Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_18_acidobazický charakter oxidů Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 20. listopadu 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození acidobazických vlastností oxidů Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy.

3 Reakce kyslíku: S většinou prvků se slučuje přímo → oxidy
( neslučuje se W, Pt, Au, nejsou známy od He, Ne, Ar) prudká reakce s O2 za vzniku světla, tepla - hoření Hoření síry v kyslíku:

4 Dělení oxidů podle acidobazického charakteru:
Kyselé ………………………… Doplňte podle PSP: Nekovy, (polokovy) Vysoké ox. číslo !

5 Dělení oxidů podle acidobazického charakteru:
Kyselé - oxidy nekovů (X ≥ 2) - oxidy kovů s ox. č. > 5 Nekovy, (polokovy) Vysoké ox. číslo !

6 Kyselé oxidy Reagují s vodou ………………. ( co vzniká)
CO2 ………………………………uveďte rovnici SO2……………………………….uveďte rovnici …………………………………… uveďte další příklad Nerozpustné reagují se zásadami - …………………………………….(co vzniká) SiO2 + NaOH…………………….uveďte rovnici

7 Kyselé oxidy Reagují s vodou → kyselina CO2 + H2O → H2CO3
SO2 + H2O → H2SO3 Mn2O7 + H2O→ 2 HMnO4 Nerozpustné reagují se zásadami - → soli, prvek oxidu v anionu soli SiO NaOH→ Na2SiO3 + H2O

8 b) bazické Doplňte podle PSP: ………………………… Nekovy, (polokovy)
nízké ox. číslo !

9 b) bazické - oxidy elektropozitivních prvků (X≤ 1) vazba iontová
oxidy kovů s ox.č. I, II, III Nekovy, (polokovy) nízké ox. číslo !

10 bazické oxidy Reagují s vodou …………………… ( co vzniká)
CaO + H2O ………………………. uveďte rovnici Na2O + H2O ……………………… uveďte rovnici nerozpustné reagují s kyselinou ……( co vzniká) MgO + HCl ………………………… uveďte rovnici

11 bazické oxidy Reagují s vodou → hydroxid CaO + H2O → Ca(OH)2
Na2O + H2O → 2 NaOH nerozpustné reagují s kyselinou → sůl, prvek oxidu v kationu soli MgO + 2 HCl → MgCl2 + H2O

12 b) amfoterní ………………………… Doplňte podle PSP: Střední hodnota ox. čísla

13 b) amfoterní střední část PSP (1 ≤ X ≤ 2) oxidy kovů s nižším ox. č.
kovalentní vazby mezi kyslíkem a kovem Střední hodnota ox. čísla

14 amfoterní oxidy Př Al2O3 Reakce s kyselinou ……………… ( co vzniká)
…………………………………………uveďte rovnici Reakce se zásadou ………………( co vzniká)

15 amfoterní oxidy Př Al2O3 Reakce s kyselinou - sůl hlinitá
Al2O3 + 6 HCl → 2 AlCl3 + 3 H2O Reakce se zásadou - sůl – hlinitan Al2O3 + 2 NaOH + 3 H2O → 2 Na [Al(OH)4]

16 d) neutrální Nereagují s vodou, netvoří soli Př. CO, NO

17 Zdroje: USER: CEPHEUS. periodická soustava prvků [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google