Etické kodexy v Evropské unii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Účast veřejnosti ve veřejné správě Výkon ústavně zaručených práv II. 31. března 2014.
Vedení správního řízení
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Ochrana práv ve veřejné správě
Právo pro podnikatele II
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ochrana práv ve veřejné správě
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Základní zásady činnosti správních orgánů Lucia Madleňáková
Právo pro podnikatele II
Správní právo procesní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo na informace Tereza Danielisová,
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Etické kodexy Rady Evropy
Vykonavatelé vlastnického práva státu
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Evropský standard správního uvážení. Pojem správního uvážení dvojí pojetí správního uvážení 1. užší pojetí: případy, kdy právní úprava výslovně dává veřejné.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Právo sociálního zabezpečení Řízení ve věcech sociálního zabezpečení.
Dobrá finanční správa P. Mrkývka. Prameny Jackiewicz, A. I.: Prawo do dobrej administracji jako standard europejski. Adam Marszałek. Toruń 2008 Bogucka,
Správní řád -vybrané instituty
Proces správy daní Michal Radvan.
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Předškolní vzdělávání a školní stravování 2010 Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ KÚ LK Ing. Eva Kotková.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Interní postupy MAS Brdy
Správní právo procesní
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
Právo na dobrou správu.
Procesní prostředky regulace správního řízení
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Územní opatření o stavební uzávěře
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Etické kodexy v Evropské unii

Pravidla dobrého chování úředníků EU nejznámější a nejucelenější etický kodex reguluje vztahy rozsáhlého správního aparátu Komise s veřejností přijat Komisí 13. září 2000 účinnost 1. listopadu 2000 2 základní cíle: zajistit vysokou kvalitu činnosti správního aparátu Komise informovat veřejnost

Pravidla dobrého chování úředníků EU - pokračování první část – 4 základní zásady veškeré činnosti aparátu Komise zásada legality zásada rovného zacházení a zákazu diskriminace zásada přiměřenosti - veškerá přijatá opatření musejí být přiměřená ve vztahu ke sledovanému cíli zásada konzistentnosti: dodržování obvyklé praxe

Pravidla dobrého chování úředníků EU - pokračování druhá část – objektivita a nestrannost správního aparátu Komise, úředníci musí ledovat veřejný zájem a zájem evropské integrace třetí část – zásady správního řízení účastníci řízení mají právo vyjádřit svá stanoviska Komise musí rozhodnutí odůvodnit – výjimka v případě řízení s velkým počtem účastníků poučení o opravných prostředcích

Pravidla dobrého chování úředníků EU - pokračování čtvrtá část – poskytování informací Komise odpoví na každou žádost o informace na písemnou žádost písemně do 15 pracovních dnů v jazyce, v jakém byla žádost podána (pokud je úředním jazykem EU) poskytování informací sdělovacím prostředkům odpovídá specializovaná služba Komise technické otázky může zodpovědět přímo správní aparát

Pravidla dobrého chování úředníků EU - pokračování pátá část - ochrana osobních dat a důvěrných informací šestá část - právo stěžovat si na porušení zásad stanovených Pravidly, 2 možnosti přímo generálnímu sekretariátu Komise, který je postoupí příslušnému oddělení, na stížnost do 2 měsíců odpoví buď vedoucí příslušného generálního ředitelství nebo příslušného oddělení, možnost do 1 měsíce požádat Generálního tajemníka Komise o přezkum, Generální tajemník pak na žádost odpoví do 1měsíce Evropskému veřejnému ochránci práv

Rozšířená verze Pravidel na základě návrhu Evropského veřejného ochránce práv schválena rezolucí Evropského parlamentu 6. září 2001 hlavní přínosy správní aparát Komise musí jednat v souladu se správní politikou orgánů EU a v mezích obvyklé správní praxe, odchylku mohou ospravedlnit legitimní důvody informování veřejnosti o správní politice odesílání žadatele o informace

Rozšířená verze Pravidel úřední omyl – úředník se musí omluvit a informovat o způsobech nápravy zásady správního řízení – zaplněna jedna právní mezera: rozhodnutí o návrhu či stížnosti musejí být vydána v rozumné lhůtě a bez průtahů, nejpozději do 2 měsíců ochrana osobních dat poskytování informací součinnost se žadatelem pokud informace nelze poskytnout, nutné odůvodnit