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Komunikace při správě daní
Porada KÚPK s ÚÚP a pořizovateli ÚPD
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Přijímací řízení, odvolací řízení
Transkript prezentace:

Novela zákona o místních poplatcích účinná od 1.1.2016 JUDr. Zdeňka Jirásková

OZV o MP za provoz syst. „nakládání s KO“ Od 1.1.2016 nabývá účinnosti novela zákona o místních poplatcích (s výjimkou čl.I bodu 4 a čl.II bodu 2) Obce by měly vydat nové OZV o místním poplatku „za provoz systému s KO“ s účinností od 1.1.2016 Novela upravuje místní poplatek v § 10b, jinak obsahuje úpravu procesních ustanovení

OZV = schvaluje zastupitelstvo obce Obsahové náležitosti (zejména): - konkrétní sazbu poplatku - vznik a zánik poplatkové povinnosti - lhůty pro plnění ohlašovací povinnosti - splatnost - úlevy popř. osvobození od poplatků Řízení vykonává obecní úřad.

Obecné vymezení ohlašovací povinnosti povinnosti nepeněžitého charakteru prostředek k zajištění zásady součinnosti s daňovým subjektem povinnost vyplývající pro daňový subjekt ze zákona povinnost sdělit správci daně bez výzvy vznik, popř. zánik poplatkové povinnosti a sdělit údaje mající vliv na její výši - uvést nárok na osvobození, popř. úlevu ( nezaměňovat s doložením skutečností)

Ohlašovací povinnost, ohlášení identifikace poplatníka nebo plátce, včetně obecného identifikátoru, místo pobytu nebo sídlo, popř. adresu pro doručování, osoby,kt. jsou oprávněny jednat za PO bankovní účet, včetně poskytovatelů platebních služeb užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, pokud předmět poplatku jde-li o poplatku související s podnikáním plátce nebo poplatníka údaje rozhodné pro stanovení výše poplatkové povinnosti poplatník nebo plátce,kt. nemá sídlo nebo bydliště na území EU uvede svého zmocněnce v tuzemsku pro doručování povinnost ohlásit změny údajů – do 15 dnů – zákonná lhůta

U ohlašovací povinnosti je uplatňována zásada proporcionality v daňovém řízení Ust. § 5 odst. 3 „Správce daně šetří práva a právem chráněné zájmy daňových subjektů a třetích osob v souladu s právními předpisy a používá při vyžadování plnění jejich povinností jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní.“ V rámci ohlašovací povinnosti by měl být nahlášen nárok na osvobození ve smyslu ust. § 10b odst. 3 novely ZMP

„(3) Od poplatku je osvobozena fyzická osoba, která je 1. V § 10b se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní: „(3) Od poplatku je osvobozena fyzická osoba, která je a) umístěna do dětského domova pro děti do 3 let věku, školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně výchovnou péči na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy, (§ 215 zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních) b) umístěna do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě rozhodnutí soudu, na žádost obecního úřadu obce s rozšířenou působností, zákonného zástupce dítěte nebo nezletilého, (42 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně - právní ochraně dětí) c) jako nezaopatřené dítě umístěna v domově pro osoby se zdravotním postižením na základě rozhodnutí soudu nebo smlouvy o poskytnutí sociální služby, nebo (§ 48 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách d) umístěna v domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory, domově se zvláštním režimem nebo chráněném bydlení.“. (§ 34 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách) Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 4 až 6.

Povinnost platit poplatek v alikvotní části V § 10b odst. 5 se za slovo „domu“ vkládají slova „nebo změny umístění podle odstavce 3“ a slova „nebo vlastnictví“ se nahrazují slovy „vlastnictví nebo umístění“. Změna v oblasti osvobození je promítnuta i do povinnosti platit místní poplatek podle počtu měsíců a podle stavu k poslednímu dni rozhodujícího měsíce. Je zohledněna skutečnost, že poplatkovým obdobím je kalendářní rok a poplatek lze platit v alikvotní části.

Vyměření místního poplatku- ust. § 12 Stávající úprava: „Je-li poplatník v době vzniku povinnosti zaplatit poplatek nezletilý, odpovídají za zaplacení poplatku tento poplatník a jeho zákonný zástupce společně a nerozdílně; zákonný zástupce má v takovém případě stejné procesní postavení jako poplatník. Nezaplatí-li poplatek poplatník nebo jeho zákonný zástupce, vyměří obecní úřad poplatek jednomu z nich.“

(1) Vznikne-li nedoplatek na poplatku poplatníkovi, který je ke dni Nová úprava § 12: (1) Vznikne-li nedoplatek na poplatku poplatníkovi, který je ke dni splatnosti nezletilý a nenabyl plné svéprávnosti nebo který je ke dni splatnosti omezen ve svéprávnosti a byl mu jmenován opatrovník spravující jeho jmění, přechází poplatková povinnost tohoto poplatníka na zákonného zástupce nebo tohoto opatrovníka; zákonný zástupce nebo opatrovník má stejné procesní postavení jako poplatník. (2) V případě podle odstavce 1 vyměří obecní úřad poplatek zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi poplatníka. (3) Je-li zákonných zástupců nebo opatrovníků více, jsou povinni plnit poplatkovou povinnost společně a nerozdílně.

