Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Etapy psychického vývoje - mladší školní věk, VY_32_INOVACE_04.03.20 Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace popisuje psychický vývoj jedince v mladším školním věku. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 20 minut.
Anotace: Tato prezentace popisuje psychický vývoj jedince v mladším školním věku.
Mladší školní věk Od nástupu do školy do 11 let. Sledujeme vývoj : 1. Rozumových schopností. 2. Socializaci. 3. Vývojový úkol – snaživá píle.
Vývoj rozumových schopností Plynule rozšiřuje a zdokonaluje svoje schopnosti. Dítě se projevuje jako střízlivý realista. Ve vývoji inteligence se objevuje novinka – konkrétní logické operace – logika konkrétního nazírání. Dokážou počítat podle předlohy, logicky odvozovat s pomocí názoru.
Socializace Dítě musí cílevědomě plnit ve škole mnoho úkolů. Jeho výkon je hodnocen (jedničkář, dvojkař…). Postupně navazuje vztahy v poměrně velkém kolektivu, kde se učí solidaritě, kázni – také tomu, jak čelit agresivitě ostatních. Vliv kolektivu – prosociální, - šikana.
Vývojový úkol – snaživá píle Vytrvalá systematická snaha o dosažení cíle, který je vzdálený. Překonávání překážek a nezdarů. Při nezdaru je ohrožena sebeúcta dítěte. Hrozí: Komplex méněcennosti. Dítě může kapitulovat, rezignovat na své plnohodnotné uplatnění ve společnosti. Ve světě práce a vzdělání se pak bude cítit jako méněcenný outsider.
Zdroj: Pavel Říčan : Psychologie, Portál, s.r.o. ,Praha 2008