2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Strategie cenové tvorby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Aplikace nástrojů marketingového mixu ve vybrané společnosti
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PSYCHOLOGIE OBCHODNÍ ČINNOSTI PSYCHOLOGIE ZBOŽÍ, NABÍDKY A POPTÁVKY.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Abeceda Mikroekonomie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Mezinárodní hotelnictví
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
MIKROEKONOMIKA Podnik, jeho cíle a funkce.
Ekonomika– národní hospodářství
Pracovní list Bod zvratu.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
RIZIKO.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Výnosy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Veronika Dostálková MBA
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Ing. Veronika Dostálková MBA
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
RIZIKO.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Prodeji produktu nebo služby
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

2. P marketingového mixu Cena

Kromě samotné výše ceny sem patří i platební podmínky, např.: Cena (Price) = nevýznamnější marketingový nástroj, protože jako jediné P přináší podniku finanční prostředky. Vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby. Kromě samotné výše ceny sem patří i platební podmínky, např.: možnost bezhotovostního placení, možnost postupných splátek, možnost slevy, atd.

Faktory ovlivňující cenu Interní – náklady na vývoj, výrobu, distribuci, prodej a propagaci. Náklady musí určovat spodní hranici ceny. Čím nižší náklady, tím nižší cena (1920 - Tomáš Baťa – pásová výroba bot) Externí – poptávka a konkurence, které vymezují horní hranici ceny

Cíle podniku při stanovování ceny Maximalizace zisku Tržní podíl – dominantní postavení na trhu Likvidace konkurence Přežití Rychlá návratnost investic Prestiž, jedinečnost Věrný zákazník

Metody stanovení ceny Metody tvorby ceny závisí na firemní strategii a na prostředí, ve kterém se firma nachází

1. Cena orientovaná na náklady nejjednodušší způsob stanovení ceny. Firma zjistí velikost celkových nákladů na výrobek (na tzv. kalkulační jednici), k tomu připočítá požadovaný zisk z jednoho výrobku a dostane výslednou cenu

Cena/kus ? cena zisk náklady

2. Cena orientovaná na poptávku Na základě odhadu velikosti poptávky firma zjistí, kolik jsou zákazníci ochotni za výrobek zaplatit. Od takto zjištěné ceny je odečten požadovaný zisk a výsledek pak představuje náklady připadající na výrobek. Těmto nákladům se firma musí přizpůsobit. Pokud by náklady na výrobek byly vyšší, je nutné přijmout nějaká opatření, např.: zvýšit produktivitu práce zaměstnanců, změnit technologii výroby, změnit dodavatele…

Cena/kus cena zisk ? náklady

zisk zisk náklady náklady Cena orientovaná na poptávku Cena/kus Cena orientovaná na náklady cena zisk zisk náklady náklady

3. Cena orientovaná na konkurenci Nejjednodušší metoda stanovení ceny. Respektuje cenu konkurence. Firma může volit cenu: Vyšší než konkurence (u značkového a kvalitního zboží) Nižší než konkurence (u neznačkového zboží) Stejnou jako konkurence (firma spoléhá na jinou výhodu)

4. Cena orientovaná na zákazníka Cena se určuje na základě hodnoty vnímané zákazníkem. Důležitou roli hraje módnost, jedinečnost na trhu (např. specializovaný software).

Úloha Zavádíme do prodeje míče z nového materiálu. Podle průzkumu poptávky provedeného formou zkušebního prodeje odhadujeme, že při ceně 500 Kč bude možno prodat asi 8 000 míčů, při ceně 600 Kč asi 6 300 míčů, při ceně 700 Kč by prodej činil 5 000 míčů a při ceně 800 Kč 3 000 míčů. Fixní náklady ve všech variantách budou činit 1 600 000 Kč, variabilní náklady na 1 míč budou 300 Kč. Na základě těchto údajů zjistěte nejvhodnější úroveň ceny.

Cena v Kč Prodej v ks Tržby v Kč variabilní náklady Fixní náklady Náklady celkem Zisk v Kč 500 8 000 600 6 300 700 5 000 800 3 000

Použité zdroje Marek Moudrý, Základy marketingu, Computer Media s. r. o. 2008, ISBN 978-80-7402-002-5 Petr Klínský, Otto Műnch, Ekonomika 2 pro obchodní akademie a ost.střední školy, Fortuna Praha 2001, ISBN 80-7168-773-X