Záruky zákonnosti ve veřejné správě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Advertisements

Účast veřejnosti ve veřejné správě Výkon ústavně zaručených práv II. 31. března 2014.
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Vedení správního řízení
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Organizace soudnictví v ČR
Ochrana práv ve veřejné správě
15. Moc soudní a výklad práva
Ochrana práv ve veřejné správě
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Veřejná správa – úvod.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Správní právo procesní
Kontrola veřejné správy II.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Veřejný ochránce práv M. Horáková.
Územní samospráva Kraje
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Teorie práva Základy práva
Dělba moci Moc soudní.
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
9. Realizace práva a jeho aplikace
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Metody a formy realizace veřejné správy
Správní soudnictví J.Kožiak. Soudní řád správní (150/2002) Soudní řád správní (150/2002) Organizace Organizace –Nejvyšší správní soud – senáty a rozšířené.
Územní samospráva Obce
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Právní ochrana, soudnictví, soustava soudů v ČR. Soudnictví  činnost nezávislých soudů jako státních orgánů  řeší konkrétní případy na základě stanovených.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
Právnická fakulta MU, Katedra správní vědy a správního práva Správní právo III, jaro Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
PRÁVNÍ NAUKA I ZÁRUKY ZÁKONNOSTI
Právo na dobrou správu.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Veřejná správa z pohledu dotčených osob MP313K Úvod do studia veřejné správy 10. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Definujte zápatí -
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Veřejný ochránce práv.
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY SPRÁVNÍ PRÁVO
Transkript prezentace:

Záruky zákonnosti ve veřejné správě JUDr. Jana Jurníková, Ph.D. Právnická fakulta Masarykovy univerzity Katedra správní vědy a správního práva

Vymezení pojmu Vymezení: - systém právních prostředků určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení - zachování zákonnosti je jedním z předpokladů právní jistoty - vztahují se jak k vnitřní činnosti, tak i k činnosti vnější.

Systém 1. zrušení, změna a sistace vadných právních aktů ochrana před nezákonnými právními předpisy, ochrana před nezákonným individuálním správním aktem, ochrana před nezákonnými zásahy (stížnost, žaloba, náhrada škody) ochrana před nečinností (správní řád, žaloba, fikce)

systém 2. kontrola veřejné správy 3. právo na informace ve veřejné správě 4. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností 5. přímé donucení ke splnění povinnosti Poznámka: ochrana veřejného zájmu (přezkumné řízení, účast OS na řízení, NSZ žaloba k ochraně veřejného zájmu)

Zrušení, změna a sistace vadných PA Při činnost orgánů VS může docházet k chybám (právní i faktické) - náprava vad – presumpce správnost NPA IPA Smíšené – OOP (krajské soudy, lhůta 3 roky od účinnosti)

NPA Změna- orgán, který jej vydal Zrušení – orgán, který jej vydal nebo Ústavní soud Sistace – NPA orgánů územní samosprávy

OZV MV ----------rozhodnutí o pozastavení – Ústavní soud (30 dnů) . . . . Výzva k nápravě . . . (rozklad) . . OBEC (60 dnů) ………… (přiměřená lhůta)

IPA Vady skutkové a vady právní Systém opravných prostředků Řádné – odvolání a rozklad Mimořádné – obnova řízení a přezkum rozhodnutí

KONTROLA Druh společenského řízení Složka jednotlivých činností Předmět: zákonnost, účelnost a hospodárnost Dělení: A) správní - kontrolují subjekty VS 1. nadřízenost a podřízenost 2. mimo hierarchické vazby

KONTROLA B) vnější kontrola Kontroluje jiný subjekt než orgán VS 1) zákonodárné a zastupitelské sbory 2) soudy 3) NKÚ 4) Správní orgány (státní kontrola) 5) veřejný ochránce práv 6) občané (petice, stížnosti)

ombudsman Nezávislá a nestranná osoba volená parlamentem (ZM), která na základě stížností nebo i z vlastního podnětu a poměrně neformálně šetří namítaná pochybení VS - zpravidla je iniciován tehdy, když již není k dispozici jiný právní prostředek

Veřejný ochránce práv Iniciativní kontrolní orgán Zák. č. 349/1999 Sb. (1990, 1992, 1995) Iniciativní kontrolní orgán Monokratický a volený PROCES volby 1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) 2. Volba PS 3. VO – 6 let

Nestrannost a nezávislost Ne PS ani PH 2. neslučitelnost funkcí 3. trestně právní imunita 4. mlčenlivost 5. obrana

Vazby na PS volba a odpovědnost 2. informace 3. záruky nezávisloti 4. účast na jednání 5. podněty k legisl. Procesu 6. ekonomický faktor

činnost Hlídá korektnost veřejné správy Měřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy Zahajuje šetření na podnět Vydává doporučení k nápravě

Petice Z latinského petitio – žádost Vymezení: Kvalifikované podání, kterými se osoby obracejí na státní orgány a orgány územní samosprávy, ve věcech dotýkajících se ochrany zájmů či práv veřejného charakteru (teorie) Způsob komunikace mezi veřejnými orgány a veřejnosti

Petice - působí především politicky – silou veřejného mínění - může být podmínkou určitého práva (registrace PS, registrace nezávislého kandidáta ve volbách do zastupitelstva) Obdobný mechanismus: místní referendum, návrh na registraci nové církve)

Petice Ústavněprávní zakotvení Čl. 18 LZPS Kategorie práv politických „ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“.

Petice- omezení - Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou

Právní úprava Zák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním Oprávněná osoba:každý Adresát: státní orgány a orgány územní samosprávy

Vyřízení petice Písemná forma Jde o návrh více osob – petiční výbor (není PO, v čele osoba starší 18 let) Shromažďování podpisů i na veřejně přístupných místech (zde není stanoven limit počtu podpisů) - uvádí se jméno, příjmení a bydliště - k podpisu nesmí být nikdo nucen - nutno se seznámit s textem petice - z petice musí být zřejmé, kdo ji podává

Vyřízení petice Způsob vyřízení petice je dán jednacími řády Povinnost petici přijmout Povinnost ji vyřídit do 30 dnů Posuzuje obsah a zda není nepřípustná Nelze podat odvolání!

Stížnost Podání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele § 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád Stížnosti proti nevhodnému chování nebo proti špatnému postupu správního orgánu (není stanovena jiná forma obrany) Forma: písemná nebo ústní Lhůta k vyřízení: 60 dnů Možnost obrany u nadřízeného správního orgánu