Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
PRACOVNÍ PRÁVO ZÁKONÍK PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb., účinný od
Účast veřejnosti ve veřejné správě Výkon ústavně zaručených práv II. 31. března 2014.
Vedení správního řízení
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Inspekce kvality sociálních služeb
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo na informace Tereza Danielisová,
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Systém kontrolní činnosti SEI
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Systém kontrolní činnosti SEI
MINISTERSTVO OBRANY INSPEKCE MINISTRA OBRANY
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Správa místních poplatků
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
MINISTERSTVO OBRANY INSPEKCE MINISTRA OBRANY
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Správní právo procesní
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
Procesní prostředky regulace správního řízení
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany 1 Projekt „Efektivní vnitřní kontrola v rezortu MO“, reg.č. CZ.1.04/4.1.00/59.00066 Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Vnitřní kontrolní řád a Petiční a stížnostní řád

nedostatky stávající úpravy (Všeob-P-35) 1 VÝCHOZÍ SITUACE zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) – účinnost od 1.1.2014 nedostatky stávající úpravy (Všeob-P-35) odtrženost určitých institutů od soudobé kontrolní praxe spíše předpis metodický než procesněprávní roztříštěnost úpravy vyřizování petic a stížností

ÚČINNOST: 1. 1. 2015 CÍLE NOVÉ ÚPRAVY oddělení úpravy vyřizování petic a stížností od procesní úpravy výkonu vnitřní kontroly jednodušší a uživatelsky přístupnější předpisy terminologické a institucionální přiblížení vnitřního kontrolního řádu k zákonu sjednocení úpravy vyřizování petic a stížností do jednoho předpisu ÚČINNOST: 1. 1. 2015

VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení - 1 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení - předmět úpravy veřejnosprávní kontrola vs vnitřní kontrola negativní vymezení : Čl. 1: 3. Tento rozkaz se nevztahuje na: a) kontrolu vykonávanou vedoucími zaměstnanci v rámci jimi řízených organizačních celků; […] „MANAŽERSKÁ KONTROLA“ 5. Na základě rozhodnutí nařizujícího funkcionáře lze pro výkon kontroly podle odstavce 3 písm. a) použít postup podle tohoto rozkazu. 4. Tento rozkaz nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, nestanoví-li jiný vnitřní předpis při výkonu kontroly jinak6). Předmět kontroly podle zákona: tzv. vnější kontrola vůči nepodřízeným orgánům (včetně orgánů územní samosprávy), právnickým nebo fyzickým osobám (např. kontroly NKÚ u MO, kontrola plnění povinností krajských úřadů při zajišťování obrany státu podle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany státu) kontroly výkonu státní správy mezi dvěma orgány, realizované v rámci vztahů nadřízenosti a podřízenosti (např. kontroly bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby) kontrola činnosti PO založených nebo zřízených státem vykonávané ze strany zakladatele nebo zřizovatele (např. finanční kontrola podle zákona o finanční kontrole, kontrola dodržování povinností stanovených pr. a vnitřními předpisy při hospodaření s majetkem a při jeho správě u organizačních složek podle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích) Negativní vymezení: kontrola prováděná vedoucími zaměstnanci v rámci jimi řízených OC (zrušen kontrolní list, formu zápisu o kontrole stanoví vedoucí zaměstnanec, ale může rozhodnout, že i na tyto kontroly se použijí ustanovení tohoto RMO) interní audit kontrola podle mezinárodních vojensko-bezp. dokumentů (zejména kontrola zbrojení, odzbrojování) výkon působnosti VP (kontroly dopravní a pořádkové služby) vnitřní kontrola ve VZ (vlastní předpis) Subsidiarita rozkazu vůči jiným vnitřním předpisům upravujícím proces kontroly (např. finanční kontrola, Vševojsk 1-1 apod.) Kontrolující – kontrolní skupina (vedoucí kontrolní skupiny je určen i v pověření ke kontrole) Základní zásady – z nich pak vycházejí práva a povinnosti kontrolujících, kontrolovaných a kontrolou dotčených osob.

VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení - základní pojmy kontrolovaná osoba nařizující funkcionář kontrolující, kontrolní skupina kontrolou dotčená osoba základní zásady kontrolní činnosti

VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - průběh kontroly - 1 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - průběh kontroly - obsah kontroly plnění povinností podle právních a vnitřních předpisů hospodárnost, efektivnost a účelnost identifikace rizik fáze kontroly příprava → program kontroly výkon → kontrolní podklady → protokol o kontrole vypořádání → rozhodnutí o námitkách Zahájení kontroly: Předložením pověření Doručením oznámení o zahájení kontroly Prvním kontrolním úkonem Kontrolní podklady: Záznam o podání ústního vysvětlení Žádost o podání vysvětlení Úřední záznam Vyžádané informace (posudky) Protokol o kontrole: Lhůta pro vyhotovení: 30/60 dnů od posledního kontrolního úkonu Za obsah odpovídá vedoucí kontrolní skupiny Námitky: lhůta pro podání: 15 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole (lze prodloužit) Rozhodnutí o námitkách: lhůta: do 30 dnů od doručení námitek možnost autoremedury (do 7 dnů od doručení námitek) jinak v této lhůtě postoupí vedoucí kontrolní skupiny se svým stanoviskem nařizujícímu funkcionáři rozhodnutí: zamítne nedůvodné námitky, vrátí k došetření téže kontrolní skupině, zruší protokol a pověří jinou kontrolní skupinu došetřením, změní napadenou část protokolu, potvrdí protokol o kontrole Ukončení kontroly Opakování kontroly po jejím ukončení – vyšly najevo nové skutečnosti nebo kontrolní podklady se ukázaly jako nepravdivé nebo mohou odůvodňovat jiný závěr

VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - práva a povinnosti - 1 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - práva a povinnosti - vyplývají z jiných ustanovení předpisu a základních zásad kontrolní činnosti práva a povinnosti nařizujícího funkcionáře kontrolujícího kontrolované osoby osoby dotčené kontrolou

VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - společná ustanovení - 1 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - společná ustanovení - doručování nahlížení do spisu spolupráce organizačních celků vykonávajících kontrolu spolupráce s jinými orgány vzory dokumentů Nahlížení do spisu – vyloučení utajovaných informací (pokud nemá nahlížející oprávnění k přístupu k utajovaným informacím), osobní údaje, údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti, zápisy z jednání kontrolní skupiny a stanoviska členů kontrolní skupiny k protokolu o kontrole Proti odepření souhlasu s nahlížením lze podat námitky Spolupráce s jinými orgány – trestní oznámení se podává prostřednictvím nařizujícího funkcionáře státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu (P ČR, VP)

PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení - 1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení - předmět úpravy zákonná úprava vs vnitřní předpis základní pojmy vyřizující orgán pověřený zaměstnanec nebo voják šetřená osoba osoba dotčená peticí nebo stížností základní zásady vyřizování petic a stížností ochrana petenta a stěžovatele

PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - petice - 1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - petice - = podání ke státnímu orgánu ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním, ve znění pozdějších předpisů vnitřní předpis povinnost přijmout petici postoupení pro nepříslušnost lhůta pro vyřízení petice – 30 dnů

PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - stížnosti - 1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - stížnosti - = podání, ve kterých se stěžovatel domáhá svých porušovaných nebo ohrožovaných práv v rámci správního řízení (správní řád) služebněprávní vztahy (zákon č. 221/1999 Sb.) pracovněprávní vztahy (zákoník práce) jiné Stížnost je podpůrným prostředkem ochrany k zákonným institutům (odvolání ve správním řízení, soudní řízení apod.)

PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - vyřizování stížnosti - 1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - vyřizování stížnosti - podání stížnosti (ústně, písemně, elektronicky) vyrozumění stěžovatele o přijetí stížnosti povinnost zabývat se všemi body stížnosti (specifika v oblasti pracovněprávních vztahů) lhůta pro vyřízení – 60 dnů opatření k odstranění zjištěných nedostatků zápis o vyřízení stížnosti možnost přešetření stížnosti Posuzují se podle svého obsahu Všechny body stížnosti Podklady – záznam o podání vysvětlení, žádost o podání vysvětlení, úřední záznam Ze spisu musí být zřejmé, že se vyřizující orgán zabýval všemi body stížnosti a jak je posoudil, včetně odůvodnění Nelze-li stížnost vyřídit do 10 dnů, zpracuje se zápis.

PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - společná ustanovení - 1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - společná ustanovení - práva a povinnosti (vyplývají z jiných ustanovení předpisu) vyřizujícího orgánu a pověřeného zaměstnance nebo vojáka šetřené osoby osoby dotčené peticí nebo stížností přehledy petic a stížností vzory dokumentů Evidence petic a stížností – připravuje se elektronický formulář – obdoba oznamování korupčních případů

1 ODBORNÉ ŘÍZENÍ metodické pomůcky odpovědi na dotazy sharepoint IMO

1 JUDr. Andrea Fáberová vedoucí inspektorátu zvláštních úkolů Děkuji za pozornost. JUDr. Andrea Fáberová vedoucí inspektorátu zvláštních úkolů