Sociální podnikání Pojem, poslání a praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Indikátory sociálního podniku podnikani.cz/cz/socialni-podnikani/indikatory podnikani.cz/cz/socialni-podnikani/indikatory.
Sociální podnikání Pojem, poslání a praxe Marek Vyskočil2014.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
MUDr. Milan Kubek Prezident ČLK. Smysl a cíl Hledání pokud možno spravedlivého kompromisu mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Podpora zaměstnanosti: Sociální firma ONZA a.s. Jirkov Libor Duchoň (radní města Jirkov, předseda představenstva) Miroslav Koranda (Člověk v tísni) Gabriela.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Sociální podniky při řešení zaměstnanosti znevýhodněných osob na trhu práce Mirka Wildmannová Poslanecká sněmovna, Praha Definujte zápatí -
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Místní rozpočtové jednotky
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Členská schůze MAS Nepomuk,
Správa sociálního zabezpečení
Příjmy z kapitálového majetku
Výrobní faktory v organizaci
Společenská odpovědnost ve školství
31 Základní typy zdravotnických systémů
Zákon o sociálním podnikání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Sociální ekonomika Mirka Wildmannová.
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Katedra veřejné ekonomie
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Podpora sociálního podnikání
Správa sociálního zabezpečení
Název projektu: Moderní škola
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Podpora sociálního podnikání
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
Transkript prezentace:

Sociální podnikání Pojem, poslání a praxe Marek Vyskočil 2014

Obsah Ekonomie a sociální ekonomie Ekonomika Teoretické ukotvení Sociální podnik - pojem Sociální podnik – definice Praxe sociálního podnikání

Ekonomie a sociální ekonomie Ekonomie – zkoumá co jak pro koho Sociální ekonomie – toto v sociálním kontextu, vztah ekonomie k sociálním hodnotám Co – potřeby x potřební (morální hodnoty, soc.vlivy..) Jak – max zisk x udržitelnost Pro koho – dle zásluh x rozdělení ve společnosti

Ekonomika a sociální ekonomika Ekonomika - Hospodářství, domácnosti, podniky (všechny), stát x Sociální ekonomika Právně institucionální přístup – právní formy (např.: EU, družstva, vzájemné společnosti, asociace a nadace) Normativní přístup – rysy sociální ekonomiky (např.: Charta sociální ekonomiky) Propojení ekonomické, sociální a environmentální činnosti Organizace založené za sociálním účelem, vytvářející ekonomickou hodnotu

Sociální ekonomika Trojí prospěch - Tři P: People, Planet, Profit

„Herní pole“ a pojmy Neziskový sektor Tržní sektor Sociální stát Pestoff – formalizovaný, neziskový, nestátní Tržní sektor Formalizovaný, ziskový, nestátní Sociální stát Rostoucí, nové smýšlení o sociálních službách, vyšší standard, nové problémy Sociální ekonomika

Sociální podnikání „Podnikání je jen jedno, vymezeno dle zákona, jako činnost probíhající s cílem dosažení zisku“ – MPO vs. Praxe s jakou je pojem užíván, s jevem který označuje a Jiné, méně rozšířené přístupy

Co je sociální podnik?

Příklady označení SP používající Pragulic o.s. – zaměstnává bezdomovce jako průvodce po Praze SENZA družstvo – Zaměstnavatel zdravotně postižených osob, poskytující služby dietní jídelny, drobné montážní práce, kompletace výrobků, praní a žehlení prádla. ONZA a.s. – zaměstnavatel sociálně vyloučených (Romové, osoby po výkonu trestu), udržovatel zeleně, založeno městem Jirkov (jediný akcionář) Modrý domeček (o.s. Náruč) – zaměstnavatel osob s mentálním postižením poskytující služby kavárny, kopírovací služby a žehlení prádla

Intuice a názorný příklad: Organizace a) – rozdává chudým lidem jídlo, které kupuje za peníze vybrané sbírkami a z darů, pracují v ní dobrovolníci Organizace b) – provádí svoz neprodejných potravin z obchodů, které třídí a použitelné zpracovává na potraviny, zaměstnává zdravotně postižené Odpovědi: a) i b) jsou sociální podniky, pouze a) je sociální podnik, pouze b) je sociální podnik

Definiční znaky Ekonomická a podnikatelská dimenze Sociální dimenze Kontinuální produkce zboží nebo služeb Přijetí ekonomického rizika Alespoň minimální množství placené práce Sociální dimenze Jasný cíl prospět komunitě Iniciativa spuštěná skupinou občanů nebo nestátní neziskovou organizací Limitované přerozdělování zisku Participativní řízení Vysoký stupeň autonomie Rozhodování nezaložené na vlastnictví kapitálu Participativní povaha řízení zahrnující rozdílné zainteresované skupiny (EMES)

Vybrané definice „sociální podnikání je podnikání s primárně sociálními cíli, jehož hospodářský zisk je v prvé řadě znovu investován do podnikání za stejným účelem nebo do rozvoje místní komunity, spíše než by se jednalo o podnikání s potřebou maximalizovat zisk pro zainteresované skupiny/osoby či vlastníky.“ (DTI, 2002) „soubor soukromých, formálně založených společností, s rozhodovací samostatností a svobodou členství, jež byly vytvořeny za účelem splnění potřeb jejích členů prostřednictvím trhu a výroby zboží a poskytování služeb, pojištění a finančních služeb, kde rozhodování a jakékoliv rozdělování zisků nebo přebytků mezi členy není přímo svázáno s kapitálem nebo poplatky zaplacenými jednotlivými členy, kteří mají každý jeden hlas.“ (Chavez, 2007)

Přístupy k Sociálnímu podnikání Americký přístup Samofinancování Škola sociálních inovací Evropský sociální podnik „ideálního typu“ Družstevní hnutí

