Dějiny evropského myšlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Definice tématu II Robert Zbíral
Dějiny evropského myšlení
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Pojem přeměna obchodní společnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Správa sociálního zabezpečení
II. Logika Přehled logických spisů.
Bůh je moje jistota..
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Aristotelés - přehled díla a myšlení
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Ekonomika– národní hospodářství
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Význam utkání v sportovních hrách
Úvod do filozofie.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Dějiny evropského myšlení
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Věda a etika.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Transkript prezentace:

Dějiny evropského myšlení 4. Aristotelés

Opakování - Platón Co jsou podle Platóna ideje?

Opakování - Platón Jak chápe vztah mezi noetikou, etikou a politikou?

Opakování - Platón Co je nejvyšší ideou a oním arché ve smyslu staré řecké filosofie a jak jej chápe?

Opakování - Platón Jaká je Platónova představa o ideálním státě a čím má být kvalifikován jeho vladař a proč?

Opakování - Platón Jaká je úloha filosofa a jaká je úloha vzdělávání? Co je to dialektika a k čemu slouží?

Opakování - Platón Jakou roli hrála pro Platóna a jeho školu matematika a proč?

Opakování - Platón Jaké je pravé poznání a které poznávání naopak Platón kritizuje a proč? Co znamená pojem anamnesis a v jaké souvislosti jej Platón používá?

Platónova Ústava – doplňující komentář k vybraným ukázkám 1. kniha VI pojednává o filosofii, resp. o roli filosofie v obci (polis) i o tom, co je skutečný filosof a co ten, kdo bytí filosofem pouze předstírá. Otázkou je, jak to,že se nezdá, že by platila Platónova teze, podle níž poznání filosofické vede nutně k dobrému a mravnému životu kniha VII pojednává o pravém poznání a jeho síle. Otázkou také je, jak to, že filosofové nejsou obcí uznáváni a není respektováno jejich poznání a vzdělání. Zároveň se ukazuje, co je tím pravým poznáním – poznání podstat věcí ve světle slunce (ideje dobra)

Hlavní otázky (antické) filosofie politiky Jaké je ideální či nejlepší uspořádání státu /obce? Jak se nejlepší upořádání státu pozná? K čemu má stát směřovat, co je tedy cílem politického života? Kdo má mít ve státě rozhodovací pravomoc, tedy kdo má vládnout a proč? Co je úkolem politika? Jaké schopnosti a vlastnosti má mít politik? Jak má být k výkonu tohoto povolání vychováván a vzděláván? Co je spravedlnost a jaký poměr k ní má právo? Jak se má idea spravedlnosti podílet na politickém životě?

Platónova filosofie politiky Platónova Ústava má jako hlavní téma spravedlnost. Skrze diskusi o jejím vymezení se dopívá k otázce ideálního uspořádání obce. Co znamená v této souvislosti „ideální“? V pozdějším dialogu Politikos Platón nehodnotí obec dle uspořádání, ale dle kvalit vládců – ideální je ta, v níž vládnou nejlepší vládci. Vedle rozumového poznání musí být ideální vládce také schopen nařizovacího vědění, tj. schopnosti určit v každé situaci, co má být vykonáno Platón (a po něm i Aristoteles se zbývá rozdíly mezi lidmi z hlediska jejich vloh a připravenosti pro práci politika, resp. pro účast na veřejném životě obce. Schopnosti pro vládu hledá v přirozenosti člověka, kterou je třeba jen správným způsobem ve výchově a vzdělávání rozvíjet. Kdo tedy má vlohy pro politickou činnost a kdo ne? Lze takto lidi dělit? Platón toto dělení doplňuje výčtem vlastností, pro něž je filosof ideálním politikem

Platónův výčet vlastností filosofa, které jej předurčují pro dráhu politika 1. touha po poznání neměnné jsoucnosti; 2. pravdymilovnost, nelhavost; 3. upřednostňování duševních rozkoší před tělesnými, uměřenost a nezájem o peníze; 4. povznesenost, tj. nezájem o věci sprosté a malicherné, nelpění na životě; 5. poctivost, spravedlnost a vlídnost, nikoli nedružnost a divokost; 6. učenlivost; 7. dobrá paměť; 8. uměřenost a ladnost. Jaké vlastnosti by měl mít dobrý politik?

