Veřejné finance – základní pojmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Advertisements

Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
EFEKTIVNOST VEŘEJNÉHO SEKTORU Základní teoretický i praktický problém veřejné ekonomie.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Ve ř ejné finance 2. 1.Úvod do problematiky veřejných financí. 2.Veřejný sektor a veřejné statky. 3.Rozpočtová soustava. 4.Veřejné volba a.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
2 Marketingové koncepce
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Dějiny daňových teorií
Veřejné finance a veřejné statky
Veřejné finance a veřejné statky
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Základní makroekonomické ukazatele
Výrobní faktory v organizaci
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZÁKLADY EKONOMIE II Hospodářská politika 3. přednáška
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika– národní hospodářství
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Veřejný sektor a veřejná správa
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomika veřejného sektoru
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Katedra veřejné ekonomie
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Veřejné finance a fiskální právo
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Fiskální politika TNH 2 (S-8)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Veřejné finance – základní pojmy Alena Kopfová Katedra finančního práva a národního hospodářství, kanc. 122 Alena.Kopfova@law.muni.cz

Tržní systém a příčiny tržního selhání To nejlepší, co existuje pro efektivní alokaci zdrojů a rozhodování Za určitých okolností selhává – ztráty efektivnosti, ale i nespravedlivé rozdělování Příčiny tržního selhání: Mikroekonomické Makroekonomické – nedostatečné využívání zdrojů a lidského potenciálu, stabilita tržního systému Mimoekonomické

Mikro- a mimoekonomické příčiny tržního selhání Mikroekonomické příčiny tržního selhání Nedostatek informací Existence přirozeného monopolu Existence veřejných statků Vznik externalit (vedlejších, nezamýšlených efektů) Mimoekonomické příčiny tržního selhání Potřeba zmírnit nerovnosti mezi subjekty Potřeba zvyšovat kvalitu lidského potenciálu a zkvalitňovat lidský život Nutnost brát ohled na kvalitu životního prostředí

Externality Výsledkem určité činnosti, výrobců nebo spotřebitelů, jejímž důsledkem je vyvolaný nechtěný, nezamýšlený vnější efekt Pozitivní externalita – externí užitek pro jiné subjekty Negativní externalita – externí náklad, škoda u jiných subjektů Reciproční externalita – vzájemný prospěch subjektů, za který si neplatí Spotřební vs. produkční

Externality Zpravidla důsledkem problémů v definování vlastnických práv a porušení práva nějakého subjektu Coasův teorém – možnost dohodnout „odškodnění“ mezi účastníky, pokud nejsou vysoké tzv. transakční náklady

Státní zásahy K ovlivnění příčin a zmírnění důsledků tržního selhání Rozhoduje se veřejnou volbou Intenzita předmětem diskusí a sporů Vládní selhání Obtížnost předvídání důsledků státních zásahů Omezené informace a časové zpoždění Omezené možnosti kontroly činnosti státní správy Byrokratický imperativ Problém výběru vhodného řešení Problém vlivu zájmových lobby na veřejné rozhodování Politický vliv Spojeny s tzv. netržními aktivitami státu Výsledkem existence veřejného sektoru

Netržní činnosti státu Od 20. století se zaměřují na předcházení a likvidaci důsledků tržního selhání Část nákladů financována z prostředků rozpočtové soustavy Dělení: Legislativní činnosti Alokační činnosti Redistribuční činnosti Regulační činnosti Stabilizační činnosti

Veřejný sektor Poslání: Úkol veřejného sektoru: Předcházet důsledkům selhání trhu Řešit důsledky selhání trhu v ekonomickém růstu a sociálním rozvoji Úkol veřejného sektoru: Zajistit potřebné veřejné statky, přitom efektivně alokovat finanční prostředky Vytvářet podmínky pro fungování soukromého sektoru Veřejný sektor + soukromý sektor – vzájemně prospěšné soužití ve smíšené ekonomice

