Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_15_oxidy fosforu Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 15. listopadu 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození chemických vlastností oxidů fosforu Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

3 Oxidy P Z PSP odvoďte, jaká budou běžná oxidační čísla fosforu v jeho oxidech.

4 Oxidy P a) Atom fosforu využije všch 5 e- valenční vrstvy – oxidační číslo V – oxid fosforečný 1 2 3 4 5

5 Oxidy P b) Atom fosforu využije 3 e- valenční vrstvy
– v orbitalu s zůstane elektronový pár - oxidační číslo III – oxid fosforitý Zůstanou v páru 1 2 3 4 5

6 Fosforitý P4O6 P4O6………………………uveďte přesný název bílá krystalická látka
velmi jedovatý vznik: řízené spalování fosforu …………………………(rovnice) struktura: odvoďte z modelu …… atomy fosforu spojeny přes …….. Nápověda 1

7 Fosforitý P4O6 P4O6 (2. P2O3, dimér oxidu fosforitého)
bílá krystalická látka velmi jedovatý vznik: řízené spalování fosforu P4 + 3 O2 → P4 O6 struktura: 4 atomy fosforu spojeny přes kyslík

8 Oxid fosforitý

9 Fosforitý P4O6 Z hodnoty elektronegativity a postavení v PSP odvoďte acidobazický charakter oxidu fosforitého. reakce: se studenou H2O - ……………………………………….odvoďte rovnici - nedochází ke změně oxidačního čísla! Nápověda 2

10 Fosforitý P4O6 Kyselinotvorný
reakce: se studenou H2O - kyselina fosforitá P4O6 + 6 H2O → 4 H3PO3 ( ! s horkou H2O vzniká H3PO3, P, PH3)

11 Oxid fosforečný P4O10………………pojmenujte
vznik:…………………….P4 v nadbytku……………uveďte proces vzniku P4 + ………………… odvoďte rovnici Z hodnoty elektronegativity a postavení v PSP odvoďte acidobazický charakter oxidu fosforečného P4 O10 + H2O …………. odvoďte rovnici Nápověda 3

12 Oxid fosforečný P4O10 (2.P2O5, dimér oxidu fosforečného)
vznik: hoření P4 v nadbytku kyslíku P4 + 5 O2 → P4O10 Kyselinotvorný P4O H2O →4 H3PO4

13 Nápověda 1 Spalování = reakce s kyslíkem
V nadbytku kyslíku hoří většina prvků na své nejvyšší oxidační číslo, proto řízené spalování – reguluje se přísun kyslíku Vzniká oxid s menším počtem kyslíku v molekule – ox. číslo P III Vzniká dimér oxidu fosforečného P4 + 3 O2 → P4 O6 zpět

14 Nápověda 2 Elektronegativita přes 2,0 nekov = kyselinotvorný
Poskytuje kyslíkatou kyselinu, oxidační číslo se nemění ! Kyslíkaté kyseliny fosforu mají 3 vodíky, z nichž některé se vážou na atom fosforu přímo! P4O6 + 6 H2O → 4 H3PO3 zpět

15 Nápověda 3 Spalování = reakce s kyslíkem
V nadbytku kyslíku hoří většina prvků na své nejvyšší oxidační číslo Vzniká oxid– ox. číslo P V P4 + 5 O2 → P4O10 Elektronegativita přes 2,0 nekov = kyselinotvorný Poskytuje kyslíkatou kyselinu, oxidační číslo se nemění ! Kyslíkaté kyseliny fosforu mají většinou 3 vodíky P4O H2O →4 H3PO4 zpět

16 Zdroje: USER: CEPHEUS. periodická soustava prvků [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: YIKRAZUUL. sk.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google