Registrace a nalézací řízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
VY_32_INOVACE_LID_19 Ukončení pracovního poměru. Obsah Způsoby ukončení pracovního poměru Dohoda Výpověď Okamžité zrušení Zrušení ve zkušební lhůtě Uplynutí.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Změny s účinností od /2009 Sb.. Přehled novelizujících zákonů  zákon č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z.
Mgr. Karel Šimek Registrační řízení 2. Obecně k nalézacímu řízení 3. Tvrzení daně 4. Stanovení daně 5. Lhůta pro stanovení daně Registrace.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
N AŘÍZENÍ O EVROPSKÉM PLATEBNÍM ROZKAZU (EPR) Prezentace 2016.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. října 2015.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
VEDENÍ ŘÍZENÍ, SPISOVÝ MATERIÁL, PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ AKTUÁLNĚ SEMINÁŘ VEDENÍ ŘÍZENÍ, SPISOVÝ MATERIÁL, PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ AKTUÁLNĚ SEMINÁŘ KÚ LK
SPRÁVA DANÍ Petr Mrkývka. Definice správy daní Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady.
Vyměřovací řízení Michal Radvan. Řádné daňové přiznání Zásada dispoziční vs. zásada oficiality Zásada dispoziční vs. zásada oficiality Výhradně tiskopis.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Zahájení a průběh správního řízení
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Pojem přeměna obchodní společnosti
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Jednoduché účetnictví
Správa daní 26. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Prostředky ochrany při správě daní
Občanské soudní řízení I.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Právo sociálního zabezpečení
Etapy procesu a řízení.
Řádné opravné prostředky
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Právo sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Správa sociálního zabezpečení
Správa daní AVR Současné daňové předpisy
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Rodinné právo – vybrané otázky
Právo sociálního zabezpečení
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Právní prostředky ochrany při správě daní
Formulářová podání při správě daní
Občanské soudní řízení I.
Školení obcí Olomouckého kraje
Komunikace při správě daní
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 23. října 2017
Transkript prezentace:

Registrace a nalézací řízení 20. listopadu 2017 Mgr. Lukáš Hrdlička

Osnova Registrační řízení Obecně k nalézacímu řízení Tvrzení daně Stanovení daně Lhůta pro stanovení daně Samovyměření 2

Registrační řízení 1/4 Registrace k dani či ke správci daně? Okruh osob povinných k registraci: stanoví jednotlivé daňové zákony daň z příjmů (§ 39 a násl.) , DPH (§ 94 a násl.) , spotřební daně (§ 4 odst. 2.), silniční daň (§ 16 odst. 4) zákon o pohonných hmotách, zákon o povinném značení lihu Povinnost podat přihlášku k registraci. tzv. formulářové podání obsahové náležitosti stanoví primárně formulář (určité údaje stanoví jednotlivé daňové zákony) postup k odstranění pochybností v registračních údajích 3

Registrační řízení 2/4 Lhůta pro podání přihlášky k registraci stanoví jednotlivé daňové zákony daň z příjmů - poplatník 15 dnů, plátce daně 8 dnů DPH – povinná - do 15 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém překročila stanovený obrat / dobrovolná spotřební daň - do dne vzniku první povinnosti daň přiznat a zaplatit silniční daň - ve lhůtě splatnosti nejbližší zálohy na daň Oznamovací povinnost do 15 dnů změny v registrovaných údajích důvody pro zánik registrace povinnost předkládat vybrané listiny (zrušení, zánik, prodej podniku) formulářové podání – oznámení o změně registračních údajů nevztahuje se na údaje, jejichž změnu si může správce daně automatizovaným způsobem zjistit sám 4

Registrační řízení 3/4 K registraci dochází rozhodnutím primárně – na základě přihlášky sekundárně – z moci úřední deklaratorní / konstitutivní Lhůta pro vydání rozhodnutí o registraci 30 dnů Rozhodnutí o registraci se neodůvodňuje, výjimky: - rozhodnutí o zamítnutí registrace - rozhodnutí o registraci ex offo Správce daně přidělí DIČ – tvoří jej kód „CZ“ a obecný identifikátor pouze pokud nebylo dosud přiděleno Změna či zrušení rozhodnutí 5

