Psychologie ve školní praxi - seminář

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Hodnocení školy zřizovatelem
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Vzájemná hospitační činnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Základní škola a Mateřská škola Stařeč, okres Třebíč
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, s. r. o.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Personální řízení Podpora řízení a rozvoje lidských zdrojů ve školství.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Evaluace v mateřských školách
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Komplexní systém hodnocení
Standardy pro základní vzdělávání
Evaluace v mateřských školách
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Datová opora pro nastavení cyklu kvality
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Transkript prezentace:

Psychologie ve školní praxi - seminář Autoevaluace Kvalita a efektivita výuky

Jak se dívat na metody? Struktura Účel (pozorování – druhy; dotazníky – typy; analýza produktů činnosti; postojové škály; projektivní techniky…) Účel Co mne zajímá / Co chci zjistit / Co si potřebuji ověřit? Analogicky u metodologie (kvalitativní; kvantitativní; longitudinální; experiment (…) vs. Co mne zajímá / Co chci zjistit / Co si potřebuji ověřit?)

Co je to (auto)evaluace Proces získání podkladů pro rozhodnutí na úrovni jednotlivce (žáka, učitele) – skupiny (třídy, skupiny předmětů) – celé školy Zjištění kvality práce školy označení míry (úrovně) nejakého stavu (např. „kvalita výuky angličtiny ve škole XY je vysoká/nízká“) vyjádření stavu, který je optimální, žádoucí, ideální, tedy a priori pozitivní (např. „je potřeba klást důraz na kvalitu výuky“) Odraz i v platné legislativě.

Druhy evaluace Z hlediska hodnotitele Z hlediska účelu Externí (ČŠI… Kalibro, SCIO) Interní (autoevaluace – vychází z potřeb školy a je specifická Z hlediska účelu Sumativní (závěrečné, celkové hodnocení) Formativní (průběžné) Z hlediska interperetace Normativní (relace k ostatním – např. žebříčky škol) Kriteriální (relace k předem stanovenému kritériu – např. počet bodů) V současnosti je kladen důraz důraz na evaluaci interní, formativní a kriteriální (autoevaluace ;)

Autoevaluace ve škole Různé úrovně obecnosti, se kterými jste se už setkali Autoevaluce ve smyslu autoregulace ( např. styl učení, akademické aspirace…) Autoevaluace učitele (např. klima třídy) Autoevaluace skupiny předmětů Autoevaluace školy (např. klima školy)

Co tedy potřebuji vědět? Důležité je vědět, co chci zjistit. Spoustu věcí už víme. To, že „mám nějaký dotazník“ může věcem i uškodit. Snadnost sběru dat může lidi znechucovat („přetestovanost“) Dobré je mít informace z různých zdrojů a konfrontovat je („triangulace“)

Jak se pozná dobrá škola (třída…)?

Postihující výsledky - např.: Řada možných kriterií Postihující výsledky - např.: Prospěch Procento přijatých na vyšší stupeň školy (…) Postihující proces Intuitivní uchopení na úrovni pocitu z… (reflexe) Empiricky Kvalita Efektivita

Model kvality školy

Model operacinalizace kvality

Operacionalizace kvality (legenda k předchozímu obrázku) (1) Vztah mezi vstupy a výstupy Např. testy znalostí na začátku a na konci výuky (2) Vztah mezi procesy a výstupy Nejčastější v ped. výzkumu; Procesy jsou efektivní (účinné), pokud vedou k požadovaným výsledkům (formulovaným podle cílů). (3) Vztah mezi zásadami a procesy Kvality procesu je definována jako soulad se zásadami (alternativní školy) (4) Vztah mezi cíli a výstupy v případě výuky prioritní zájem učitelů. Předpokládá důslednou operacionalizaci cílu tak, aby dříve, než budou realizovány procesy, bylo známo, jak bude vyhodnoceno jejich dosažení (úroveň výstupu) – srv. ECTS na MU (5) Vztah mezi cíli, výstupy a procesy – jedná se o sjednocení variant (2) a (4). (6) Vztah mezi skutečnými a dosažitelnými výstupy Dosud spíše nerealizováno (málo údajů). Benchmarking.

Výhody autoevaluce Citlivost na specifika konkrétní školy v porovnání s obecnými nástroji Hodnotiteli jsou sami aktéři zpětná vazba je důvěryhodnější. Tlačí ke komunikaci o škole rozvíjí potenciál ke spolupráci – mezi učiteli, žáky, rodiči i zřizovatelem Tlačí k formulování východisek i záměrů co, kdy a proč „Deprivatizace“ učitelského povolání výuková aktivita a její výsledky může být objektem debaty; výsledky jsou veřejné

Stav autoevaluace na ZŠ a SŠ v ČR Závažnými zjištěními TZI ČŠI: „školy zpravidla nevyhodnocují výsledky vzhledem ke vzdělávacím programům, tedy neanalyzují efektivitu vzdělávacích strategií vzhledem ke stanoveným cílům; jen v menší míře se autoevaluační zjištění promítají do konkrétních opatření, do stanovování cílů, volby strategií, plánování rozvoje či podpory efektivních přístupů ve vyučování“ (ČŠI ČR 2005).

Vyhláška č. 15/2005, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy (zrušena) Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy jsou: podmínky ke vzdělávání, průběh vzdělávání, podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání, výsledky vzdělávání žáků a studentů, řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům.

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb ČŠI

Literatura Průcha, J. Pedagogická evaluace. Brno, MU CDVU, 1996. Janík, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Muni Press, 2013. Starý, K. Autoevaluace školy. Praha, Národní ústav odborného vzdělávání 2005. 20 s. Studijní text autoevaluace školy vytvořený pro systémový projekt PILOT S - autoevaluace škol vzhledem k zavádění ŠVP. Dostupný z www: http://www.nuov.cz/uploads/Publikace/Zajistovani_kvality_OV/Autoevaluace_skoly.pdf Starý, K., Chvál, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické prístupy. In Janíková M. - Vlčková, K. a kol. Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido 2009. Vašťatková, J. Úvod do autoevaluace školy. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2006. Další viz: http://evaluacninastroje.rvp.cz/ Kde hledat metody: