Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Advertisements

Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Systémy moderních elektroinstalací.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Informační a poradenské centrum ZČU
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Centrum na podporu integrace cizinců
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Úřad práce České republiky
DOBROTY… …NEJEN SLADKÉ.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Cirkusová zvířátka - hláska na začátku slova
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Eva Císlerová, Dis. Pohyb na ledu.
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Velikost nářadí.
Letní olympijské hry – grafomotorické listy
Zvuky hudebních nástrojů
Grafomotorika - geometrické tvary
Co se ztratilo a co to způsobí ?
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Tlumočnické služby.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Jak nám roste krokus vnímání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Tělesná výchova na ZŠ praktické
MAŠINKY - bludiště Prostorová orientace.
OSOBNÍ AUTOMOBILY OCHRANNÉ PROSTŘEDKY.
Vnímání, poznávací schopnosti
HODINY - poznej stejný čas, velikost
UK01-KA
PRSTOVÉ POČÍTÁNÍ.
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Malujeme vodovkami vnímání.
Orientujeme se v prostoru
Co si vezmu na….
Pohyb ve vesmíru Grafomotorika.
Poznatky ze života zvířat
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNoST
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
JAZYK, ŘEČ, ZPĚV A VNÍMÁNÍ
Barevné korálky vnímání.
RIZIKA PŘI ZIMNÍCH SPORTECH
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Hudební nástroje vnímání.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ Zdeňka Telnarová Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. ©Danuše Bauerová Václav Friedrich Jana Hrubá

Zjednodušený přehled sluchových vad

Zjednodušený přehled sluchových vad

Omezení způsobená sluchovou vadou Omezený přísun informací Omezení vývoje mluvené řeči Omezení v oblasti poznávacích procesů Omezení v navazování sociálních vztahů Omezení orientace v prostoru a zhoršení pohybové koordinace Omezený pocit sebejistoty a bezpečnosti

Komunikace se studenty se sluchovým postižením orální přístup – je založen na dovednosti využívat mluvenou řeč, výcviku v odezírání a rozvíjení funkční schopnosti zbytků sluchu, přístup s využitím totální komunikace – spojení manuálních a manuálně-orálních prostředků, využívá mluvené řeči s českým znakovým jazykem, prstovou abecedu, psaní a další prostředky vedoucí ke vzájemnému porozumění, přístup postavený na bilingvní komunikaci – rovnocenné postavení obou jazyků – českého znakového jazyka a českého jazyka.

Komunikace se studenty se sluchovým postižením Při komunikaci se sluchově postiženým studentem mluvenou řečí (bez přítomnosti tlumočníka) je důležité zajištění vnějších podmínek pro odezírání, důležitý je postoj mluvícího a odezírajícího, oči odezírajícího by měly být na úrovni úst mluvícího, navázání tzv. zrakového kontaktu – student se sluchovým postižením by měl sedět vpředu na úrovni přednášejícího, blíž k oknu, tak aby se mohl při případné diskusi otočit na ostatní studenty a odezírat od nich, osvětlení místnosti by mělo být centrální a vyučující by měl dodržovat tyto zásady: nemluvit z profilu, neotáčet se k tabuli, raději se nepohybovat po místnosti, optimální vzdálenost je 0,5 m – 3m (maximálně 4m) od studenta.

Zásady správné komunikace (dle osob se sluchovým postižením)

Zásady správné komunikace (dle osob se sluchovým postižením)

Zásady správné komunikace (dle osob se sluchovým postižením)

Zásady správné komunikace (dle osob se sluchovým postižením)

Zásady správné komunikace (dle osob se sluchovým postižením)

Podpora studentům se sluchovým postižením na vysoké škole Služby poskytované pracovištěm vysoké školy pro studenty se sluchovým postižením by měly zahrnovat tyto oblasti: poradenství při výběru vhodného studijního programu na univerzitě, informace o podmínkách přijímacího řízení, vstupní kurz do vysokoškolského studia, obecné informace o studiu na zvolené fakultě a orientace v rámci fakulty, technickou podporu výuky pro nedoslýchavé studenty (FM systém, diktafon, zpětný projektor, datový projektor, PC, video), kopírovací služby ve spolupráci s univerzitní  knihovnou, asistenční služby pro písemné zaznamenávání přednášek nebo přepisů z audiozáznamu, sylabů a odborné literatury,

Podpora studentům se sluchovým postižením na vysoké škole zajišťování studijních materiálů v elektronické podobě, možnost získání pomocných studijních textů, pojmových slovníků a tezí přednášených disciplín v časovém předstihu umožňujícím delší přípravu, přidělení osobního konzultanta z řad vysokoškolských učitelů, individuální konzultace s vyučujícími katedry speciální pedagogiky a zprostředkování konzultací s vyučujícími ostatních odborných kateder, zajišťování tlumočení do znakového jazyka (příp. orálního tlumočení) přijímacích a některých dílčích zkoušek, přednášek pro studenty s těžkým sluchovým postižením, příprava podkladů pro tlumočení od vyučujících (materiály k přednáškám a seminářům), zajišťování kurzů znakového jazyka pro studenty a pracovníky univerzity, poradenství při výběru zaměstnání pro absolventy VŠ se sluchovým postižením.

Kompenzační pomůcky a informační technologie

Kompenzační pomůcky a informační technologie

Kompenzační pomůcky a informační technologie On-line centrum znakového překladu Simultánní automatický přepis řeči (příklad automatického titulkování pořadů http://www.kky.zcu.cz/cs/research-fields/video-subtitling)

Praktické ukázky Ukázka znakování (CD Zásady správné komunikace) Příklad dobré praxe – film 25 minut (DVD- projekt EU)