Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Ústava a ústavní pořádek Mgr. Marie Mikulcová.
Advertisements

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Legislativní proces.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
POLITICKÉ REŽIMY – FORMY VLÁDY. Politický režim Politický režim je normativní subsystém politického systému Základem jsou politické normy  NORMY jsou:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
VY_32_INOVACE_08/3/8 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Právo v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Obecně k legislativě 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 18.
Vláda ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Naplňuje přitom pravomoci dané Ústavou ČR a některými běžnými zákony.
Česká republika Naše vlast
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
TEST 7. POLITOLOGIE
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Zákonodárná moc Klepněte a vložte poznámky. PRÁVO.
Orgány EU.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
DUM - Digitální Učební Materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Klasifikace normativních právních aktů
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Občanské soudní řízení
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Římská republika.
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
Systém soudnictví Právní ochrana.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Obecně k legislativě 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Transkript prezentace:

Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol

Moc zákonodárná Hlasuje a tím schvaluje zákony. Rozhoduje hlasováním o tom, jaká pravidla budou platit. Moc výkonná Reprezentuje stát v zahraničí. Vykonává schválené zákony. Podává návrhy zákonů. Navrhuje, jaká pravidla by měla platit, ale nerozhoduje o tom, jestli budou platit. Vykonává schválená pravidla. Moc soudní Soudí občany a instituce, jestli dodržují zákony. Určuje, kdy přesně bylo pravidlo dodrženo a kdy ne.

Rozdělení moci v ČR

Rozdělení moci ve státě - opakování Jaké instituce v ČR představují moc výkonnou? Která moc dohlíží na to, jestli jsou zákony dodržovány? Která moc hlasováním zákony schvaluje? B Jaké instituce v ČR představují moc zákonodárnou? Která moc navrhuje zákony a uvádí zákony do praxe (vykonává je)? Která moc má za úkol reprezentovat stát v zahraničí?

Správné odpovědi: 1A: Vláda (premiér, ministři), prezident. 1B: Parlament (poslanecká sněmovna a senát). 2A: Moc soudní. 2B: Moc výkonná. 3A: Moc zákonodárná. 3B: Moc výkonná.

Navrhuje zákony (ale neschvaluje je) Vykonává zákony Moc výkonná Navrhuje zákony (ale neschvaluje je) Vykonává zákony Reprezentuje naší zemi v zahraničí VLÁDA (PREMIÉR, MINISTŘI) PREZIDENT

Schvaluje, jaké navržené zákony mají platit a jaké ne Moc zákonodárná Schvaluje, jaké navržené zákony mají platit a jaké ne PARLAMENT (POSLANECKÁ SNĚMOVNA, SENÁT)

Dohlíží na to, zda se platné zákony dodržují Moc soudní Dohlíží na to, zda se platné zákony dodržují NEJVYŠŠÍ SOUD VRCHNÍ SOUD KRAJSKÉ SOUDY OKRESNÍ SOUDY

Proč je důležité rozdělení moci na 3 složky? Jednotlivé složky se navzájem kontrolují a vyvažují, aby nikdo v zemi neměl absolutní moc – potom by to byl DIKTÁTOR! Charlie Chaplin - Diktátor