Registrační řízení 4/4 Změna registračních údajů nejde-li o údaje, které by vyvolaly změnu rozhodnutí (např. zrušení registrace), postačí úřední záznam Přeregistrace – při změně podmínek pro určení místní příslušnosti Konstitutivní (datum) speciální úprava změny místní příslušnosti vydává dosavadní správce daně Sankce – pokuta až do 500 000 Kč podle § 247a daňového řádu v praxi spíše výjimečné 6

Obecně k nalézacímu řízení nalézací řízení společné označení pro vyměřovací a doměřovací řízení cíl nalézacího řízení správné zjištění a stanovení daně, tj. „nalezení správné výše daně“ začátek a konec nalézacího řízení začátek - § 91 odst.1 daňového řádu formálně končí: (formální) právní mocí rozhodnutí o stanovení daně či zastavením vyměřovacího nebo doměřovacího řízení materiálně končí: uplynutím prekluzívní lhůty pro stanovení daně (tj. okamžikem, kdy se poslední známá daň stává nezměnitelnou) 7

Daňové řízení Nalézací rovina Vyměřovací řízení Samovyměření Platební (obligatorní) alternativa Samovyměření Doměřovací řízení (fakultativní) alternativa Samodoměření Není vyloučeno další doměřovací řízení Nalézací řízení je ukončeno uplynutím lhůty pro stanovení daně 8

Tvrzení daně 1/5 Základem pro správné zjištění a stanovení daně je: řádné daňové tvrzení a dodatečné daňové tvrzení Tomu odpovídá: povinnost tvrzení (tj. povinnost uvést skutečnosti důležité pro rozhodnutí) břemeno tvrzení (tj. procesní odpovědnost za to, že se správce daně tvrzenou skutečnost dozví) Výzva k podání daňového tvrzení správce daně pokud možno nejprve vyzývá k dobrovolnému splnění povinnosti tvrzení, než přistoupí ke stanovení daně z moci úřední 9

Dodatečné daňové tvrzení Dodatečné daňové přiznání Řádné daňové tvrzení Dodatečné daňové tvrzení Daňové přiznání Dodatečné daňové přiznání Hlášení Následné hlášení Vyúčtování Dodatečné vyúčtování 10

Tvrzení daně 2/5 Řádné daňové tvrzení: Musí obsahovat: Povinnost k podání: ze zákona na základě výzvy Musí obsahovat: vyčíslenou daň (ne vždy) předepsané údaje (vyplývající z formuláře) další okolnosti rozhodné pro vyměření daně údaje, které vyžaduje zvláštní zákon Splatnost daně - v poslední den lhůty stanovené pro podání Lhůty pro podání obecně v daňovém řádu speciální úprava v jednotlivých daňových zákonech speciální úprava u insolvence a při přechodu daňové povinnosti lze prodloužit (není-li vyloučeno), nelze navrátit v předešlý stav 11

Tvrzení daně 3/5 Dodatečné daňové tvrzení: Pouze pro dodatečné daňové přiznání a dodatečné vyúčtování Povinnost podat: v případě zjištění, že daň má být vyšší (tj. daňový odpočet nebo daňová ztráta nižší) než poslední známá daň Právo podat: v případě zjištění, že daň má být nižší (tj. daňový odpočet nebo daňová ztráta vyšší) než poslední známá daň nelze namítat vady postupu správce daně daňový subjekt toto právo ztrácí, pokud daň byla stanovena podle pomůcek nebo sjednána Právo podat: v případě, že jsou měněny tvrzené údaje bez vlivu na daň 12

Tvrzení daně 4/5 Dodatečné daňové tvrzení: Lhůta pro podání: Subjektivní – do konce (kalendářního) měsíce následující po (kalendářním) měsíci, ve kterém daňový subjekt zjistil, že daň nebyla stanovena ve správné výši. Objektivní – do uplynutí lhůty pro stanovení daně propadná ano/ne ? Obsahové náležitosti: pokud se mění výše daně – rozdíl oproti poslední známé dani a den jeho zjištění ne vždy jde o rozdíl – uvádí se nově tvrzená daň pokud jde o právo podat – důvody pro podání Nepřípustnost podání (subjektivní lhůta pro podání se po tuto dobu přerušuje): probíhá daňová kontrola (postačí, že byla vydána výzva k jejímu zahájení) zahájeno řízení o mimořádném opravném prostředku či dozorčím prostředku zahájen soudní přezkum 13

