Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: EKO Ročník: 4 Téma: PRŮZKUM TRHU Tematický okruh: Podnik, právní úprava podnikání Jméno autora: Ing. Marie Kábová Datum tvorby: leden 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_EKO_KV003 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_EKO_KV003 Anotace: Průzkum trhu a poznatky o něm – sběr dat.
PRŮZKUM TRHU Řeší informační potřebu o zákazníkovi nebo trhu Je součástí marketingového výzkumu Zprostředkovává zjištění o tom, co lidé chtějí, co nakupují, jak vnímají cenu, jak jsou na cenu citliví atd.
POTŘEBNÉ POZNATKY O TRHU Informace o trhu (nabídka, poptávka, cena) Segmentace trhu (rozdělení populace do skupin) Trendy na trhu (tržní potenciál) Analýza zákazníka Analýza konkurence Analýza rizik a příležitostí Výzkum reklamy Analýza produktu
ZAMĚŘENÍ MARKETINGOVÝCH VÝZKUMŮ Zákazník (potřeby, přání, nákupní chování) Trh (vývoj nabídky, poptávky, cen ...) Výrobek (spokojenost, využití, inovace) Konkurence (její chování, strategie, inovace výrobků, cena) Ostatní (reklama …)
METODY VÝZKUMU TRHU Od stolu (rychlé získávání sekundárních informací) V terénu (získávání specifických údajů co, kolik, jak, kdy, kde, kdo) Pozorování (co, jak, bez přímého kontaktu) Experiment (prověřuje působení reklamy nebo produktu na skupinu lidí) Dotazník: ústní písemný telefonní Osobní rozhovor Diskuse (pro vytváření hypotéz) Hloubkový rozhovor (odborně vedený rozhovor připravenou formou dotazů)
POZOROVÁNÍ Záznam skutečného chování, jednání osobně nebo pomocí elektronických přístrojů V přirozených nebo laboratorních podmínkách Podle pozorovacích kategorií: Strukturované - předem vypracované pozorovací kategorie Nestrukturované – náplň není předem stanovena
DOTAZOVÁNÍ Přímý kontakt s nositelem informací Respondentní odpovídání na otázky Podle způsobu kontaktu: Osobní Písemné Telefonické Elektronické
Ad a) Osobní Ad b) Písemné Strukturovaný Polostrukturovaný Nestrukturovaný Ad b) Písemné Otázky zpracovány předem Respondent sám rozhoduje kdy vyplní dotazník Umožňuje anonymitu Nízké náklady, menší náročnost (výhoda) Nízká návratnost dotazníků (nevýhoda) Použití pro méně náročné výzkumy
Ad c) Telefonické Ad d) Elektronické Podobný osobnímu dotazovaní Rychlý, nižší náklady (výhoda) Pro méně složité problémy, nereprezentativní vzorek (nevýhoda) Ad d) Elektronické Obdobný písemnému dotazování Možnost kontaktu tazatele a respondenta Rychlejší a snadnější zpracování údajů
DOTAZNÍK Správná formulace Stanovení cílů Jasná hlavní myšlenka Přizpůsoben uživatelům a spotřebitelům Otázky jasně a srozumitelně formulovány Správný jazyk Ne příliš mnoho otázek