Řízení neziskových organizací Marketing neziskových organizací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Publicita v hotelnictví.
OČIMA ŽEN Projekt OČIMA ŽEN je podpořen z programu „Fondu pro nestátní neziskové organizace“. Program „Fond pro nestátní neziskové organizace“, jež je.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Spolupráce Vězeňské služby NGO na Slovensku / možnosti a zaměření v oblasti drogových služeb / Olga Škvařilová, Sdružení Podané ruce Brno, CZ TWINNING.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
ARTS MARKETING Marketing umění a kulturního dědictví Ing. Radka Johnová, Ph.D.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Aplikace nástrojů marketingového mixu ve vybrané společnosti
Dokument KAP MSK - obsah
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Autor: Zuzana Dvořáková Vedoucí práce: Ing. Ludmila Opekarová, Ph.D.
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Strategické plánování
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Marketing v NO Vymezení pojmu marketing Nejčastější definice
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Psychologie reklama.
Společenská odpovědnost ve školství
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náměty pro činnost Národního fóra
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Marketing a řízení NNO.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základy a obsah marketingu
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Marketingový plán společnosti
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
MSŘ = marketingový systém řízení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Marketing a management 2. ročník
Nástroje komunikačního mixu
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Ing. Stanislava Správková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávací program pro širší vedení škol
Klíčové aktivity projektu
Seminář o stavebním spoření
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Řízení neziskových organizací Marketing neziskových organizací PBSNPB2: Řízení neziskových organizací Marketing neziskových organizací Jakub Pejcal jakubpejcal@mail.muni.cz ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ https://www.facebook.com/CVNS PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Obsah přednášky o marketingu obecně marketingové směnné transakce rozdíl mezi sektory marketingové směnné transakce marketingové „nástroje“ marketingový postup NNO – teoretický background analýza prostředí marketingové cíle marketingový audit marketingová komunikační kampaň marketingový plán zhodnocení úspěšnosti praktické okénko techniky a nástroje komunikace PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Marketing obecně a v NNO „marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany“ (Kotler) aktivity „sociální komunikace“, jejichž cílem je dosáhnout konsensu mezi tím, kdo nabízí určitý produkt a tím, kdo produkt hledá samotný proces se mezi sektory neliší, liší se pouze dílčí prvky specifika marketingu (ve veřejném, resp. neziskovém sektoru): Produkt - často služba doprovázená externím užitkem Poskytovatel – často minimum poskytovatelů, angažovanost se ztrátou nadhledu… Klient – často bez možnosti volby poskytovatele, latentní poptávka… Cena – neodpovídá reálným nákladům marketingová směnná transakce – kdo produkt/službu kupuje a kdo produkt/službu platí PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Marketingové směnné transakce ziskový sektor vs. neziskový (resp. veřejný) sektor (Bačuvčík, 2011) PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

MARKETINGOVÝ MIX (4P) nástroje, které organizace používá pro dosažení svých cílů price – cena produktu product – produkt sám o sobě place – místo distribuce promotion - způsob propagace PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

MARKETINGOVÝ POSTUP NNO určení vazby mezi marketingovým a strategickým plánem různé postupy (marketingové plánování Kotler) např. sestávající z těchto kroků: analýza prostředí (SWOT, PEST, Porterova analýza pěti sil) stanovení marketingových cílů vypracování marketingového auditu vypracování marketingové komunikační kampaně vypracování marketingového plánu zhodnocení výsledků a postupů PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

MARKETINGOVÝ POSTUP NNO - KOTLER cyklus marketingového plánování – KOTLER PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

ANALÝZA PROSTŘEDÍ - SWOT ANALÝZA analýza vnitřního prostředí organizace (mikroprostředí - přítomnost) silné stránky slabé stránky analýza vnějšího prostředí organizace (makroprostředí - budoucnost) příležitosti hrozby PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

DALŠÍ ANALÝZY: PEST, PORTEROVA 5S hledí na makroprostředí analýza PEST: politické, ekonomické, sociální a technologické vlivy Porterova analýza 5ti sil: pozice mezi konkurenty síla zákazníků síla dodavatelů hrozba nově vstupujících na trh hrozba substituce výrobků a služeb PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

marketingové cíle akční cíle = konkrétní, specificky zaměřené, měřitelné výsledky většinou měřitelné (počet lidí, získané prostředky, noví členové) cíle v oblasti image = neměřitelné, podobné prohlášení (vizi) Např: „Rezekvítek je občanské sdružení, jehož posláním je sdružovat občany, kteří se dobrovolně věnují ekologické výchově a ochraně přírody. Chce zvyšovat ekologickou gramotnost a povědomí obyvatel nejen Jihomoravského kraje prostřednictvím péče o přírodně cenná území, publikační činností, ekologickým poradenstvím, pořádáním vzdělávacích a osvětových akcí a servisními službami jiným organizacím.“ PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

MARKETINGOVÝ AUDIT zhodnocení toho, jaké (a jak?) nástroje marketingu fungují: price – odpovídá situaci na trhu, v neziskové sféře se pro ni hledají zdroje dotování, aby služby byly klientům dostupné product – služba, produkt nebo program, který naplňuje potřeby klientů place – produkt, služba nebo program je dostupný promotion – jak oslovujeme vybrané cílové skupiny a dárce dále audit: cílové skupiny – zákazníci / klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci… produkční kapacity (organizace) – je schopná efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech? PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Marketingová komunikační kampaň mechanismus, který organizaci spojuje s jejími cílovými skupinami zahrnuje všechny způsoby komunikace, kterými organizace vytváří svou image nebo motivuje lidi k pro ni potřebným směnám PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

MARKETINGOVÝ PLÁN materiál, který sumarizuje dříve zmíněné realizační shrnutí – načrtnutí nejvýznamnějších bodů, strategických návrhů a jejich důsledků analýza současné situace - čerpá ze SWOT a dalších analýz; cíle – kam chce organizace dojít; postupy – jak dojde k cíli; uvedení do praxe – kdo? co? kdy? udělá; rozpočet – kolik to vše bude stát. PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Zhodnocení úspěšnosti… dosáhla organizace skutečně svých akčních cílů či cílů v oblasti image? co fungovalo dobře? co fungovalo špatně? co by se dalo příště udělat jinak? co by se mohlo zopakovat? PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Praktické okénko ukázka zpracovaného marketingového plánu CVNS CENTRUM PRO VÝZKUM NEZISKOVÉHO SEKTORU (zpracováno studenty v rámci výuky na ESF MU) PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Techniky a nástroje komunikace inzeráty; výroční zprávy; billboardy; informační brožury; přímý prodej; podpora prodeje; plakáty; tiskové zprávy; návštěvní hodiny v kanceláři; veletrhy; články v novinách; propagační videa; nahrávky v rádiu … PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Shrnutí koncept marketingu obecně (rozdíly mezi sektory?) směnná transakce marketingový mix (4P: price, product, place, promotion) marketingový postup: Analýza prostředí Stanovení marketingových cílů Vypracování marketingového auditu Vypracování marketingové komunikační kampaně Vypracování marketingového plánu Zhodnocení výsledků a postupů PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací

Použitá Literatura Doporučená literatura: REKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. 3. aktualizované vyd. Praha: Ekopress, 2010, 188 s. ISBN 9788086929545. PBSNPB2: Jakub Pejcal, 26. 11. 2015: Marketing neziskových organizací