Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_11_SLOH_A_KOMUNIKACE – Subjektivně zabarvený popis = líčení (tvorba) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Subjektivně zabarvený popis = líčení (tvorba) Ročník: 8. ročník Klíčová slova: subjektivně zabarvený popis, líčení, jazykové prostředky

2 ANOTACE Materiál slouží jako rozšiřující učivo k tématu líčení. Seznamuje s výběrem jazykových prostředků, s kompozicí. Připravuje žáky k vlastní tvorbě subjektivně zabarveného popisu.

3 Subjektivně zabarvený popis = líčení (tvorba)
SLOH A KOMUNIKACE Subjektivně zabarvený popis = líčení (tvorba)

4 Líčení s líčením se setkáváme v krásné literatuře
autor vyjadřuje své pocity, nálady, myšlenky, představy, vztahy cílem je působit na všechny smysly čtenáře napsat líčení není jednoduché musíme se soustředit na to, že z textu musí být patrné, že jsou to naše vlastní myšlenky popis stejné věci od dvou lidí se může výrazně lišit

5 KOMPOZICE: volnější osobnější neobvyklé osobité vidění skutečnosti osobité jazykové vyjadřování působení na všechny vjemy čtenáře subjektivní = vyjadřování svých – pocitů – nálad – myšlenek – představ – vztahů

6 s líčením se setkáváme hlavně v krásné literatuře
OSNOVA: 1) úvod: seznámení s objektem našeho líčení 2) stať: vlastní líčení objektu 3) závěr: zhodnocení, vyjádření vztahu k objektu

7 Nejčastěji popisujeme: krajinu přírodu věc událost vzpomínku nálady
cokoliv, k čemu máme pěkný vztah obrázek 1

8 Jazykové prostředky: neobvyklá slovní spojení hrdliččin zval ku lásce hlas zdrobněliny sluníčko přirovnání jako ohnivá koule personifikace potok si prozpěvuje slova citově zabarvená (lichotivá) cestička

9 dějová slovesa čas utíká, letí, táhne se nadsázka 100x se vracím synonyma roste, tyčí se, vyráží metafora slunce = pomeranč přívlastky krásný, pěkný, vznešený

10 jednočlenné věty Hřmí! větné ekvivalenty Ta nádhera!

11 Opakování synonyma metafora slova se stejným nebo podobným významem
personifikace věty jednočlenné větný ekvivalent slova se stejným nebo podobným významem přenesení významu na základě podobnosti oživování = věci a zvířata mají lidské vlastnosti nemají podmět chybí určitý slovesný tvar

12 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN Archiv autora. Podzimní krajina (obrázek 1): AUTOR NEUVEDEN. trail-busters.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google