Práva dítěte Výchova k občanství On-line diskuse k virtuální hospitaci – 16.2. 2011 Soukromé šestileté gymnázium v Ostravě, s.r.o. Vyučující: Mgr. Blanka Pravdová Expert: Mgr. Slavoj Tomeček Titulní strana prezentace.
Několik připomínek k průběhu vyučovací hodiny Vyučující během žákovské aktivity vstupovala do výuky s poznámkami určenými všem aniž zajistila, že ji budou všichni poslouchat. Závěrečnou aktivitu bych raději přesunul do následující hodiny a zbytek času bych věnoval shrnutí a opakování. Činnost v poslední aktivitě bych upravil tak, že bych každé skupině přidělil jeden případ a nechával bych výběr na nich. Základní textová strana.
Základní prvky aktivního vyučování Na zhlédnuté hodině je podle mne možné ukázat základní prvky aktivního vyučování, jehož cílem je maximální názornost a zapojení žáků do výuky s tím, že se u nich dá dlouhodobě rozvíjet množství klíčových kompetencí s důrazem na zpětnou vazbu, tedy uvědomění si výsledků vlastní výuky (co se žák ve škole naučil a k čemu to může být v jeho životě prospěšné a důležité). Základní textová strana. 3
Základní prvky aktivního vyučování Stanovení cílů vyučování a postupu k jejich dosažení Čeho má být ve výuce dosaženo Jakým způsobem toho má být dosaženo (metody, formy, postupy) Jak bude zjištěno, zda bylo daných cílů dosaženo Obsah výuky by měl být vždy a ve všech bodech konkretizací cíle(ů) Základní textová strana. 4
Základní prvky aktivního vyučování Motivace Měla by zaměřit třídu na cíle hodiny, upoutat jejich pozornost k tématu a obsahu výuky. Aktivity a obsah výuky by měly souviset se zkušenostmi studentů a s předcházejícími hodinami. Zaměření by mělo tvořit stručný úvod hodiny. Zaměření (motivace) by mělo mít bud' formu otázky (formulace problému), prohlášení, obrázku (nebo jiného názorného audiovizuálního prvku) či čehokoli jiného, co souvisí s tématem hodiny. Základní textová strana. 5
Základní prvky aktivního vyučování Hlavní aktivita Aktivity by měly maximálně zapojovat žáky formou samostatné činnosti a zaměřovat se na vlastní kritické myšlením žáků, na samostatné řešením problémů, a také na formování hodnotové a postojové složky jejich osobnosti. Součástí aktivit by mohla být stručná přednáška, diskuse, demonstrace, práce s textem, simulace, různé formy skupinové práce, apod. Pokyny pro účast na aktivitách by měly být jasné a výstižné. Vyučující by měl zjistit, zda studenti rozumějí postupům, podle nichž budou pracovat. Složitější postupy je vhodné napsat na tabuli, průsvitku pro zpětný projektor, do prezentace či pracovního listu. Pro některé aktivity je vhodné stanovit jasný časový limit. Aktivity by měly být vyučujícím stále sledovány, aby bylo zajištěno, že žáci pracují na zadaných úkolech a dodržují časové limity. Základní textová strana. 6
Základní prvky aktivního vyučování Zpětná vazba Zpětná vazba by měla být nedílnou součástí každé vyučovací hodiny. Jejím účelem je: reflexe výukových činností a jejich výsledků žáky – co se žák naučil, jak se zapojoval do výukových činností, co mu hodina přinesla, co by se o tématu ještě rád dozvěděl a proč apod. pokusit se zhodnotit, zda došlo v důsledku hodiny ke změně hodnot a postojů poskytnout možnost aplikovat látku na další konkrétní situace (například formou domácího úkolu k zamyšlení) propojit látku s reálnými životními zkušenostmi vytvořit základ pro následující hodiny Základní textová strana. 7
Děkuji za pozornost