Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_333.FIL.34 Machiavelli.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_12.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Číselné množiny - přehled
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET 2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_ 123.ANJ.34 Prague.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Kritéria dělitelnosti
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název a číslo materiálu:
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
PŘÍRODOVĚDA JEDOVATÉ ZLOZVYKY
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
PRVOUKA ZIMNÍ SPORTY, BEZPEČNOST
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Transkript prezentace:

Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_333.FIL.34 Machiavelli

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0744 Šablona: VY_32_INOVACE Číslo DUMU: 333.FIL.34 Předmět: Filozofie Název materiálu: Machiavelli Autor: Marian Gurka Formát: Prezentace Microsoft Powerpoint  Velikost: 416 kB Stupeň a typ vzdělávání: SŠ – odborné vzdělávání Licence k obrazovému materiálu: CC BY, CC BY-SA Datum vytvoření: 15. 05. 2013 Klíčová slova: Machiavelli, Vladař, moc, úspěch, osud Anotace: Materiál slouží k pochopení základních myšlenek filozofie Niccola Machiavelliho

Niccolo Machiavelli 1469 – 1527 filozof období renesance, také politik, spisovatel, vojenský historik narozen ve Florencii, současník Leonarda da Vinci a Michelangela v diplomacii působil v Itálii, Francii, Německu a Švýcarsku zabýval se rovněž studiem antických pramenů byl vězněn, obviněn ze spiknutí, později mu byla udělena milost nejznámější dílo je Vladař (Il Principe) Vladaře věnoval Lorenzovi Medicejskému, svému příteli, který počátkem 16. století vládl Florencii jde o doporučení a rady vládcům, panovníkům, co mají dělat, jak se mají chovat, jaké zásady dodržovat, pokud chtějí být úspěšní

K novému pohledu na filozofii moci, lidských vlastností a vládnutí přivedlo Machiavelliho zřejmě jeho vyřazení z politického života. Jako politik činný by asi neměl odvahu být tak kritický k jednání veřejných činitelů. Machiavelli tvrdí, že politika je umění jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Aby vládnoucí zvítězili, musí být bezohlední. Machiavelli je praktický: důležitá je realita, a nikoli to, co by mělo být. Je to nová politická filozofie: politika není etická. Dále je pro M. typické, že vychází z přesvědčení, že i když se časy mění, lidé zůstávají ve své podstatě stejní. Od lidí čekejme spíše zlo; k dobrému musí být buď vedeni nebo donucováni. Křesťanství podle něj jakožto změkčilé náboženství odnaučilo lidi statečnosti a ctnosti. Také způsobilo morální zkázu Itálie. Místo politické morálky, jež hlásala statečnost, zavedlo morálku útrpnosti.

Autor: Santi di Tito (1536–1603) Zdroj: Crop from Image:Santi di Tito - Niccolo Machiavelli's portrait.jpg Autor: Santi di Tito (1536–1603) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Santi_di_Tito_-Niccolo_Machiavelli%27s_portrait_headcrop.jpg

Výběr z Machiavelliho názorů: Jak vládnout původně svobodným městům Lidé nikdy nezapomenou na svobodu a minulé pořádky, při každé vhodné příležitosti se jich budou znovu dovolávat Republiky mají větší životní sílu, stále v nich doutná nenávist k jedinému vládci a silná touha po pomstě-nejjistější je pro vládce buď zničit je nebo se v nich usadit Moc a zločin Násilí lze ospravedlnit pouze zpočátku převzetí moci, jako akt sebeobrany, a naráz Později je třeba pečovat o blaho poddaných – postupně a trvale, aby si je lidé stále uvědomovali

O druzích vojsk a žoldnéřích Dobré zákony a dobré vojsko jsou základem každého státu Existují různé druhy vojsk – vlastní, najaté(žoldáci), pomocné(pošle jiný vladař na pomoc) nebo smíšené (zčásti nájemné, zčásti vlastní) Pomocná a žoldnéřská vojska jsou nespolehlivá a nevhodná, panovník má velet vlastnímu vojsku sám – lépe prohrát s vlastním vojskem než vyhrát s cizím Žádný stát není bezpečný bez vlastního vojska O štědrosti a skouposti Moudrému panovníkovi nezáleží na tom, zda je považován za skrblíka, či ne – lidé poznají, že díky své hospodárnosti vladař zajistí chod země, aniž by příliš zatěžoval občany a budou ho považovat za štědrého Štědrost je ctností jen potud, pokud jde z vlastní kapsy a na pravém místě Oblíbenost panovníka Ne vždy je prospěšné a možné být shovívavý a lidský, někdy tvrdost přinese pořádek v zemi a klid a jistotu lidí Je lepší oželet popularitu než respekt – lidé jsou totiž nevděční, pokrytečtí, zbabělí a ziskuchtiví, nelze na ně spoléhat hlavně v horších chvílích Lidé klidně ublíží tomu, koho milují, spíše než tomu, koho se bojí Vladař má budit respekt, ne strach – ten vede k nenávisti

Jak získat úctu lidu Vítězstvími a statečností, ale také obratnou správou země Špatná je neutralita, panovník by neměl zaujímat obojaká stanoviska, je buď přítelem nebo nepřítelem „Je sice pohodlnější nemíchat se do války…ale připraví vás o vážnost a vaši zemi o svobodu – vítěz vás pohltí“ – slova římského legáta Panovník by rovněž měl pečovat o rozvoj věd a umění ve státě, oceňovat i prosté občany Komu naslouchat a kdy Kdo se příliš zabývá sám sebou a vlastními skutky, podléhá snadno sebeklamu, a není tudíž imunní vůči lichocení a patolízalství Moudrý volí střední cestu:radí se s úzkým kruhem vyvolených, a to jen tehdy, když sám chce Podněcuje členy rady k otevřenosti, ale pak rozhodne sám a na svém postoji trvá Je třeba brát lidi jací jsou, dobří jsou jenom z nutnosti Neschopnému panovníkovi nepomohou rady schopnějších – nebude vědět, jak s nimi naložit Role osudu v životě člověka Všechno je z poloviny dílem osudu a z poloviny, nebo alespoň zčásti, dílem člověka Lidé utíkají před rozvodněnými řekami, ale mohou v době klidné vody postavit hráze Osud ukáže svou zhoubnou moc tam, kde mu nestojí v cestě organizovaná síla

Jaký je jeho názor na oblíbenost panovníka? Co říká M. o neutralitě? Otázky a úkoly k zamyšlení: Jak Machiavelli rozlišuje vojska, která jsou podle něj pro vladaře nejlepší? Co si myslí o násilí? Jaký je jeho názor na oblíbenost panovníka? Co říká M. o neutralitě? S kým a proč se má dobrý vládce radit, kdy je i dobrá rada zbytečná? Jaká je role osudu v životě člověka? Které z myšlenek Machiavelliho jsou podle tebe použitelné pro dnešní svět, politiku, vztahy mezi lidmi apod.? 7. Které myšlenky považuješ za nesprávné nebo s nimi nesouhlasíš?

Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Machiavelli MACHIAVELLI, Niccolo. Vladař. Praha: Nakladatelství XYZ, 2007, ISBN 978-80-87021-73-6. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Santi_di_Tito_-_Niccolo_Machiavelli%27s_portrait_headcrop.jpg Zdroj: Crop from Image:Santi di Tito - Niccolo Machiavelli's portrait.jpg Autor: Santi di Tito (1536–1603) Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. gurkam@oa-ji.cz