Diferenciace a individualizace práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Procesní management v oddělení logistiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Doporučený vzor individuální prezentace
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Rozhodování 1.
Pracovní porada Pracovní list.
Zpráva o uplatňování ÚP
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Pracovní porada Pracovní list.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
UČENÍ.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
3. Metody pedagogické diagnostiky
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
RIZIKO.
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Organizační struktura
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Digitální učební materiál
Andragogika Vzdělávání.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
RIZIKO.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Z oboru zdravotnictví David Zahumenský.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Klíčové aktivity projektu
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Diferenciace a individualizace práce Zdenko Reguli Lucie Mlejnková

diferenciace Ve skupině vzdělávaných dospělých mohou být velké individuální rozdíly Faktory vyučovacího procesu Stálé (cíle, obsah, principy) Proměnlivé (osobnost lektora a účastníka) Věk Prospěch Zájmy Specifické schopnosti Motivace

diferenciace ulehčuje přeřazení účastníků z jedné skupiny do druhé, čímž se vytváří zdravé soutěžení v získávání lepších studijních výsledků ve skupině v zájmu optimálních výsledků studující pracují individuálně lektor pracuje s malými skupinkami studujících. Přípravná fáze lektora na učební proces je ale ztížená (musí připravit tolik vzdělávacích scénářů (projektů), kolik je diferencovaných studijních skupin) Vnitřní diferenciace studujících umožňuje přechod na frontální vyučování (pokud to vzdělávací situace vyžaduje), například promítání filmu daného tématu pro celou skupinu, námět, který následně zpracují v malých skupinkách podle scénáře (projektu) lektora. Vnitřní diferenciací jsou dospělí posluchači aktivnější a samostatnější.

Individualizace Podmínky Za vhodné metody jsou považovány vhodný individuální přístup lektora ke studujícím, vytváření neformálních vztahů mezi nimi. Volba a uplatňování optimálních aktivizujících didaktických forem a metod výuky a individuálního studia Za vhodné metody jsou považovány Heuristický rozhovor podněcující k samostatné myšlenkové činnosti, k přesnému uvažování a řešení Rozhovor podle dopředu daných pravidel také umožňující individuální pohled a přístup k nastolené problematice Individuální konzultace lektora s účastníky studia Výměna zkušeností k různým aktuálním (ekonomickým, politickým, kulturním a jiným) otázkám Aplikační a situační metody zaměřené na uplatňování vědomostí a způsobilostí v různých oblastech Laboratorní metody zaměřené na řešení netypických úkolů Problémové a výzkumné metody rozvíjející intelektuální schopnosti a způsobilosti a vědecké myšlení Zadávání a spravování a obhájení individuálních seminárních a závěrečných prací

Případové metody (studie) popis případu (co nejblíž k realitě) prodiskutování případu (vstupní znalosti účastníků) rozbor případu (náročné na zkušenost lektora) zhodnocení případu Nároky na lektora: dostatečná znalost didaktických metod schopnost reagovat tvůrčím způsobem na názory a postoje účastníků dostatečná teoretická znalost problematiky metodicky musí být lektor na vysoké úrovni

Případové metody (studie) Hlavní cíle nácvik a zdokonalení rozhodovacích dovedností vytvořit schopnost vcítit se do problému nácvik rychlého hledání alternativ řešení problému schopnost rychlého rozhodnutí pro optimální řešení Formy Rozborová studie (klasická forma) Řešení konfliktních situací Živé případové studie Postupné seznamování s případem Metoda řešení incidentů (příhod)

Klasická forma případové metody (rozborová studie) Procvičuje zejména dovedností řídících funkcí Řešení je směřováno tak, aby splňovalo dvě základní hlediska: nalézt nejvhodnější řešení z hlediska současné situace zabránit budoucímu možnému opakování výskytu problému Přínosy využití Rozvoj dovednosti využívat znalostí a aplikovat obecné poučky při řešení složitých problémů praxe Rozvoj schopnosti logického analytického přístupu rozpoznání, vymezení a řešení problémů, rozvoj dovednosti v práci s informacemi Rozvoj kombinačních schopností, variantnosti v myšlení, schopnosti hledat různé způsoby dosažení cíle Rozvoj schopnosti efektivní kolektivní práce, dovednosti pracovat a komunikace s lidmi při řešení problémů ve skupině Výcvik v řešení problémů v nových, specifických situacích řídící praxe, rozvoj schopností řešit efektivně konkrétní situace Nedostatky, metody: Příprava případové studie je časově náročná a nákladná. Důležitá je i příprava účastníka na výuku. Přes popis problémové situace a jejich souvislostí zůstává studie případu pouze statickou verzí měnícího se prostředí. Písemná forma zadání neumožňuje sdělit řadu skrytých rysů osobnosti a motivů chování jednotlivých postav. Účastníci nemají možnost ověřit si nosnost a účinnost vlastních řešení ve fázi realizace rozhodnutí či v dalším vývoji situace.

