Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E 12-15 Odměny a tresty
Odměny a tresty Pracovní výchova – dívky 9.třída Prezentace č. 15
- trestem není jen akt trestání, ale to, co dítě jako trest prožívá - cílem trestu je zabránit, aby se nežádoucí jednání či chování neopakovalo - v trestu musí být zahrnuta spravedlnost, kterou provinilec uznává a přijímá - rodiče by neměli trestat ze špatné nálady - po každém trestu by mělo následovat vždy odpuštění
Přílišné užívání nepřiměřených trestů má řadu úskalí: - vyvolává v dítěti přetrvávající stavy úzkosti (silnějších se bojí, slabším ubližuje) - brání dítěti v jeho aktivitě, přirozeném chování - příliš časté trestání ztrácí svou účinnost (dítě si zvykne) - trvale narušuje vztahy dítěte k rodičům
- trestů užíváme vždy s velkou rozvahou - potřeba trestu bývá důkazem, že naše výchova selhává - přiměřeným trestem je přísný tón hlasu, symbolické plácnutí přes ruku, které znamená nesmíš a jiné mírné způsoby - tělesné tresty nepoužíváme
- k dítěti se chováme vlídně, s klidem a trpělivostí - věříme svému dítěti, nepodceňujeme je - vytváření trvalých návyků posilujeme pochvalou (pohlazením, úsměvem) - plněním slibů, čestným a spravedlivým jednáním získáváme důvěru dítěte
Co všechno by měl umět předškolák - základní pohybové dovednosti : přeskok, výskok, udržení rovnováhy, házení a chytání míče, skákání na jedné noze, skok přes švihadlo - používání příboru, zapnutí zipu, uvázání tkaničky – měl by mít „obratnou ruku“
- zručnost dítěte se rozvíjí běžnými denními činnostmi, jako je mytí, čištění zubů, oblékání a také hrou, kdy jsou zapojeny ruce a prsty - dítě by mělo umět nakreslit čáru, kruh,…. - důležité je správné sezení u pracovního stolu - vhodné je cvičení zrakové paměti (puzzle,….) - dítě by mělo zvládat počítání do deseti - má slovní zásobu asi 2500 slov