Etické kodexy v Evropské unii
Pravidla dobrého chování úředníků EU nejznámější a nejucelenější etický kodex reguluje vztahy rozsáhlého správního aparátu Komise s veřejností přijat Komisí 13. září 2000 účinnost 1. listopadu 2000 2 základní cíle: zajistit vysokou kvalitu činnosti správního aparátu Komise informovat veřejnost
Pravidla dobrého chování úředníků EU - pokračování první část – 4 základní zásady veškeré činnosti aparátu Komise zásada legality zásada rovného zacházení a zákazu diskriminace zásada přiměřenosti - veškerá přijatá opatření musejí být přiměřená ve vztahu ke sledovanému cíli zásada konzistentnosti: dodržování obvyklé praxe
Pravidla dobrého chování úředníků EU - pokračování druhá část – objektivita a nestrannost správního aparátu Komise, úředníci musí ledovat veřejný zájem a zájem evropské integrace třetí část – zásady správního řízení účastníci řízení mají právo vyjádřit svá stanoviska Komise musí rozhodnutí odůvodnit – výjimka v případě řízení s velkým počtem účastníků poučení o opravných prostředcích
Pravidla dobrého chování úředníků EU - pokračování čtvrtá část – poskytování informací Komise odpoví na každou žádost o informace na písemnou žádost písemně do 15 pracovních dnů v jazyce, v jakém byla žádost podána (pokud je úředním jazykem EU) poskytování informací sdělovacím prostředkům odpovídá specializovaná služba Komise technické otázky může zodpovědět přímo správní aparát
Pravidla dobrého chování úředníků EU - pokračování pátá část - ochrana osobních dat a důvěrných informací šestá část - právo stěžovat si na porušení zásad stanovených Pravidly, 2 možnosti přímo generálnímu sekretariátu Komise, který je postoupí příslušnému oddělení, na stížnost do 2 měsíců odpoví buď vedoucí příslušného generálního ředitelství nebo příslušného oddělení, možnost do 1 měsíce požádat Generálního tajemníka Komise o přezkum, Generální tajemník pak na žádost odpoví do 1měsíce Evropskému veřejnému ochránci práv
Rozšířená verze Pravidel na základě návrhu Evropského veřejného ochránce práv schválena rezolucí Evropského parlamentu 6. září 2001 hlavní přínosy správní aparát Komise musí jednat v souladu se správní politikou orgánů EU a v mezích obvyklé správní praxe, odchylku mohou ospravedlnit legitimní důvody informování veřejnosti o správní politice odesílání žadatele o informace
Rozšířená verze Pravidel úřední omyl – úředník se musí omluvit a informovat o způsobech nápravy zásady správního řízení – zaplněna jedna právní mezera: rozhodnutí o návrhu či stížnosti musejí být vydána v rozumné lhůtě a bez průtahů, nejpozději do 2 měsíců ochrana osobních dat poskytování informací součinnost se žadatelem pokud informace nelze poskytnout, nutné odůvodnit