Tvrzení daně 5/5 Předčasné podání: Opravné tvrzení a) před vyměřením daně situace, kdy bylo podáno řádné daňové tvrzení a již uplynula lhůta pro jeho podání (tzn. nelze jej již opravovat), avšak ještě nebylo vyměřeno b) před doměřením daně situace, kdy bylo podáno starší dodatečné daňové tvrzení a již uplynula subjektivní lhůta pro jeho podání (tzn. nelze jej již opravovat), avšak ještě nebylo doměřeno Následek : zastavení (nového) doměřovacího řízení (ex lege) uvedené údaje se využijí v rámci probíhajícího vyměřovacího nebo doměřovacího řízení Opravné tvrzení před uplynutím zákonné lhůty pro podání tvrzení lze již podané tvrzení nahradit opravným (k předchozímu podání se nepřihlíží) 14

Stanovení daně 1/3 Stanovení daně = vyměření nebo doměření daně vyměření daně = první stanovení daně v daném daňovém řízení doměření daně = následné stanovení daně v daném daňovém řízení poslední známá daň (daňová povinnost) může být snížena nebo zvýšena (i opakovaně!) právní moc dosavadních rozhodnutí o stanovení daně není jejímu doměření na překážku doměřit z moci úřední lze pouze po provedené daňové kontrole Daň lze stanovit: na základě tvrzení daňového subjektu – primárně daňové přiznání nebo vyúčtování  vyměření dodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování  doměření z moci úřední – sekundárně (při nesplnění povinnosti tvrzení) 15

Stanovení daně 2/3 Daň se v nalézacím řízení stanovuje: rozhodnutím, které může mít podobu: platebního výměru dodatečného platebního výměru hromadného předpisného seznamu Speciální způsob stanovení daně – tzv. samovyměření (viz dále) Tato rozhodnutí se neodůvodňují – s výjimkou: stanovená daň se odchyluje od daně tvrzené odůvodňuje se pouze rozdíl stanovený nad rámec tvrzení daň je stanovena z moci úřední daň je stanovena na základě výsledku daňové kontroly za odůvodnění se považuje zpráva o daňové kontrole daň je stanovena na základě výsledku postupu k odstranění pochybností za odůvodnění se považuje protokol o projednání výsledku postupu 16

Stanovení daně 3/3 Daň může být stanovena i plátci daně k přímé úhradě při nesplnění jeho povinnosti srazit a odvést daň ve správné výši Stanovená daň může být: shodná s tvrzením  nemusí se doručovat (právní fikce doručení) někdy nazýváno jako „konkludentní stanovení daně“ nelze se odvolat – výjimka u závazného posouzení rozdílná (zcela nebo z části)  doručuje se lze se odvolat  posunutí náhradního dne splatnosti až za právní moc rozhodnutí nemá vliv na běh úroku z prodlení (ten se počítá vždy od původního dne splatnosti) Zákon nestanoví konkrétní lhůtu, do kdy má být rozhodnutí o stanovení daně vydáno obecné mantinely představuje pouze lhůta pro stanovení daně 17

Lhůta pro stanovení daně 1/2 Prekluzivní (propadná) lhůta uplynutím této lhůty již nelze měnit poslední známou daň navazují na ní další ustanovení Nález ÚS ze dne 30. 3. 2009, sp. zn. IV. ÚS 2701/08 „Ústavní soud považuje otázku prekluze práva za natolik významnou problematiku, jíž by se měly zabývat z úřední povinnosti nejen správní orgány, ale i soudy ve správním soudnictví.“ Délka lhůty: základní 3 roky maximální (absolutní) 10 let Počátek běhu lhůty: dnem v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo dnem v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení x § 47 ZSDP (teorie 3+0 a 3+1) - I. ÚS 1611/07 18

Výklad 3 + 1 Znění § 47 odst. 1 ZSDP do 31. prosince 2009 „Pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak, nelze daň vyměřit ani doměřit či přiznat nárok na daňový odpočet po uplynutí tří let od konce zdaňovacího období, v němž̌ vznikla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení nebo v němž̌ vznikla daňová povinnost, aniž̌ by zde současné̌ byla povinnost daňové přiznání nebo hlášení podat.“ Obvyklý výklad ustanovení Lhůta běží od konce roku, ve kterém byla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení 21