Rozdílnost SP v EU a USA USA EU Plnění sociálních cílů (i nepřímo) Důraz na jedince Důraz na tržní zdroje Ukotven v neziskovém sektoru EU Plnění sociálních cílů (pouze přímo) Důraz na kolektivní činnost a demokratičnost Multi-financování včetně ospravedlnitelných veřejných dotací Ukotven v hybridní sociální ekonomice

Sociální podnikání Principy Ekonomizace sociální práce Ne primárně ziskovost, ale společenská prospěšnost. Financování primárně z tržních zdrojů, přijetí ekonomických rizik (financování převážně z vlastních zdrojů) Ekonomizace sociální práce Přizpůsobení soc.služeb trhům Komunitní práce a rozvoj místních společenstev

Organizace dle zaměření na sociální prospěch Hybridní spektrum: Tradiční NNO (max) NNO s podnikatelskými aktivitami Sociální podnik Sociálně odpovědná firma/podnik (CSR) Podnik realizující aktivity v duchu CSR Tradiční komerční podnik (min)

Dva typy sociálních podniků A) Integrační (WISE, work integration social enterprise) Nejvíce v ČR rozšířené podniky B) Ostatní / neintegrační Souvisí více se školou sociálních inovací

Trh práce a politika zaměstnanosti Hlavně WISE podniky Doplňky k politice zaměstnanosti V některých zemích její součástí (např. SK) Zákon o VZ (15% zlepšení ceny podniků s více jak 50% zdravotně postiženými zaměstnanci) Příspěvek na zaměstnávání osob se zdravotním postižením Problém ostatních skupin (etnické menšiny, osoby po výkonu trestu, dlouhodobě nezaměstnaní atd.) Převis zaměření SP na jednu skupinu

Česká praxe Asi 200 podniků Právní formy Prospěšnost

Rozmístění Cílové skupiny

Česká praxe Sociální podnik je: Sociální podnik není: Ten co chce dělat věci jinak (jiná hodnotová motivace) Umí podnikat, podnikání je základem příjmů Většina zisku se vrací zpět do podniku Respektuje zájmy a potřeby svých zaměstnanců Zaměstnává znevýhodněné osoby (není podmínkou) Je nezávislý Spolupracuje s místní komunitou, chová se partnersky Sociální podnik není: Podnik, který se za sociální označí Není to každý společensky odpovědný podnik (CSR) Není to NNO co si přivydělává prodejem výrobků Není to sociálně-terapeutické pracoviště Nemusí jím být každý zaměstnavatel s více jak 50% zaměstnanci se zdravotním postižením

Sociální podniky v Evropě Rozličné právní formy (družstva, dobrovolnická sdružení, vzájemně prospěšné společnosti, výdělečné či nevýdělečné podniky..) Zejména WISE V oblastech: Sociální a zdravotní služby, místní služby, vzdělání, kultura, turistika, průmyslová výroba, řemesla, Rozpoznané i nerozpoznané veřejnou politikou Často tranzitivní zaměstnavatelé Součástí politiky zaměstnanosti (např.: SK) Vlastní družstevní formy (Ital.)

Než začneme podnikat Proč (mít správnou motivaci) Co (najít správnou příležitost) Kdy (časový plán) Kde (provozovnu) Jak Podnikatelský plán Způsob a organizace práce Právní forma Atd.. Doporučené: Manuál: jak založit sociální podnik (KURKOVÁ, FRANCOVÁ)

Právní formy Právní forma Výhody Nevýhody s.r.o. Důvěryhodná forma (už tolik ne), snadné řízení Dříve vklad 200 000Kč, dneska není. a.s. Důvěryhodná forma Vklad 2 mil Kč Družstvo Kolektivní, demokratizované, Horší pozice v očích bank, vklad 50 tis Kč. Sociální družstvo Forma přímo pro sociální podnikání Větší regulace, nezažitá právní forma o.p.s. Transparentní s pojistkami proti zneužití Bez důvěry bank, složitější, už nejde zakládat Ústav Nástupce o.p.s., zjednodušení Bez zkušeností s formou o.s. / spolek Snadné založení a vysoká volnost Bez důvěry bank, nevhodné k podnikání

Financování SP Vlastní prostředky Granty (z EU, OP LZZ a IOP, obtížné, hrozí sankce) Půjčky a úvěry (málo pro SP) Příspěvky ze zákona o zaměstnanosti (na zdrav. postiž.) Jiné zdroje Poradenství a hmotné dary od firem Zlevněné nebo půjčené majetky od obcí Dobrovolnická práce od občanů

Podpora SP Soukromý sektor Veřejná správa NNO (TESSEA, Ashoka) Ziskové (programy bank KB, ČSOB, UniKredit) Veřejná správa Podpora zaměstnavatelů zdravotně postižených Nový zájem VS o SP Nový zákon (možná)

Nový zákon o SP Zpracovává MPSV, MPO a Agentura pro sociální začleňování Snad definice (možná pouze pro WISE podniky) Posílení podpory SP zákonem o veřejných zakázkách (nejenom zdravotně postižení) ???

Literatura: KURKOVÁ, Gabriela a Petra FRANCOVÁ. Manuál: jak založit sociální podnik. Praha: P3 - People, Planet, Profit, 2012, 41 s. ISBN 978-802-6040-422. DOHNALOVÁ, Marie a kol. Sociální ekonomika, sociální podnikání: podnikání pro každého. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 131 s. ISBN 978-807-3572-693. MALÍK HOLASOVÁ, Věra a kol. Sociální práce v kontextu sociálního podnikání: podnikání pro každého. Vyd. 1. Editor Vendula Gojová. Ostrava: Marionetti press, 2013, 130 s. ISBN 978-802-6044-628.