Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Novela stavebního zákona ve vazbě na ustanovení § 50 návrh územního plánu
Advertisements

Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Nástroje územního plánování
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
NOVÝ ÚZEMNÍ PLÁN LIBEREC
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Působnosti obcí na úseku územního plánování od setkání tajemníků obcí Karlovarského kraje KÚKK, ORR, odd. územního plánování, Jana.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
ZADÁNÍ ÚZEMNÍHO PLÁNU Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických.
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Územního plánování na obcích v roce 2007 setkání tajemníků obcí Karlovarského kraje KÚKK, ORR, odd. územního plánování, Jana Kaválková.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
ÚSES v Zásadách územního rozvoje JMK
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Novela stavebního zákona
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Právo životního prostředí I.
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Územně analytické podklady správních obvodů obcí s rozšířenou působností v území Jihomoravského kraje třetí / čtvrtá úplná aktualizace Územně analytické.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Územní studie silnice II/380 Sokolnice - Čejč Vstupní jednání s obcemi, ORP, úřady územního plánování a stavebními úřady Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj.
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s úřady územního plánování Územně analytické podklady obcí Třetí úplná aktualizace Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s úřady územního plánování.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Příklad k metodickému pokynu porada ÚÚP
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje seminář pro úřady územního plánování a stavební úřady – 1. část Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele ( dotazy )
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Lhůta pro pořízení územní studie
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Územně analytické podklady Informace z metodické porady MMR s krajskými úřady ke 2. aktualizaci ÚAP obcí porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
územního plánování na obcích v roce 2007
Územní plán Liberec.
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Vybrané aktuální metodiky MMR a ÚÚR
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Obsah územně plánovacích podkladů
Územně analytické podklady
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
Veřejná beseda nad návrhem Územního plánu Mariánské Lázně
Transkript prezentace:

Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje 25.4.2017 Olomoucký kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Pardbický kraj kraj Vysočina kraj Vysočina Zlínský kraj Jihočeský kraj Jihočeský kraj Zlínský kraj Rakousko Rakousko Slovensko Slovensko Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje seminář pro projektanty a pořizovatele Úvodní stránka se mi nelíbí – myslím tím 3 obrázky ve středu snímku; Jano – neřešila jsem záhlaví a zápatí, to prosím sjednoť; a jakékoliv grafické návrhy vítám – neumím si s tím moc poradit. Díky! Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR = základní strategie pro rozvoj území 25.4.2017 ZÚR – obecně ZÚR = základní strategie pro rozvoj území Východiskem: analýza uspořádání území kraje, tj. analýza uspořádání funkčních (prostorových) vztahů vzniklých v průběhu minulých let Návrh ZÚR: koncepce rozvoje území založená v minulosti, dotvářená zejména podle požadavků formulovaných státem, zastupovaným dotčenými orgány, a samosprávou kraje a obcí, s využitím územně plánovacích podkladů (územně analytických podkladů kraje a územních studií), oborových studií, odvětvových a meziodvětvových koncepcí, politik a strategií. Ke tvorbě ZÚR se využívají výrazové prostředky stanovené stavebním zákonem a jeho prováděcí vyhláškou. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

Tvorba návrhu ZÚR = složitý proces; nutná spolupráce dvou týmů: 25.4.2017 ZÚR – obecně Tvorba návrhu ZÚR = složitý proces; nutná spolupráce dvou týmů: pořizovatele (krajský úřad) a projektanta tým pořizovatele = úředníci s oprávněním k výkonu činnosti v oblasti územního plánování, spojené zejména se zadáváním dokumentu, jeho projednáním a vydáním tým projektanta = projektanti odborně způsobilí vykonávat vybrané projekční práce (urbanista, dopravní inženýr, projektant – voda, elektro, projektant ÚSES, hodnotitelé vlivů koncepce na životní prostředí, veřejné zdraví, lokality NATURA 2000 atd.) Do přípravy je vhodné zapojit jak dotčené orgány, tak obce, resp. aktéry, s nimiž se dokument následně projednává. Kulaté stoly, pracovní jednání, výrobní výbory jsou vhodnými formáty pro pořádání diskuzí na vybraná témata, kterými projektant ověří či zjistí názory na jejich řešení. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR regulují území v různé míře podrobnosti 25.4.2017 ZÚR – obecně ZÚR regulují území v různé míře podrobnosti nejobecněji jsou formulovány urbanistické zásady ochrany a rozvoje území, tj. priority územního plánování kraje a územní podmínky koncepce ochrany a rozvoje přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území kraje podrobněji je vyjádřeno uspořádání území kraje – rozvojové oblasti, rozvojové osy a sídelní struktura, specifické oblasti a cílové charakteristiky (typů) krajin nejpodrobněji jsou v ZÚR vyjádřeny plochy, koridory, územní rezervy pro záměry dopravní a technické infrastruktury mezinárodního, celorepublikového a nadmístního významu, pro územní systém ekologické stability Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR JMK – dokumentace Priority územního plánování Jihomoravského kraje 25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Priority územního plánování Jihomoravského kraje A. Stanovení priorit územního plánování Jihomoravského kraje pro zajištění udržitelného rozvoje území včetně zohlednění priorit stanovených v politice územního rozvoje urbanistické zásady ochrany a rozvoje území upřesňují priority z PÚR ČR závazný podklad pro územně plánovací činnost na území Jihomoravského kraje (pro územní plány, regulační plány, územní studie a rozhodování stavebních úřadů) Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě seminář 25.04.2017 25.4.2017

