Transakční analýza Transakční analýza je psychologická teorie, která se zabývá studiem koncepce stavů Já, tzv. EGO stavů, dále druhy mezilidské transakce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Kamarádství, přátelství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Sociální interakce a komunikace
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Rozhodování 1.
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Název vzdělávacího materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Získání žaludečního obsahu a výplach žaludku
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Příspěvek na konferenci
City DUM_15.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Interpersonální komunikace & asertivita
Poměr v základním tvaru.
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
psychologie a společenské výchovy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie test.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Transkript prezentace:

Transakční analýza Transakční analýza je psychologická teorie, která se zabývá studiem koncepce stavů Já, tzv. EGO stavů, dále druhy mezilidské transakce – přenosem a hrami, které v rámci komunikace používáme. Andrea Ječmenová 2012

Máme tři základní druhy EGO stavů Rodič – stav reprodukující způsoby chování, názory a pocity, gesta převzatá z dětství především od rodičů. Rodičovský stav EGA používá ve verbální komunikaci výrazy typu musíte, nesmíte, dobrý, špatný atd. Rodičovský EGO stav ochraňuje, trestá, nabádá, hlásá pravdy, hodnotí, nese tradici, zakazuje, přikazuje.

V komunikaci se rodičovský stav dá pozorovat ve dvou polohách Poloha kritického rodiče – budete mít hlubší hlas, budete se mračit, mentorovat, nařizovat, kritizovat. Neverbálně se projevuje např. hrozícím vztyčeným ukazovákem, ruce v bok. Poloha pečujícího rodiče – hlas bude laskavý, obsahem komunikace bude tendence povzbudit, starostlivost a zájem. Neverbálně se projevíte úsměvem, laskavým dotykem.

Dospělý – zpracovává a hodnotí informace na základě své vlastní zkušenosti a rozumu. Odlišuje se od rodičovského EGO stavu tím, že tvoří své soudy, nenapodobuje rodiče ani se nechová jako dítě na základě emocí a citů. Dovede ovlivnit chování, které mu demonstroval rodič a jedná tak, jak život a situaci sám vidí. Umí učinit samostatná objektivní hodnocení situace, jeho závěry nejsou výsledkem ani předsudků ani neovládaných citů.   Dospělý umí mluvit sám za sebe, umí vystoupit s anonymity a asertivně si stát za svým.

Dítě – dětský EGO stav je pozůstatek vnitřních duševních stavů člověka z dětství, jeho pocitů bezmoci, strachu, provinilosti, protestu, spokojenosti, radosti apod. Stavy nazývané Dítě jsou převážně citového rázu. Vedle stinných stránek – reagování bez rozumné kontroly, má Dítě v nás celou řadu pozitivních významů. Dítěti je vlastní zvědavost, spontaneita, přání vědět, dotýkat se, zkoumat a nezkažená schopnost prožívat. Toto tvé Dítě znamená – reaguješ tak, jak si reagoval, když jsi byl dítětem.

Dětský stav EGA tvoří rovněž několik poloh

Poloha přirozeného, svobodného dítěte – chová se přirozeným, nezkaženým způsobem, vesele, s důvěrou, pohybuje se ve stavu štěstí. Používá výrazů, vyjadřující spontánní a emocionální výbuchy radosti či vzteku. Poloha adaptovaného dítěte – svým chováním se snaží získat pozornost a uznání od autority. Malý profesor – používá ve svém chování záviděníhodnou obratnost v manipulování s lidmi.

Ve skutečnosti se každý člověk projevuje daleko větším počtem EGO stavů, tyto tři polohy jsou uváděny pro lepší pochopení transakční analýzy.

Transakční analýza v komunikaci Komunikace mohou probíhat na úrovni souhlasné nebo křížové, nesouhlasné. Při souhlasné komunikaci si lidé rozumí, komunikace je pro produktivní.

Daleko častěji se setkáváme v běžné komunikaci s transakcemi zkříženými. Lidé si potom méně rozumí, komunikace je neproduktivní, nastupují problémy společenské, partnerské, problémy v přátelství, v zaměstnání apod.

Při péči o nemocné se v komunikaci často můžeme setkat dětským EGO stavem, těžce nemocným nebo opuštěným pacientům, nastupuje řada pocitů, které nemocný ventiluje bouřlivými emocemi.   V pečujících povolání je nutné umět používat slova jako terapeutického prostředku, umět slovem pohladit.

Kontrolní otázky a cvičení Vysvětlete, co je transakční analýza. Jaké, druhy EGO stavů rozlišujeme? Popište rodičovský EGO stav v komunikaci. Popište EGO stav dospělého v komunikaci. Popište dětský EGO stav v komunikaci. S jakým, EGO stav se často setkáváme u nemocných. Úkol Vyhledejte s jakými, EGO stavy se v komunikaci můžeme ještě setkat. Pracujte s internetovými zdroji.

Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková , Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN 80-7013-288-4, Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová , Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN 80-7333-028-8, Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky