Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dědičnost monogenní znaků
Advertisements

Příklady z genetiky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jednoduchá HTML stránka Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastTvorba WWW stránky v HTML Datum vytvoření2013.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Složené úrokování Tematická oblast
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Léto v přírodě VY_32_INOVACE_18_03
Věcné učení Ochrana přírody
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Podobnost trojúhelníků
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Monohybridní křížení – řešení příkladů(VY_32_INOVACE_05.02.02) Autor RNDr. Helena Trkalová Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Červenec 2013 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Řeší různé typy příkladů z alelové analýzy. Metodický pokyn Příklady využívají alelovou analýzu u monohybridního křížení s úplnou dominancí. Některé příklady jsou plně řešené, u jiných je řešení pouze naznačeno. Časová dotace 20 minut.

Monohybridní křížení – řešení příkladů Alelová analýza, genotyp, fenotyp, gen, alela, homozygot, heterozygot, dominance, recesivita, rodičovské generace, hybridi, Mendelův čtverec , štěpné poměry

Monohybridní křížení Sledujeme pouze 1 pár alel Dominantní alely se značí velkými písmeny Recesivní alely malými písmeny Za symboly se obvykle volí prvé písmeno anglicky pojmenovaného znaku řízeného dominantní alelou, recesivní alela se značí stejným písmenem, ale malým

Označení generací P – rodičovská = parentální generace F1 – 1. filiální generace (z lat. filia=dcera) Obdobně F2 ,F3, ….. B – zpětná křížení (z angl. back), P x F1 symbol x značí křížení

Příklad 1 Dužina rajčat je buď červená nebo žlutá Homozygotní červenoplodé rajče dá po zkřížení se žlutoplodým rajčetem jednotné červenoplodé potomstvo. Pokud budeme tato rajčata dále sprašovat mezi sebou, v jejich potomstvu se objeví plody s červenou i žlutou dužninou v určitém poměru. Odvoďte genotypy jednotlivých rostlin, zapište je V jakém poměru budou vyštěpovat červená a žlutá rajčata ve druhé filiální generaci? Jaké potomstvo dostaneme, pokud budeme křížit hybridy z první filiální generace se žlutými, tedy recesivními rodiči?

Řešení příkladu 1: Genotyp homozygotně dominantního rajčete označíme RR (červený = red) Genotyp žlutého rajčete je rr, jedná se o homozygoty recesivní Po jejich zkřížení dostáváme červená rajčata, jedná se o heterozygoty RR x rr Rr Při splynutí jednotlivých gamet došlo ke spojení obou alel, R + r Heterozygot má sestavu alel Rr, Potomstvo v první filiální generaci je jednotné, uniformní

Řešení příkladu 1 Zkřížením jedinců z první filiální generace dostáváme druhou filiální generaci Ve druhé filiální generaci dochází k vyštěpování, objevují se fenotypy obou původních rodičů, tj. v našem případě červená i žlutá rajčata Heterozygot produkuje dva typy gamet R/r Vytvoříme příslušný Mendelův čtverec gamety R r RR Rr rr Dostáváme 3 různé genotypy (RR, Rr, rr), genotypický štěpný poměr je 1:2:1 , protože RR a Rr mají stejný fenotyp, fenotypický štěpný poměr je 3:1, tj. 3 červenoplodá rajčata na 1 žlutoplodé

Zpětné křížení, B - generace Hybridní rajče i žlutoplodé rajče zapíšeme pomocí genotypu a zjistíme, jaké gamety mohou produkovat Rr x rr, gamety R/r a r Připravíme si Mendelův čtverec gamety R r Rr rr Genotypický i fenotypický štěpný poměr je 1 : 1

Příklad 2 U skotu je bezrohost dominantní vůči rohatosti. Jaké potomstvo můžeme očekávat ze zkřížení bezrohého býka s rohatými kravami, když víme, že jedna z nich již dříve při zkřížení s týmž býkem porodila rohaté tele? ( označte si libovolně dominantní a recesivní alely, jaký genotyp má asi býk, jaký krávy)

Příklad 3 Normální pigmentace kůže je u člověka založena dominantně, albinotismus čili ztráta pigmentace je recesivní Normálně pigmentovaný muž se ožení s albinotickou ženou. Jejich první dítě je albinotické. Jaké jsou genotypy všech tří osob? Budou-li mít rodiče více dětí, jaká je pravděpodobnost, že budou albinotické? (můžeš si udělat Mendelův čtverec, ale nejprve přemýšlej, jaký genotyp musí mít muž, který je sice normálně pigmentovaný, ale narodilo se mu albinotické dítě)

Příklad 4 Černá barva srsti je u skotu dominantní vůči červené. Po zkřížení s jedním a týmž černým býkem porodila červená kráva Jarka černé tele, stejně jako černá kráva Lucka, ale černá kráva Milena tele červené. Co se dá říci o genotypech jednotlivých zvířat? Připrav si tabulku, do které budeš zaznamenávat fenotypy i genotypy jednotlivých krav, jejich telat a samozřejmě i býka. O jeho genotypu přemýšlej přednostně.

Použitá literatura: Nečásek,J.: Genetika, Scientia, Praha 1997 Sokolovskaja, B.Ch., Pikálek,P.: Genetika v příkladech, SPN Praha 1974