Výklad 3 + 0 Z odůvodnění nálezu Pl. ÚS sp. zn. 1611/07 „...zákonný pojem „konec zdaňovacího období, v němž̌ vznikla povinnost podat daňové přiznání“ se v rozporu s racionálním výkladem neodvíjí ode dne 31. 12. 1998, nýbrž̌ až̌ ode dne 31. 12. 1999, kdy prostředkem k extenzivnímu výkladu je lhůta k podání daňového přiznaní, tj. den 31. 3. 1999. Tímto výkladem je výslovná tříletá lhůta prodloužena na lhůtu čtyřletou. Přitom již̌ ke dni 31. 12. je zřejmé, zda příjmy za kalendářní rok překročily zákonem určenou hranici, při jejímž překonání vzniká povinnost podat daňové́ přiznání.“ Lhůta běží od konce zdaňovacího období In dubio pro mitius? 22

Počátek běhu lhůty podle DŘ Ustanovení § 148 odst. 1 DŘ „Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení.“ Důsledky Překonání dosavadní judikatury Zvýšení právní jistoty Rozhodnutí NSS ze dne 12. 1. 2011, č. j. 5 Afs 15/2010-122 (srov. rozsudek NSS ze dne 31. 5. 2006, č. j. 5 Afs 42/2004-61) Vyměření daně na základě daňového přiznání, prekluzivní lhůta tedy může začít běžet až po konci lhůty pro podání daňového přiznání (do té doby je možné podat opravné daňové přiznání) 23

Lhůta pro stanovení daně 2/2 Úkony prodlužující lhůtu o 1 rok (§ 148 odst. 2) pokud k nim došlo v posledních 12 měsících před uplynutím dosavadní lhůty Úkony přerušující lhůtu (§ 148 odst. 3) tříletá lhůta běží znovu od daného okamžiku Stavení lhůty (§ 148 odst. 4) lhůta po určitou dobu neběží princip účelnosti úkonu Možnost stanovení daně i po uplynutí lhůty daňový trestný čin (§ 148 odst. 6), účinná lítost (§ 148 odst. 7) Přechodná ustanovení otázka retroaktivity – judikováno Ústavním soudem - Pl. ÚS 18/14 22

Úkony prodlužující lhůtu pro stanovení daně Podání dodatečného daňového tvrzení nebo oznámení výzvy k podání dodatečného daňového tvrzení, pokud tato výzva vedla k doměření daně Oznámení rozhodnutí o stanovení daně Zahájení řízení o mimořádném opravném nebo dozorčím prostředku Oznámení rozhodnutí ve věci opravného nebo dozorčího prostředku Oznámení rozhodnutí o prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně Pouze pokud k takovému úkonu došlo v posledních 12 měsících 25

Úkony přerušující lhůtu pro stanovení daně Zahájení daňové kontroly Podání řádného daňové tvrzení Oznámení výzvy k podání řádného daňového tvrzení 26

Důvody pro stavení lhůty pro stanovení daně Řízení, které je v souvislosti se stanovením daně vedeno před soudem ve správním soudnictví a před Ústavním soudem Řízení o otázce, o níž je příslušný rozhodnout soud a která je nezbytná pro správné stanovení daně Trestního stíhání pro daňový trestný čin související s touto daní Od zmeškání odvolací lhůty proti rozhodnutí o stanovení daně až do oznámení rozhodnutí o jejím navrácení v předešlý stav Od marného uplynutí úložní doby až do dne doručení rozhodnutí, kterým je prohlášena neúčinnost doručení rozhodnutí vydaného v nalézacím řízení Ode dne odeslání žádosti o mezinárodní spolupráci při správě daní až do dne obdržení odpovědi na tuto žádost nebo do dne odeslání oznámení o ukončení mezinárodní spolupráce při správě daní v dané věci 27

Stanovení daně po lhůtě pro stanovení daně V důsledku jednání, které bylo předmětem pravomocného rozhodnutí soudu o spáchání daňového trestného činu Jednání koho? Daňový subjekt Jiná osoba Daňový trestný čin Zkrácení daně, poplatku a povinné platby Neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby Nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení Pokud daňový subjekt podá řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení a současně tvrzenou daň včetně jejího příslušenství uhradí, je-li toho třeba pro zánik trestnosti daňového trestného činu z důvodu účinné lítosti Obecná a zvláštní účinná lítost 28