Řešení konfliktních situací Dominantní vliv lidského činitele na vznik problémové situace (konfliktu) Činnosti posluchačů jsou: rozbor příčin vzniku konfliktu návrh způsobu řešení hodnocení nosnosti řešení hodnocení praktické použitelnosti řešení

Živé případové studie Podstatou živých případů je skutečný, aktuální problém, který se dostává před účastníky neupravený, nefiltrovaný názory, záměry a přístupem lektora účastníci prostudují předem stručnou charakteristiku problémové situace a připraví se na výukové setkání pověřený vedoucí pracovník zopakuje v prvním setkání nejpodstatnější fakta případu, objasní nejdůležitější souvislosti a zodpoví dotazy. Na rozdíl od klasické harvardské metody se nesnaží zadavatel případové studie předkládat informace ucelené, vyčerpávající či upravené analýza případu účastníky. Ta vyústí v návrhy na konkrétní opatření pro řešení problémové situace. Závěry a návrhy účastníků (individuální či skupinové) jsou formulovány písemně a předány k posouzení zadavateli „živého“ případu. v diskuzi zhodnotí vedoucí pracovník postup jednotlivých účastníků (skupin) a jimi navrhovaná opatření a konfrontuje je se skutečně realizovaným řešením daného problému. Závěrem účastníci ve všeobecné diskuzi kriticky hodnotí podnikem skutečně přijatá opatření i vlastní přístupy

Postupné seznamování s případem specifická metoda posluchač v úvodu není obeznámen se všemi okolnostmi případu ve chvíli kritického bodu – vrcholu, posluchači navrhnou a prezentují své návrhy řešení, podává lektor další informace o vývoji případu, které mění podmínky Řešení a změna podmínek se cyklicky opakuje Smyslem této formy je přinutit účastníky pružně reagovat na měnící se situaci a na základně změn měnit v průběhu práce svá stanoviska a hledat nová řešení.

Metoda řešení incidentů (příhod) Incident je zde běžná , často triviální příhoda, událost osobního či neosobního charakteru 1) Stručné seznámení účastníků s případem. Je zadáno hledisko, jakým se mají k případu postavit a čas na zpracování řešení. 2) Další informace jsou poskytnuty pouze na dotaz. 3) Dále v plénu pracují na dalším řešení. Tedy zpracovávají nově získané informace. 4) Jakmile celá skupina ukončí diskuzi, jsou jednotliví účastníci vyzvání k samostatnému zpracování úkolu. Závěry písemně zaznamenají. 5) Dílčí odpovědi zadavatel zpracuje, rozdělí je podle druhů a takto shodné skupinky vytvoří skupinky pro další práci. 6) Účastníci v těchto skupinkách nadále diskutují. Všichni jsou vyzváni dále diskutovat a ověřit si správnost svých názorů. Ve skupinách připraví prezentaci, je zvolen mluvčí skupiny. 7) Závěry skupiny jsou předneseny v plénu a to pak může diskutovat s postupem skutečně přijatým pro danou situaci. 8) Nakonec dochází k objasnění a diskuzi nad širšími souvislostmi příčin vzniku incidentu. Jsou stanoveny preventivní opatření, vyjmenovány důsledky jednotlivých postupů.

Inscenační metody Hraní rolí v inscenovaném prostředí posílení komunikačních kompetencí 1) Mnohostranné hraní rolí 2) Jednoduché strukturní inscenace 3) Nestrukturní jednoduché inscenace

Mnohostranné hraní rolí Rozdělení posluchačů do skupin – počet členů skupiny odpovídá počtu rolí Rozdání všeobecných instrukcí, seznámení účastníků s instrukcemi Přidělení jednotlivých rolí a předání dílčích instrukcí Určení povinností vedoucích skupinek (i. Řídit diskuzi ; ii. Zajistit písemný záznam závěrů) prostor pro případné dotazy a určení časové dotace pro diskuzi ve skupinkách pět minut před koncem doby, upozornit aktéry o blížícím se konci limitu p ukončení diskuze zjištění dosažených výsledků i. fakta v daném úkolu, příčiny hraných jevů ii. jaké řešení bylo navrhováno a proč iii. postoje členů jednotlivých skupin k rozboru a řešení, iv. porovnání provedených rozborů a výsledků skupin v. analýza příčin různých řešení pozorovatelé jednotlivých skupin hodnotí zejména vedoucí skupin a jejich řídící práci

Jednoduché strukturní inscenace výběr účastníků k sehrání dané inscenace – s aktivitou musí účastníci souhlasit zadání všeobecných instrukcí pro aktivní účastníky inscenace přidělení jednotlivých rolí, zadání dílčích instrukcí vedoucí diskuze zahajuje inscenaci všichni dostanou možnost projevení názoru, role je obohacována zkušenostmi a znalostmi herců – není potřeba držet se striktně rolí lektor hlídá, aby nedošlo k poklesu tempa diskuze, nedostatečné argumentaci, zanedbání důležitých aspektů a podobně. Doplnění rolí probíhá jen písemnou formou přehrávání končí po vypršení časového limitu, nalezení řešení, nebo končí bez výsledku hodnocení – formální i neformální stránka – hodnotiteli jsou lektor i pozorující účastníci, hodnotí se zejména splnění rolí jednotlivými účastníky způsob a kvalita řízení diskuze způsob a důvod řešení problému, následky řešení, hodnocení argumentace a dominance některého z herců - vypracování alternativních řešení v plénu, srovnání všech nalezených řešení - v případě nahrávání inscenace, je vhodné provézt videorozbor

Jednoduché nestrukturní inscenace náměty a témata vycházejí přímo z pléna a rozehrávají se bez předem dané struktury naprosto samovolně vycházejí z improvizace