ZÚR JMK – dokumentace Uspořádání území kraje rozvojové oblasti 25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Uspořádání území kraje B. Zpřesnění vymezení rozvojových oblastí a rozvojových os vymezených v politice územního rozvoje a vymezení oblastí se zvýšenými požadavky na změny v území, které svým významem přesahují území více obcí (nadmístní rozvojové oblasti a nadmístní rozvojové osy) rozvojové oblasti rozvojové osy sídelní struktura C. Zpřesnění vymezení specifických oblastí vymezených v politice územního rozvoje a vymezení dalších specific­kých oblastí nadmístního významu specifické oblasti Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR JMK – dokumentace Hodnoty území kraje přírodní kulturní 25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Hodnoty území kraje E. Upřesnění územních podmínek koncepce ochrany a roz­voje přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území kraje přírodní kulturní civilizační Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017 25.4.2017

ZÚR JMK – dokumentace Krajina 25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Krajina F. Stanovení cílových charakteristik krajiny, včetně územ­ních podmínek pro jejich zachování nebo dosažení 38 krajinných typů se stanovenými cílovými charakteristikami Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR – obecně ZÚR naplňují princip subsidiarity 25.4.2017 ZÚR – obecně ZÚR naplňují princip subsidiarity Ponechávají tam, kde je to účelné, rozhodnutí na nižší stupeň ÚPD, čímž naplňují princip subsidiarity, tedy rozhodování a odpovědnost za rozvoj území na nejnižším stupni, na němž lze dosáhnout zamýšleného výsledku. Snaha o co nejjednodušší povolovací proces → rychlost řízení → rychlost výstavby ZÚR stanovují požadavky na koordinaci územně plánovací činnosti obcí a na řešení v územně plánovací dokumentaci obcí, zejména s přihlédnutím k podmínkám obnovy a rozvoje sídelní struktury. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR JMK Koordinace Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář 25.4.2017 H. Stanovení požadavků na koordinaci územně plánovací činnosti obcí a na řešení v územně plánovací dokumenta­ci obcí, zejména s přihlédnutím k podmínkám obnovy a rozvoje sídelní struktury H.1 Požadavky na koordinaci ploch a koridorů veřejně prospěšných staveb a veřejně prospěšných opatření H.2 Požadavky na územní vymezení a koordinaci cyklistických tras a stezek nadmístního významu H.3 Požadavky na koordinaci územních rezerv H.4 Požadavky na řešení v územně plánovací dokumentaci obcí Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 17. 01.2017

25.4.2017 ZÚR – obecně Dopravní a technická infrastruktura podléhá oproti ostatním regulovaným prvkům specifické regulaci – může být již od nejvyšší úrovně nástrojů územního plánování vymezována pomocí ploch a koridorů. V politice územního rozvoje je vymezena pomocí koridorů. Vzhledem k závaznosti vyšších nástrojů územního plánování pro nižší stupně (§ 32 odst. 1, § 36 odst. 5, § 43 odst. 5 SZ) tak dochází k pronikání vymezených koridorů do nižších stupňů územně plánovacích nástrojů, které je mohou pouze zpřesňovat. Přestože vysoká míra konkretizace záměrů je vlastní spíše nižším nástrojům územního plánování, v případě dopravní a technické infrastruktury je podmíněna specifickými potřebami při jejím plánování. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

