Správní právo Ing.Mgr. Tomáš Klusák
Obsah přednášky Správní právo obecně Veřejná správa Správní právo procesní Správa na úseku školství Azylové řízení
Správní právo Prameny: Úzce spjato s pojmem veřejná správa Správní řád (SPP) Zákon o krajích, zákon o obcích Velká roztříštěnost, neexistuje jednotný kodex Úzce spjato s pojmem veřejná správa Dotýká se nás ve všech oblastech života Patří do práva veřejného
Specializované orgány SS Systém VS Ústřední orgán SS Územní orgán SS Specializované orgány SS Orgány samosprávy
Státní správa(SS) Uskutečňována prostřednictvím státních orgánů(vláda, ministerstva, ústřední orgány SS¨, místní orgány SS) Charakter SS: Výkonný Podzákonný Nařizovací Přenesená působnost=výkon SS obcemi a kraji a jinými subjekty
Samospráva Samospráva Samospráva se souběžně se SS podílí na realizaci spol. záležitostí. Svěřena subjektům, jež se bezprostředně týká územní profesní zájmová
Samospráva Výkon pomocí obcí a krajů Působnost Obce a kraje mají postavení územního společenství občanů, s právem na samosprávu, s postavením právnické osoby a vlastním majetkem samostatná přenesená
Samostatná působnost Vydávání obecně závazných vyhlášek Schvalování programu rozvoje Hospodaření s majetkem Zakládání a zřizování právnických osob Zabezpečování čistoty a údržby komunikací
Obce Orgány: Zastupitelstvo Rozhoduje o věcech, jež patří do samostatné působnosti Schvalování rozpočtu Volba a odvolávání starosty Zřizování a rušení obecní policie Vydávání obecně závazných vyhlášek
Obec Orgány: Obecní rada (orgán výkonný) Starosta Schvaluje nařízení obce Rozhodování o organizaci a složení OÚ Ukládání pokut Starosta Může pozastavit výkon usnesení rady Podepisuje předpisy obce
Kraje Obdobné jako u obcí Zastupitelstvo, rada, hejtman, Zabezpečování dopravní obslužnosti Možnost podat návrh na zrušení předpisu Ústavnímu soudu Předkládat do parlamentu návrhy zákonů
Správní právo procesní Postup dle správní řádu Postup orgánů moci výkonné při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy Hlavní účelem je vydání rozhodnutí (Individuální správní akt) Opravné prostředky odvolání, rozklad, přezkumné řízení, obnova řízení Přezkum ve správním soudnictví
Zvláštní část SP Policie, hasiči, integrovaný záchranný systém Státní správa na úseku evidence obyvatel Územní a stavební řízení Správa kultury Správa při ochraně ŽP Správa na úseku dopravy a telekomunikace Správa zdravotnictví Správa sociálních věcí Správa zaměstnanosti
Správa na úseku školství Právo na vzdělání z LZPS, 9 let je povinnost Bezplatně ZŠ, SŠ, podle schopností a možností VŠ Úkolem je zajišťovat vzdělání a výchovu dětí a mládeže
Vysoké školy Státní vysoké školy(Policejní akademie, Vojenská univerzita) Veřejné vysoké školy(MU) zřizovány zákonem může se členit na fakulty Univerzitní x neuniverzitní Soukromé VŠ (dozor vykonává MŠ)
Vysoké školy Orgány: Akademický senát Rektor Vědecká rada Zástupci akademické obce, studenti + učitelé Schvalování rozpočtu, dlouhodobého záměru Rektor Jmenován na návrh AS prezidentem na 4 roky, max 2 x po sobě Jedná a rozhoduje ve věcech školy Vědecká rada Dlouhodobý záměr VŠ, podílí se habilitačním řízení Disciplinární komise Studenti a učitelé Předkládají návrh rozhodnutí rektorovi Kvestor řídí hospodaření a vnitřní správu vysoké školy
ZŠ, SŠ Ústředním orgánem je MŠ Vydává rámcové vzdělávací programy Školní vzdělávací programy musí být v souladu s tím rámcovým Druhy škol(MaŠ, ZŠ, SŠ, konzervatoř, Voš, Zuš, JŠ) V čele stojí ředitel školy, rozhoduje ve věcech školy a odpovídá za pedagogickou úroveň
Školská poradenská zařízení Zajišťují pro děti, žáky a studenty a jejich zákonné zástupce, pro školy a školská zařízení informační, diagnostickou, poradenskou a metodickou činnost, poskytují odborné speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické služby Preventivně výchovnou péči a napomáhají při volbě vhodného vzdělávání dětí, žáků nebo studentů a přípravě na budoucí povolání Školská poradenská zařízení spolupracují s orgány sociálně-právní ochrany dětí a orgány péče o mládež a rodinu, poskytovateli zdravotních služeb, popřípadě s dalšími orgány a institucemi
Azylové řízení Účel humanitární s cílem ochránit cizince před pronásledováním státními orgány založeném na nejrůznějších důvodech. Dublinský systém = mechanismus, kterým je v rámci členských států Evropské unie, a dále Norska, Islandu, Lichtenštejnska a Švýcarska určován jediný stát, který projedná žádost cizince o mezinárodní ochranu a ve věci rozhodne, ať je žádost o mezinárodní ochranu podána kdekoliv na území těchto států.
Dublinská kritéria Rodinné vazby: Příslušný je ten stát, ve kterém se oprávněně zdržuje člen rodiny žadatele o mezinárodní ochranu. Důraz je zvláště kladen na situaci nezletilých žadatelů o mezinárodní ochranu bez doprovodu zákonných zástupců. Vydané vízum či povolení k pobytu: Příslušný je ten stát, který žadateli vydal povolení k pobytu či vízum. Neoprávněný vstup a pobyt: Příslušný je ten stát, jehož státní hranici neoprávněně žadatel překročil přicházeje ze třetího státu či kde alespoň 5 měsíců neoprávněně pobýval, nelze-li ji zjistit, jak na území členských států přicestoval. Bezvízový styk: Příslušný je ten stát, kam žadatel vstoupil a je osvobozen od vízové povinnosti. První podaná žádost o azyl: Příslušným je ten členský stát, kde žadatel požádal o mezinárodní ochranu poprvé.
Žádost o mez. ochranu Posuzuje Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky, přezkum krajský soud příp. NSS Důvody udělení azylu: je pronásledován za uplatňování politických práv a svobod, nebo má odůvodněný strach z pronásledování z důvodu rasy, pohlaví, náboženství, národnosti, příslušnosti k určité sociální skupině nebo pro zastávání určitých politických názorů ve státě, jehož občanství má, nebo, v případě že je osobou bez státního občanství, ve státě jeho posledního trvalého bydliště. azyl za účelem sloučení rodiny humanitární azyl – důvody hodné zvláštního zřetele zvlášť těžká nemoc či zdravotní postižení či příchod z oblastí postižených významnou humanitární katastrofou, výsoký věk
Doplňková ochrana se udělí cizinci Vážná újma který nesplňuje důvody pro udělení azylu budou-li zjištěny důvodné obavy, že pokud by byl cizinec vrácen do státu, jehož je státním občanem,by mu hrozilo skutečné nebezpečí vážné újmy Vážná újma a) uložení nebo vykonání trestu smrti, b) mučení nebo nelidské či ponižující zacházení nebo trestání žadatele o mezinárodní ochranu, c) vážné ohrožení života nebo lidské důstojnosti z důvodu svévolného násilí v situacích mezinárodního nebo vnitřního ozbrojeného konfliktu, nebo d) pokud by vycestování cizince bylo v rozporu s mezinárodními závazky České republiky.
Otázky???
Děkuji za pozornost
Literatura TOMANCOVÁ, SCHELLE K., SCHELLEOVÁ, I., HYNŠT, A.: Základy práva (nejen) pro školy. Jaroslava Tomancová a kolektiv. 1. vyd. Boskovice: ALBERT, 2007. 360 s. Právo. ISBN 80-73-26-110-3 Správní řád Zákon o vysokých školách Školský zákon