Souvislosti lhůty pro stanovení daně Marným uplynutím lhůty stanovené ve výzvě k zahájení daňové kontroly dojde k přerušení lhůty pro stanovení daně Navrácení lhůty v předešlý stav nelze povolit, pokud jde o lhůtu pro stanovení daně Záznamy, evidence a doklady, na které se vztahuje záznamní povinnost, je daňový subjekt povinen uchovávat až do uplynutí lhůty pro stanovení daně (k níž se vztahují) Opravu zřejmých nesprávností v rozhodnutích o stanovení daně lze provést, jen pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně (případně placení daně) Obnovu nalézacího řízení a přezkoumání rozhodnutí o stanovení daně lze nařídit, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně Povinnost podat dodatečné daňové přiznání (vyúčtování), zjistí-li daňový subjekt, že daň má být vyšší než poslední známá daň, trvá jen pokud běží lhůta pro stanovení daně 27

Lhůta pro stanovení daně základní délka 3 roky maximální délka 10 let nové 3 roky Přerušení lhůta neběží běží zbývající část Stavení navíc 1 rok Prodloužení Stanovení daně po lhůtě 28

Pojem samovyměření Zjednodušené označení pro stav, kdy daň není stanovována rozhodnutím správce daně, ale automaticky (ze zákona) ve výši, kterou daňový subjekt uvede ve svém daňovém tvrzení Pojem „vyměření“ je zužující, neboť nezahrnuje doměření daně přesnějším pojmem je „samostanovení“, který ovšem ve spojení s předponou není znělý Lze proto používat pojem „samovyměření“ a „samodoměření“ v samotném normativním textu je tento stav vyjádřen jinou formulací pojem je využíván toliko jako nadpis paragrafu či rubriky 29

Právní úprava samovyměření De lege lata zákon o dani z přidané hodnoty v části upravující zvláštní režim jednoho správního místa (§110a a následující) – tzv. Mini one-stop shop pouze v roli státu spotřeby zákon o dani z hazardních her De lege ferenda obecná úprava daňového řádu nejdříve od roku 2020 30

Možné koncepce úpravy samovyměření obecná právní úprava speciální právní úprava vyměření konkludentní vyměření samovyměření vyměřovaná daň se odchyluje od tvrzené vyměřovaná daň se neodchyluje od tvrzené vyměřovaná daň = daň tvrzená vyměřuje se rozhodnutím (platební výměr) daň je vyměřena ze zákona (ex lege) platební výměr se doručuje platební výměr se nedoručuje zakládá se do spisu platební výměr se nevydává 31

Samovyměření daně k vyměření daně dochází ze zákona (ex lege) není vydáváno rozhodnutí výsledek je pouze zanesen do evidence daní (zpětně) nelze vyměřit z moci úřední (ex offo) okamžik vyměření dnem uplynutí lhůty pro podání řádného daňového tvrzení možná alternativa: dnem podání daňového tvrzení (nastane-li dříve) výše vyměřené daně výše tvrzená daňovým subjektem (podá-li) výše stanovená zákonem (nepodá-li) – obecné pravidlo stanoví, že daň byla tvrzena ve výši 0 Kč speciální úprava může stanovit jiný následek 32

Samovyměření po podání řádného tvrzení daň je vyměřena posledním dnem lhůty pro podání tvrzení Podání řádného tvrzení Zanesení do evidence daní Lhůta pro podání tvrzení Daň je vyměřena 33

Samovyměření při nepodání řádného tvrzení při nepodání tvrzení je daň vyměřena v nulové výši vyloučení pokuty za opožděné tvrzení daně Nedošlo k podání řádného tvrzení Opožděné podání řádného tvrzení = dodatečné tvrzení Zanesení do evidence daní Lhůta pro podání tvrzení Daň je vyměřena ve výši 0 Daň je doměřena ve výši uvedené v tvrzení 34

Samodoměření daně 1/2 dvě možnosti: okamžik doměření ex lege doměření ex lege (samodoměření) – obdobně jako samovyměření rozhodnutím správce daně (ex offo) okamžik doměření ex lege dnem podání dodatečného daňového tvrzení to neplatí, je-li dodatečné daňové tvrzení podáno v průběhu doměřovacího řízení zahájeného z moci úřední není stanovena subjektivní lhůta pro podání dodatečného daňového tvrzení (neuvádí se den zjištění rozdílu) 35

