DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemie.
Advertisements

Bouřka pod vodou.
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
Soutěž pana ZKUMAVKY FINÁLE.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Reakční kinetika předmět studia reakční kinetiky
Bezpečnost práce v chemii
Příprava peroxidu chromu Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A17.
Efektní chemické pokusy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluStacionární magnetické.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_23_TERMIT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_03_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_31_CHEMILUMINISCENCE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zajímavé chemické pokusy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výpočty z chemických rovnic
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Objem objem je fyzikální veličina, kterou značíme V
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vlivy na rychlost chemických reakcí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_15_PENA Autor Mgr. Ivan Bartoš, Ph.D. Tematický okruh Chemické reakce Ročník 6. Datum tvorby 13.9.2013 Anotace Demonstrace velmi důležitých jevů: katalýzy a vzniku pěny. Metodický pokyn Pracovní list je určen jako výuková pomůcka se zaměřením na mezipředmětové vztahy předmětů chemie, fyzika, biologie i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu pro laboratorní cvičení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Pokus sice demonstruje katalyzovanou reakci, ale je nutné upozornit také na to, že rychlost prezentovaného chemického děje je zvýšena přítomností peroxidu vodíku o vysoké koncentraci. Žáci si tak uvědomí vliv koncentrace reaktantů na reakční rychlost. Pomůcky: kádinka 2000 ml nebo odměrný válec 2000 ml, dvě kádinky 100 ml, skleněná tyčinka, dělená pipeta, odměrný válec Chemikálie: KI, prostředek na mytí nádobí (např. JAR), destilovaná voda, peroxid vodíku 30% Bezpečnost: jodid draselný: zdraví škodlivý, R42/43, S22,26,37/39 peroxid vodíku: oxidující, žíravý, R5,8,20/22,35, S1/2,17,26,28,36/37/39

Postup: Do dvoulitrového odměrného válce nebo kádinky se nalije 5 ml prostředku na mytí nádobí. Do jiné kádinky dáme 50 ml H2O2 a do další kádinky na 100 ml přidáme čerstvě připravený vodný roztok KI (10 g KI na 10 ml dest. vody). Poté obsah obou malých kádinek rychle a naráz přelejeme do velkého válce s JARem na nádobí a vzápětí lehce a krátce směs promícháme. Po velmi krátké době několika sekund vzniká ze směsi ve velkém válci velký objem žluté pěny, která přetéká i na laboratorní stůl.

Vysvětlení: Jodid draselný katalyzuje rozklad peroxidu vodíku na vodu a kyslík. Vznikající plynný kyslík zaujímá mnohem větší objem něž v původní směsi ve válci a prostředek na nádobí je napěněn. Žlutá barva pěny je způsobena uvolněným jódem. Reakce je prvního řádu jak vzhledem k peroxidu, tak i jodidu. Reakce je rovněž exotermická, teplota rekční směsi prudce vzrůstá. Katalyticky působí jodidové ionty. Rovnice: 2 H2O2 → 2 H2O + O2 H2O2 + I- → IO - +H2O H2O2 + IO - → I - + H2O + O2

Obr. 1

Obr. 2

Zdroje: Obr. 1, Obr. 2: archiv autora BARTOŠ I.: Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie. Disertační práce. Praha: Př UK, 2010.