Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Monohybridní křížení – řešení příkladů(VY_32_INOVACE_05.02.02) Autor RNDr. Helena Trkalová Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Červenec 2013 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Řeší různé typy příkladů z alelové analýzy. Metodický pokyn Příklady využívají alelovou analýzu u monohybridního křížení s úplnou dominancí. Některé příklady jsou plně řešené, u jiných je řešení pouze naznačeno. Časová dotace 20 minut.
Monohybridní křížení – řešení příkladů Alelová analýza, genotyp, fenotyp, gen, alela, homozygot, heterozygot, dominance, recesivita, rodičovské generace, hybridi, Mendelův čtverec , štěpné poměry
Monohybridní křížení Sledujeme pouze 1 pár alel Dominantní alely se značí velkými písmeny Recesivní alely malými písmeny Za symboly se obvykle volí prvé písmeno anglicky pojmenovaného znaku řízeného dominantní alelou, recesivní alela se značí stejným písmenem, ale malým
Označení generací P – rodičovská = parentální generace F1 – 1. filiální generace (z lat. filia=dcera) Obdobně F2 ,F3, ….. B – zpětná křížení (z angl. back), P x F1 symbol x značí křížení
Příklad 1 Dužina rajčat je buď červená nebo žlutá Homozygotní červenoplodé rajče dá po zkřížení se žlutoplodým rajčetem jednotné červenoplodé potomstvo. Pokud budeme tato rajčata dále sprašovat mezi sebou, v jejich potomstvu se objeví plody s červenou i žlutou dužninou v určitém poměru. Odvoďte genotypy jednotlivých rostlin, zapište je V jakém poměru budou vyštěpovat červená a žlutá rajčata ve druhé filiální generaci? Jaké potomstvo dostaneme, pokud budeme křížit hybridy z první filiální generace se žlutými, tedy recesivními rodiči?
Řešení příkladu 1: Genotyp homozygotně dominantního rajčete označíme RR (červený = red) Genotyp žlutého rajčete je rr, jedná se o homozygoty recesivní Po jejich zkřížení dostáváme červená rajčata, jedná se o heterozygoty RR x rr Rr Při splynutí jednotlivých gamet došlo ke spojení obou alel, R + r Heterozygot má sestavu alel Rr, Potomstvo v první filiální generaci je jednotné, uniformní
Řešení příkladu 1 Zkřížením jedinců z první filiální generace dostáváme druhou filiální generaci Ve druhé filiální generaci dochází k vyštěpování, objevují se fenotypy obou původních rodičů, tj. v našem případě červená i žlutá rajčata Heterozygot produkuje dva typy gamet R/r Vytvoříme příslušný Mendelův čtverec gamety R r RR Rr rr Dostáváme 3 různé genotypy (RR, Rr, rr), genotypický štěpný poměr je 1:2:1 , protože RR a Rr mají stejný fenotyp, fenotypický štěpný poměr je 3:1, tj. 3 červenoplodá rajčata na 1 žlutoplodé
Zpětné křížení, B - generace Hybridní rajče i žlutoplodé rajče zapíšeme pomocí genotypu a zjistíme, jaké gamety mohou produkovat Rr x rr, gamety R/r a r Připravíme si Mendelův čtverec gamety R r Rr rr Genotypický i fenotypický štěpný poměr je 1 : 1
Příklad 2 U skotu je bezrohost dominantní vůči rohatosti. Jaké potomstvo můžeme očekávat ze zkřížení bezrohého býka s rohatými kravami, když víme, že jedna z nich již dříve při zkřížení s týmž býkem porodila rohaté tele? ( označte si libovolně dominantní a recesivní alely, jaký genotyp má asi býk, jaký krávy)
Příklad 3 Normální pigmentace kůže je u člověka založena dominantně, albinotismus čili ztráta pigmentace je recesivní Normálně pigmentovaný muž se ožení s albinotickou ženou. Jejich první dítě je albinotické. Jaké jsou genotypy všech tří osob? Budou-li mít rodiče více dětí, jaká je pravděpodobnost, že budou albinotické? (můžeš si udělat Mendelův čtverec, ale nejprve přemýšlej, jaký genotyp musí mít muž, který je sice normálně pigmentovaný, ale narodilo se mu albinotické dítě)
Příklad 4 Černá barva srsti je u skotu dominantní vůči červené. Po zkřížení s jedním a týmž černým býkem porodila červená kráva Jarka černé tele, stejně jako černá kráva Lucka, ale černá kráva Milena tele červené. Co se dá říci o genotypech jednotlivých zvířat? Připrav si tabulku, do které budeš zaznamenávat fenotypy i genotypy jednotlivých krav, jejich telat a samozřejmě i býka. O jeho genotypu přemýšlej přednostně.
Použitá literatura: Nečásek,J.: Genetika, Scientia, Praha 1997 Sokolovskaja, B.Ch., Pikálek,P.: Genetika v příkladech, SPN Praha 1974