Samodoměření daně 2/2 poslední známá daň = součet daně vyměřené na základě podaného nebo nepodaného řádného daňového tvrzení, případného rozdílu doměřeného na základě dodatečného daňového tvrzení a případného rozdílu pravomocně doměřeného z moci úřední doměření z moci úřední lze po daňové kontrole, ale též na základě postupu k odstranění pochybností či na základě nevyhovění výzvě k podání dodatečného daňového tvrzení oproti současné obecné úpravě se penále uplatní i tehdy, pokud daňový subjekt nepodal žádné daňové tvrzení (odstranění stávající nerovnosti) 36

Samodoměření po podání dodatečného tvrzení daň je doměřena podáním dodatečného tvrzení nejde o doměření z moci úřední  nevzniká penále Podání řádného tvrzení Podání dodatečného tvrzení Zanesení do evidence daní Zanesení do evidence daní Lhůta pro podání tvrzení Daň je vyměřena Daň je doměřena 37

Samodoměření daně z moci úřední na základě daňové kontroly, ale též POP (pouze bylo-li dříve podáno tvrzení) při nevyhovění výzvě k podání dodatečného daňového tvrzení výzva nezahajuje doměřovací řízení doměřovací řízení je ex lege zahájeno marným uplynutím lhůty ve výzvě blokace podání dodatečného daňového tvrzení při doměřovacím řízení (využití údajů) penále Výzva k podání dodatečného tvrzení Zahájení doměřovacího řízení (ex lege) Rozhodnutí o doměření daně z moci úřední Zanesení do evidence daní Nedojde k samodoměření na základě dodatečného tvrzení Lhůta k podání dodatečného tvrzení Lhůta pro podání tvrzení Daň je vyměřena (na základě tvrzení nebo ve výši 0) Je-li vyhověno nastává samodoměření Může probíhat daňová kontrola či POP Právní moc rozhodnutí o doměření daně 38

Vztah k prekluzivním lhůtám omezení možnosti podat dodatečné daňové tvrzení na daň nižší není přípustné podat po uplynutí 9 let od počátku běhu lhůty pro stanovení daně (§ 148 DŘ) – viz obr. vztah ke lhůtě pro placení daně (§ 160 DŘ) nutnost zohlednit absenci „náhradní lhůty splatnosti“ při samodoměření dnem doměření daně na základě dodatečného daňového tvrzení začne běžet lhůta pro placení daně nebo se znovu rozběhne 39

Vztah ke lhůtě pro stanovení daně dodatečné daňové tvrzení není možné podat po uplynutí 9 let od počátku běhu lhůty pro stanovení daně vymezení vůči maximální desetileté lhůtě Podání dodatečného tvrzení Rozhodnutí o doměření daně z moci úřední Podání řádného tvrzení Podání dodatečného tvrzení Lhůta pro podání tvrzení 3 9 Blokace podání dodatečného tvrzení 10 Počátek běhu lhůty pro stanovení daně Prodloužení lhůty Prodloužení lhůty Konec běhu lhůty pro stanovení daně Daň je vyměřena Daň je doměřena Daň je doměřena 40

Vztah k pokutě za opožděné tvrzení daně samovyměření následkem nepodání řádného daňového tvrzení je uplatnění právní fikce předpokládající tvrzení daně ve výši 0 Kč daňový subjekt může legitimně spoléhat na tento následek (je s ním srozuměn a vyhovuje mu) paralelní uplatnění automatické sankce za nepodání řádného daňového tvrzení není žádoucí ⇒ pokuta se neuplatní ve speciálních případech, anebo při naplnění vyššího stupně společenské škodlivosti může mít sankce smysl samodoměření není zde subjektivní lhůta pro podání dodatečného daňového tvrzení motivací je hrozba penále při doměření ex offo 41

Vztah k platební rovině daň stanovená ex lege se zapisuje rovnou do evidence daní titulem pro předpis není vydané rozhodnutí, nýbrž naplnění zákonného předpokladu (tj. podání či nepodání daňového tvrzení v dané lhůtě) exekuční titul je v takovém případě výlučně výkaz nedoplatků (srov. § 176 DŘ) 42

hrdlicl@prf.cuni.cz www.flaw.cz