Veřejný sektor Souhrn vztahů (a činností) mezi subjekty, vždy jedním ze subjektů je stát Část ekonomiky Zabezpečuje veřejné statky na neziskovém principu O množství a kvalitě produkce se rozhoduje veřejnou volbou Financována veřejnými financemi Řízena veřejnou správou Podléhá veřejné kontrole občanů

Veřejný sektor Nejčastěji členění podle resortů (specifika činnosti dané části veřejného sektoru) Veřejná správa Justice Policie Armáda Školství Věda a výzkum Kultura Tělesná výchova a sport Zdravotnictví Sociální služby Veřejná doprava Komunikace Spoje Energetické a vodní hospodářství Bydlení Informační systémy a masmédia

Statky a jejich třídění Statky = komodity, které slouží k uspokojování lidských potřeb Podle původu Volné statky vs. ekonomické statky Ekonomické statky: Podle potřeby – spotřební vs. kapitálové Podle vzájemného vztahu – substituty, komplementy Podle institucionálního hlediska Podle místa a způsobu rozhodování o statcích a jejich financování Podle ekonomického hlediska Podle prostorového hlediska – národní vs. regionální vs. lokální

Statky z institucionálního hlediska Čisté tržní statky Koupě na trhu, cena sjednávána na trhu bez intervencí státu Čisté netržní statky Neprochází trhem, cena administrativně stanovena (spíše uživatelský poplatek) Polotržní statky Prochází trhem, ale cena předmětem diskriminačních opatření státu (limitovaná nabídka, diferencované nepřímé zdanění, subvence, příspěvky k ceně)

Statky podle způsobu rozhodování o výrobě či spotřebě a financování Soukromé Rozhodují soukromé subjekty, maximalizují svůj užitek Veřejné Rozhoduje se veřejnou volbou v rámci daného společenství K financování prostředky soustředěné ve veřejných rozpočtech Zvýhodňuje určité skupiny obyvatel

Statky podle ekonomického hlediska Čistě soukromé statky Dělitelná spotřeba, produkce i spotřeba rivalitní Čistě kolektivní (veřejné) statky Nedělitelná spotřeba (mezní náklady spotřeby nulové, ale mezní náklady produkce nenulové) i kvalita Jednotlivce nelze vyloučit ze spotřeby Smíšené kolektivní (veřejné) statky Spotřeba dělitelná mezi jednotlivce, lze stanovit uživatelský poplatek za jednotku spotřeby statku (problém tzv. černého pasažéra) Kvalita mezi jednotlivce nedělitelná

Spotřeba smíšených kolektivních statků Fakultativní Založena na individuálních preferencích Přikázána státem Preferované, upřednostňované, poručnické, paternalistické veřejné statky Tzv. jev přetížení („návalu“) V důsledku vysoké spotřeby se snižuje kvalita všem uživatelům Možné vyloučení uživatele: Stanovení modifikované ceny Přídělový systém

Smíšené kolektivní statky Motivem uspokojení potřeb obyvatel na neziskovém principu Výše uživatelského poplatku se schvaluje veřejnou volbou Pokrývá část nákladů, produkce dotována z veřejného rozpočtu Pokrývá 100 % nákladů, sociálně slabším vrstvám pak adresná dotace Pokrývá ekonomicky nutné náklady a zisk, pokud je uživatelský poplatek stanoven diferencovaně

Dělení statků - Mankiw Podle vylučitelnosti ze spotřeby a rivality Soukromé statky – vylučitelné a rivalitní Veřejné statky – nevylučitelné a nerivalitní Společné zdroje – nevylučitelné, ale rivalitní Přirozené monopoly – vylučitelné, nerivalitní

Zabezpečování veřejných statků Ne vždy statky, které si žádá obyvatelstvo (často poptávka tzv. tažena nabídkou veřejného statku) Při rozhodování o konkrétním způsobu zajišťování veřejných statků: Hospodárnost při vynakládání finančních prostředků Účelnost a užitek občanů Různé způsoby: Ve veřejném sektoru Veřejnou zakázkou u soukromého sektoru Společným partnerstvím veřejného a soukromého sektoru