Disciplíny, v nichž by měli být dle Platóna budoucí vládcové vzděláváni 1. múzická výchova (báje, hudba) – základ etiky 2. nauky rozvíjející rozumové poznání (matematika, aritmetika, geometrie, stereometrie, astronomie, nauka o harmonii) 3. gymnastika – tělesná výchova a vojenství 4. filosofie (dialektika, poznání dobra)

Aristotelův život nar. 384 v severořecké Stageiře poblíž hranic s Makedonií, jeho rodiče pocházeli z lékařských rodin, otec byl lékařem na makedkonském dvoře v 16 osiřel, jeho opatrovníkProxenos jej v roce 366 poslal do Akadémie, kde Aristotelés zůstal až do Platónovy smrti roku 347 zakládá spolu s Theofrastem, Théleem a Oriskem v Assu (v Mysii, tj, v SZ části Malé Asie) pobočku Akademie roku 344 přichází na Lesbos, kde 3 roky studuje přírodovědu roku 341 se dostává do Pelly k Filipovi II. 336 se králem stává Alexandr 335 odchází do Atén, kde je protektorem Antipatros, zde zakládá 2. filosofickou školu v Lykeiu, kde původně vyučoval na gymnáziu. Hlavními předměty v Lykeiu, peripatetické škole jsou logika, metododologie vědy, filosofie, rétorika, politika a etika a také praktický výzkum, zejm. přírodovědný, ale i dějin filosofie, kronikářství či encyklopedismus Po Alexandrově smrti byl obviněn ze zločinů proti náboženství , roku 322 odešel do Chalkidy, kde o rok později zemřel

Aristotelovo dílo a problém pramenů Podle Diogena Laertia napsal 146 spisů, které dělíme na tzv. ezoterické (pro vnitřní potřebu školy, které jsou z velké části zachovány a tzv. exoterické (pro veřejnost), z nichž jsou zachovány pouze zlomky dílo vydal kolem roku 50 př. Kr. Andronikos Rhodský v novověku kritické vydání v letech 1830-57 v redakci I. Bekkera:Opera omnia v 5 dílech, obsahujících řecké originály, překlady do latiny a tzv. schólia Možné členění knih: 1. logické 2. přírodněfilosofické 3. přírodovědné 4. politické a etické 5. o slovesném umění 5. metafyzické Jiné možné členění podle vědních disciplín: disciplíny praktické (politika, etika, ekonomie), teoretické (logika, fyzika a metafyzika/ontologie/teologie) a poetické (krásná umění, řemesla, rétorika)

Aristotelovy spisy logické Kategorie – 1 kniha o pojmech Peri hermeniás (Die interpretatione) – o interpretování První analytiky – úvod do sylogismu Druhé analytiky – deduktivní soustavy Topika – 8 knih o hledání argumentů a Sofististikón elenchón – o umění, jak vést spor

Aristotelovy přírodněfilosofické a přírodovědecké spisy Fyzika O vzniku a zániku (Peri genesiós kai chorás) Oduši (Peri psychés) Tzv. malé knihy o přírodě (Parva naturalia) s částmi O nebi a o meteorologii O smyslovém vnímání (De sensu)

Rozdělení vědních disciplín Hlavní dělení je na vědy praktické a vědy teoretické Tato se zabývá jednak věcmi týkajícími se obce (politika), jedna věcmi domácími (ekonomie). Do teoretické patří fyzika a logika, ta však ne jako soustavná nauka, nýbrž jako dokonalý nástroj myšlení

Aristotelova etika Zachovaly se tři etické spisy: Etika Eudémova (dle žáka Lykeionu), Etika Nikomachova (dle Aristotelova syna) a Magna moralia pojem dobra - kritik ideje dobra o sobě – idea dobra jako něco společného jednotlivostem blaženost: tj. výkon člověka ve shodě s rozumem způsobem krásným a dobrým podle zdatnosti ctnosti rozumové (vznikající učením) a mravní (ze zvyku) etika nemá účel teoretický – zkoumat , co je dobro, ale praktický, tj. stát se dobrými