25.4.2017 ZÚR – obecně Zásady územního rozvoje ani vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území nesmí obsahovat podrobnosti náležející svým obsahem územnímu plánu, regulačnímu plánu nebo navazujícím rozhodnutím. ZÚR řeší záležitosti nadmístního významu – koordinují záměry procházející územím více obcí. Zákon vylučuje, aby prostřednictvím zásad územního rozvoje kraj intervenoval do pravomoci obcí a řešil problémy v jejich pravomoci na úseku územního plánování s výjimkou případu, kdy je nezbytná koordinace nadmístních souvislostí, vazeb mezi jednotlivými obcemi a takových změn v území, které mají dopad do správního území více obcí. Není důvodné, aby každý záměr nadmístního významu byl řešen v ZÚR (novela stavebního zákona účinná od 01.01.2013). Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

25.4.2017 ZÚR – obecně Šíře plochy či koridoru by měla být kompromisem mezi požadavkem přesného vymezení, které minimalizuje počet osob potenciálně dotčených na právech, a požadavkem ponechání dostatečného prostoru, který v nižších stupních územně plánovacích nástrojů umožňuje variantní řešení a upřesnění daného záměru. Větší šířka koridoru poskytuje nástrojům územního plánování nižšího stupně určitou volnost pro zohlednění konkrétních místních podmínek. Měřítko zpracování ZÚR (1:100 000 nebo 1:50 000) je natolik malé, že pro vymezení ploch a koridorů je z hlediska předběžné opatrnosti pořizovatelské praxe potřebné mít k dispozici podrobnější prověření, v němž je záměr zkoumán jak z hledisek územního plánování, tak z hledisek ochrany životního prostředí a lidského zdraví a případně dalších odvětvových složek. Mapové podklady použité pro tvorbu zásad územního rozvoje nebudou nikdy zcela aktuální. Vzhledem k míře podrobnosti ZÚR není toto samo o sobě takovou vadou, která by byla v rozporu se smyslem územního plánování. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR JMK – dokumentace Plochy/koridory nadmístního významu 25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Plochy/koridory nadmístního významu D. Zpřesnění vymezení ploch a koridorů vymezených v politice územního rozvoje a vymezení ploch a koridorů nadmístního významu, včetně ploch a koridorů veřejné infrastruktury, územního systému ekologické stability a územních rezerv, u ploch územních rezerv stanovení využití, které má být prověřeno Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

Struktura / členění ZÚR JMK 25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Struktura / členění ZÚR JMK V kapitolách ZÚR JMK jsou obsaženy: - záměry zpřesněné z PÚR - záměry nadmístního významu sledované krajem Popis záměru je strukturován: - popis o jaký záměr se jedná - územní vymezení (identifikace ORP a obcí dotčených záměrem) - požadavky na uspořádání a využití území, kritéria a podmínky pro rozhodování o změnách („vlastní zásady“) - úkoly pro územní plánování Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017 25.4.2017

Vymezení koridorů a ploch ZÚR JMK – dokumentace Vymezení koridorů a ploch využity územní plány koridory mimo zastavěná území a zastavitelné plochy Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017 25.4.2017

Vymezení koridorů a ploch ZÚR JMK – dokumentace Vymezení koridorů a ploch využity územní plány koridory mimo zastavěná území a zastavitelné plochy Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017 25.4.2017

Územní studie a regulační plán v ZÚR 25.4.2017 ZÚR – obecně Územní studie a regulační plán v ZÚR ZÚR mohou ve vybraných plochách nebo koridorech uložit prověření změn jejich využití územní studií. Pořízení územní studie není na rozdíl od územního plánu podmínkou pro rozhodování v území. Většinou se prověřuje rozsáhlé území, blokace by byla nepřiměřená, proto podmínka pro rozhodování není v ZÚR stanovena. Stavební zákon stanovuje možnost nikoliv povinnost využít územní studii k prověření změn v území. Zásady územního rozvoje mohou využít další možnosti stanovené stavebním zákonem a uložit pro plochu nebo koridor podmínku zpracovat regulační plán. V tomto případě je vydání regulačního plánu podmínkou pro rozhodování o změnách v území. V praxi se bude jednat o vymezení plochy nebo koridoru podstatně menšího rozsahu než tomu je u územní studie. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR JMK – dokumentace Územní studie Krajský úřad Jihomoravského kraje 25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Územní studie I. Vymezení ploch a koridorů, ve kterých se ukládá prověře­ní změn jejich využití územní studií Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR – obecně Odůvodnění ZÚR 25.4.2017 ZÚR – obecně Odůvodnění ZÚR Při zpracování odůvodnění ZÚR se vychází z § 40 SZ, prováděcích předpisů a ze správního řádu. Odůvodnění ZÚR se zpracovává průběžně a jsou do něj postupně doplňovány výstupy jednotlivých etap pořizování dokumentace. Poznámka: Povinnost odůvodnit ZÚR z hlediska souladu s cíli a úkoly územního plánování není pouhou formální záležitostí, ale naopak nutnou podmínkou pro to, aby obce, dotčené orgány, okolní kraje, veřejnost i soudy byly schopny posoudit, zda nedochází k ohrožení jejich zájmů v území. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR JMK Odůvodnění ZÚR JMK širší vztahy koordinační výkres 25.4.2017 Odůvodnění ZÚR JMK širší vztahy koordinační výkres 1:100 000 1:50 000 dopravní infrastruktura technická infrastruktura ÚSES Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 17. 01.2017