Křivka produkčních možností Jaké množství statků vyprodukovat ve smíšené ekonomice Různá množství soukromých a veřejných statků Čím více se produkuje veřejných statků, tím více se musí omezit produkce statků soukromých Nutno ale rozhodovat i o proporcích ve spotřebě a poptávce

Velikost veřejného sektoru Veřejný sektor stále roste Ukazatel podílu veřejných výdajů na veřejný sektor k hrubému domácímu produktu v procentech Do 1. sv. války průměrně 8,3 %; po 2. sv. válce cca 25 %; 80. léta 20. stol. cca 43 % Najít optimum velikosti veřejného sektoru velmi obtížné Významná i strukturální analýza veřejného sektoru

Velikost veřejného sektoru v ČR

Velikost veřejného sektoru v ČR (podíl veřejných výdajů na HDP v %)

Velikost veřejného sektoru - faktory Ekonomické (fáze ekonomického rozvoje, výkonnost ekonomiky) Historické a geopolitické Demografické Kulturně náboženské Politické Mezinárodní komparace

Efektivnost veřejného sektoru Stav, kdy z dostupných společenských zdrojů se podaří získat maximální množství statků a maximální užitek Užší pojetí efektivnosti – tzv. Paretovské optimum, velmi těžké dosáhnout Širší pojetí efektivnosti – výsledkem vztahu mezi velikostí vstupů do veřejného sektoru a velikostí výstupů z veřejného sektoru Nepůsobí kategorie zisku Tendence k neefektivnosti – k maximalizaci vstupů a k minimalizaci nákladů

Specifika veřejného sektoru Nelze vždy použít velikost zisku jako kritérium úspěšnosti Obtížná definice objektivních potřeb a výsledků veřejného sektoru Efektivnost vložených prostředků se projevuje se značným časovým zpožděním a je obtížně měřitelná a vyjádřitelná v penězích Snahou výkonných orgánů (administrativních pracovníků) maximalizovat svůj užitek Neprofesionalita rozhodování o alokace zdrojů Nejsou vypracované vhodné normy a limity pro určité druhy výdajů

Objektivizace veřejných výdajů Možno využít komparativní metody Komparace v čase Komparace prostorová Benchmarking Metoda porovnávání nákladovosti služeb, kvality služeb, výkonnosti, ale i hospodaření a dalších procesů mezi obdobnými organizacemi ve veřejném sektoru

Veřejné finance Mají za úkol zajistit zdroje financování veřejného sektoru Peněžní vztahy, vznikající v souvislosti s tvorbou, rozdělováním a užitím peněžních fondů spojených s činností veřejných institucí Problém deficitního hospodaření a veřejného dluhu

Pojetí veřejných financí Institucionální pojetí Jak fiskální instituce (jednotlivé články rozpočtové soustavy) využívají jednotlivé nástroje, zejména daně a veřejné výdaje, k ovlivňování chování a rozhodování jednotlivců, domácností, podniků,… Jak získat potřebné finanční prostředky a efektivně je použít na financování jednotlivých druhů státních zásahů Vztahové pojetí Veřejné finance jsou vztahy tvorby, rozdělení a užití různých peněžních fondů Principy: Nenávratnosti Neekvivalence Nedobrovolnosti

Funkce veřejných financí Alokační Zajištění efektivní alokace finančních prostředků Rozhodnutí o správných proporcí mezi produkcí soukromých a veřejných statků Redistribuční Dosažení větší rovnosti mezi subjekty, výsledkem solidarity Nepřímo prostřednictvím progresivních daní Vyšším zdaněním některého zboží Přímo prostřednictvím peněžních transferů Stabilizační Např. progresivní důchodové daně působí jako automatické vestavěné stabilizátory (zčásti i transfery)