Nedoplatek vzniká ode dne splatnosti – termín stanovený v OZV pro zaplacení poplatku Poplatková povinnost přechází z nezletilého na ZZ nebo opatrovníka spravujícího jmění nezletilého ZZ a opatrovník má procesní postavení poplatníka Po termínu splatnosti nelze poplatek nezletilému vyměřit (není ovšem vyloučeno, aby nezletilý uhradil poplatek do termínu stanoveného OZV nebo dle § 164 odst. 4 DŘ) - Společná a nerozdílná povinnost více ZZ nebo opatrovníků

Za § 16 se vkládají nové § 16a a § 16b, které znějí: Obecní úřad může na žádost poplatníka důvodu odstranění tvrdosti právního předpisu zcela nebo částečně prominout poplatek podle § 10b nebo jeho příslušenství, lze-li to s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit.

Prominutí poplatku podle ust. § 16 - prominout lze pouze poplatek podle § 10b rozhoduje obecní úřad podaná žádost (podání splňující náležitosti § 70–73 DŘ) důvod – odstranění tvrdosti lze prominout poplatek i příslušenství - zhodnocení okolností konkrétního případu

Podání Úkon směřující vůči správci daně Je posuzováno podle obsahu nikoliv podle formálně právního označení Musí mít náležitosti – kdo podání činní - čeho se týká - co se v něm navrhuje Druhy forem podání – písemné - ústní do protokolu - elektronická – datová zpráva - tzv. neformální

Vady podání Podání je procesně nezpůsobilé k projednání, pokud má vady, pro které není k projednání způsobilé Správce daně vyzve k odstranění vad - ve lhůtě - určí vady - následky neodstranění Podání je opraveno ve lhůtě – bylo podáno řádně a včas Vady nejsou odstraněny vůbec nebo po lhůtě – podání se stane neúčinným, SD pořídí úřední záznam a vyrozumí podatele, vyrozumění není třeba, pokud podatel na výzvu neučinil žádný úkon.

Daňový řád, § 259 – řízení o prominutí daně nebo přísl. zákon stanoví pravomoc orgánu veřejné moci k prominutí může dojít od vzniku daňové povinnosti až do uplynutí lhůty pro placení daně, a to i po té, kdy došlo k její úhradě po zamítnutí lze podat novou žádost - nejdříve po 60 dnech ode dne oznámení zamítavého rozhodnutí v nové žádosti je DS povinen uvést jiné důvody, jinak je žádost odložena, o odložení musí být žadatel vyrozuměn - proti rozhodnutí nelze uplatnit opravné prostředky

Prominutí místních poplatků z moci úřední § 16b (1) Obecní úřad může z moci úřední poplatek nebo jeho příslušenství zcela nebo částečně prominout při mimořádných, zejména živelních událostech. (2) Rozhodnutím podle odstavce 1 se promíjí poplatek všem poplatníkům, jichž se důvod prominutí týká, a to ode dne právní moci tohoto rozhodnutí. (3) Rozhodnutí oznamuje obecní úřad vyvěšením na své úřední desce a zároveň ho zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.“

Pravomoc prominout poplatek z úřední moci není pravomoc neomezená. Poplatek nebo přísl. se promíjí rozhodnutím, jedná se o tzv. generální pardon,z tohoto důvodu se rozhodnutí zveřejňuje na úřední desce. Rozhodnutí musí být odůvodněno a nelze se proti němu odvolat.

Prominutí místních poplatků z moci úřední rozhoduje obecní úřad z moci úřední (bez žádosti) lze prominout poplatek i příslušenství z důvodu mimořádných, zvl. živelných událostí promíjí se všem poplatníkům, kt. se důvod týká rozhodnutí musí být odůvodněno - nelze se odvolat - rozhodnutí se vyvěsí na úřední desce

1. Pro poplatkové povinnosti u místních poplatků, jakož i pro práva a Čl. II Přechodná ustanovení 1. Pro poplatkové povinnosti u místních poplatků, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související, vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se použije zákon č. 565/1990 Sb. a obecně závazné vyhlášky vydané na základě jeho zmocnění, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 2. Ustanovení § 16a a § 16b zákona č. 565/1990 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti ustanovení Čl. I bodu 4 tohoto zákona, lze použít pro poplatek nebo jeho příslušenství vzniklé před tímto dnem. Čl. III Účinnost Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2016 s výjimkou ustanovení čl. I bodu 4 a čl. II bodu 2, která nabývají účinnosti patnáctým dnem po vyhlášení tohoto zákona.

Děkuji za pozornost