Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 17. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_17_SKLADBA – Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (místa, času, způsobu, míry) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (místa, času, způsobu, míry) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: příslovečné určení místa, času, způsobu, míry
ANOTACE Materiál slouží jako souhrnné opakování o příslovečném určení místa, času, způsobu, míry.
Rozvíjející větné členy (místa, času, způsobu, míry) SKLADBA Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (místa, času, způsobu, míry)
Příslovečné určení Pu Závisí: na slovese na přídavném jméně na příslovci Formální vztah: slabá závislost (přimykání)
Bývá vyjádřen: příslovcem podstatným jménem zájmenem číslovkou infinitivem Významový vztah a co vyjadřuje: určuje různé okolnosti děje místo čas způsob míru
Příslovečné určení místa Pum: Ptáme se: kde odkud kudy kam Byl doma. Šel ze školy. Šel po pěšině. Šel do školy.
Příslovečné určení času Puč: Ptáme se: kdy odkdy dokdy jak dlouho jak často Přijde brzy. Od pěti si hrajeme. Do pěti se učíme. Budu tam dlouho. Často si hrajeme.
Příslovečné určení způsobu Puz: Ptáme se: jak jakým způsobem Příslovečné určení způsobu označuje kvalitu slovesného děje (způsob jeho provedení). může být vyjádřen: přímo přirovnáním Tvářil se vesele. Zasmál se jako chlap. Odpověděl zvesela. Tvářil se jako čert.
Příslovečné určení míry Pumír: Ptáme se: kolik jak mnoho o kolik do jaké míry Příslovečné určení míry vyjadřuje množství, měřítko nebo intenzitu. Měří metr. Velmi mnoho. Zpozdil se o hodinu. Docela dobře.
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5.