Ekonomická rovnováha, ekonomický růst, cyklický vývoj národního hospodářství
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se snaží dostat do stavu rovnováhy, protože je pro ni nejefektivnější. Většinou je potřeba aktivní hospodářské politiky státu, aby tato rovnováha byla nastolena.
Pokud agregátní poptávka převyšuje nabídku, znamená to, že na straně poptávky je více peněz, než je na trhu zboží a toho lze dosáhnout buď inflačním znehodnocením peněz nebo tak, že poptávající si peníze půjčili a chtějí spotřebovávat na dluh. Tento stav může dočasně stimulovat rozvoj ekonomiky (pokud je poptávka, firmy mohou více vyrábět a prodávat), ale z dlouhodobého hlediska má převis agregátní poptávky nad agregátní nabídkou negativní dopady na hospodářství.
Pokud agregátní nabídka převyšuje agregátní poptávku, znamená to, že hospodářství vyprodukovalo více zboží než je samo schopno spotřebovat. Jestli-že firmy vyrobily produkci natolik efektivně, že je konkurenceschopná na zahraničních trzích, mohou zboží vyvézt a vydělat. Pokud však své zboží na mezinárodních trzích nerealizují - krachují, propouštějí zaměstnance, stát má nižší příjmy z daní, tedy ještě více se snižuje agregátní poptávka a ještě více firem krachuje atd. - hovoříme o hospodářské krizi z nadvýroby.
Cyklický vývoj národního hospodářství Hospodářský cyklus lze popsat jako posloupnost čtyř fází:
Cyklický vývoj národního hospodářství 1. expanze (rozvoj, konjunktura, rozmach poptávky i nabídky) domácnostem i firmám se daří, rostou zisky i platy, roste spotřeba statků a služeb, stát dostává více daní, takže může více investovat 2. vrchol (převis nabídky nad poptávkou) firmy pořád ještě produkují vysokým tempem nové statky a služby, strana poptávky už začíná zaostávat
Cyklický vývoj národního hospodářství 3. krize (recese, deprese, pokles nabídky i poptávky) poptávka se zcela zabrzdila, firmy mají problémy s prodejem, krachují, zvyšuje se nezaměstnanost, lidé mají existenční problémy, spoří a neutrácí, což krizi ještě více prohlubuje 4. sedlo (dno, vyrovnání a oživení poptávky i nabídky) firmy minimalizují své náklady a ceny, ti kteří přežijí recesi se dostanou se svou nabídkou do souladu s poptávkou, firmy hledají nové impulzy pro povzbuzení poptávky, když se jim to podaří mohou zaměstnávat nové zaměstnance, domácnosti tak mají vyšší příjmy a mohou více utrácet, znovu se rozbíhá konjunktura.
Cyklický vývoj národního hospodářství HDP 2 3 1 4