Komentář k vybrané ukázce z Etiky Nikomachovy Kniha první, kapitola 1, 2, 3 a 4 Na vlastní pokus o definici etiky, blaženosti a dobra navazuje výklad o pojmu blaženosti a dobra u různých filosofů a Aristotelova kritika: Aristotelés nejprve ukáže na to, že každá lidská činnost (umění, věda, praxe i záměr) směřuje k nějakému dobru, jež je jejím cílem. Existuje nějaký nejvyšší cíl? nějaké nejvyšší dobro? Snad dobro ve smyslu nauky politické, protože ta pojednává o dobru pro obec, které jest víc než dobro jednotlivce. Zdá se však, že toto dobro (krása a spravedlnost) není založena přirozeností, ale zákonem, tj. dohodou a je ve své definici nejisté a je možno o něm hovořit jen přibližně. Toto dobro lze nazvat blaženost, ale co to je? A je nějaké obecné dobro, které zapříčiňuje, že jednotlivosti jsou dobré? Dobro jako rozkoš, dobro politické a dobro kontemplativní Kritika Platónova pojetí dobra, resp. spíše pojetí dobra u platonistů: je idea dobra oddělená od jednotlivých věcí? a je nějaké vědění o tomto jediném dobru? Jednotlivá dobra jsou však velmi odlišná, co mohou mít společného, toho jednoho? Aristotelovi však jde o dobra v jednotlivostech

Komentář k ukázce z Politiky 1. snaha o vymezení pojmů obec a pojmu občan a definování vztahů mezi nadřízenými a podřízenými, přičemž tento vztah v demokratické obci je jiný než v domácnosti, mezi otroky a pány či mezi mužem a ženou 2. vymezení různých druhů ústav obcí a jejich hodnocení: kvalita není dle typu vlády, ale dle účelu – zda jde o dobro obce, či o prospěch vládnoucího 3. možné hledání dokonalosti jednotlivce či ve skupině?

Výchova ideálních politiků dle Aristotela Občané mají být dle A. tak zajištěni, že se nemusí živit vlastní prací a mají tedy volný čas, který je nezbytný pro rozvoj ctností Výchova /vzdělávání: nejprve v rodině (mýty, hry, pověsti), poté veřejné: gramatika (čtení a psaní), tělocvik, hudba a kreslení, následně i nauky teoretické –matematika a astronomie a dále i hudba, nakonec pak vojenské umění Ježto pak vlastností hudby jest příjemnost, ctnost však záleží v tom, abychom se správně radovali, milovali a nenáviděli, jest zjevno, že se ničemu není třeba tak učiti a navykati tomu, jako správnému soudu a radosti z dobrých mravů a krásných skutků. V rytmech a nápěvech pak jest veliká podobnost s opravdovou povahou hněvu a klidnosti, mužnosti a uměřenosti i všech jejich protiv i ostatních mravních vlastností“

Komentář k ukázce z Poetiky V Poetice jde primárně o zachycení základních prvků tragédie, ale při tom řeší Aristotelés i obecnější otázky spojené s literární tvorbou Jednou z těchto otázek je i vztah k poznání k pravdě. Zajímavé je, že se A dostává do blízkosti Platóna v okamžiku, kdy za chválí to poznání, které není zaměřeno na (nahodilou) skutečnost, ale na ideální obecné podstaty. Odtud také přednost poezie před historiografií (ve smyslu kronikářství)

První domácí práce Do konce listopadu je povinností odevzdat první domácí práci v rozsahu 3 normostran (5.400 znaků) shrnující četbu následujících textů: Platón: Lachés, Ústava – ukázka z knihy VI (484a-500b) a ukázka z knihy VII (514a-517c), Aristotelés: ukázka z Etiky Nikomachovy (kniha1, kap.1-3), ukázka z Politiky (částkn 4 a kn.3 a ukázka z Poetiky (kap.9, Cicero: úryvek z Tuskulských hovorů (kap.1-11), Seneca: 17.,72. a 122. list Luciliovi. Úkolem je stručně vystihnout hlavní myšlenku, hlavní téma jednotlivých textů. Příp. je možno připojit vlastní úvahu nebo srovnat s jiným povinným textem