ZÚR JMK – dokumentace Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář 25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Tady se mi nelíbí naklonění – myslím si, že máme v nějaké prezentaci otočené; a taky nemáme aktuální Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017 25.4.2017

Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na udržitelný rozvoj území 25.4.2017 VVURÚ – dokumentace Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na udržitelný rozvoj území Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na životní prostředí podle přílohy SZ (SEA) Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti (NATURA 2000) Vyhodnocení vlivů na skutečnosti zjištěné v územně analytických podkladech (ÚAP) Případné vyhodnocení vlivů na jiné skutečnosti ovlivněné navrženým řešením, avšak nepodchycené v územně analytických podkladech, například skutečnosti zjištěné v doplňujících průzkumech a rozborech Vyhodnocení přínosu zásad územního rozvoje k naplnění priorit územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území obsažených v politice územního rozvoje (Priority ÚP) Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území – shrnutí (Závěr) Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

25.4.2017 ZÚR – obecně Nejdiskutovanější je přístup k hodnocení vlivů koncepce na životní prostředí, který je rámcově popsán v příloze stavebního zákona (od 01.01.2013 není součástí návrhu ZÚR). I když se posuzovatelé SEA vypořádají s většinou bodů přílohy stavebního zákona, nejvíce problémů činí bod 6, který ukládá zhodnocení stávajících a předpokládaných vlivů variant ÚPD včetně vlivů sekundárních, synergických, kumulativních, krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých, trvalých a přechodných, kladných a záporných. CEA (Cumulative Environmental Assessment, posuzování kumulativních a synergických vlivů na životní prostředí) musí obsahovat popis vhodné metodologie, zjištění a popis stavu životního prostředí a složek, které by mohly být negativně ovlivněny, identifikaci a popis možných kumulativních a synergických vlivů, posouzení těchto vlivů, vymezení kompenzačních opatření, stanovení pravidel monitorování kumulativních a synergických vlivů. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

25.4.2017 ZÚR – obecně Nelze však trvat na tom, aby ve vyhodnocení kumulativních a synergických vlivů byly výslovně zapracovány veškeré záměry, je dostačující, pokud dojde ke zhodnocení kumulativních a synergických vlivů pouze mezi záměry, kde relevantní vlivy tohoto druhu vůbec přicházejí v úvahu. Z právních předpisů neplyne povinnost zpracovatele koncepce předložit k posouzení vlivů na životní prostředí variantní návrh koncepce event. návrh koncepce obsahující variantní řešení jednotlivých ploch a koridorů. Taková povinnost může být stanovena dotčeným orgánem na úseku posuzování vlivů koncepce na životní prostředí nebo v zadání zásad územního rozvoje. Vyhodnocení vlivů na evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti prochází hodnocením dle metodiky zpracované MŽP. Na úrovni zásad územního rozvoje není možné v případě některých záměrů přesně kvantifikovat jejich možný negativní vliv na území zařazená do soustavy NATURA 2000. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

A. Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na životní prostředí (SEA) 25.4.2017 VVURÚ – dokumentace A. Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na životní prostředí (SEA) Základní kroky hodnocení SEA Popis stavu území Posouzení koncepce, posouzení vymezených ploch a koridorů Vytvoření metodiky Sledované složky životního prostředí (ovzduší, obyvatelstvo, lidské zdraví, biologická rozmanitost, půda (ZPF + PUPFL), horninové prostředí, voda, klima, hmotné statky, kulturní dědictví, krajina) Sledované vlivy (přímé, sekundární, synergické, kumulativní, krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé, trvalé, přechodné, kladné, záporné) Tabelární hodnocení všech vymezených ploch a koridorů (klasifikace vlivů a slovní hodnocení) Porovnání variant Návrh opatření, ukazatelů, požadavků Netechnické shrnutí Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

B. Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na území Natura 2000 25.4.2017 VVURÚ – dokumentace B. Vyhodnocení vlivů ZÚR JMK na území Natura 2000 Území Natura 2000: evropsky významné lokality (EVL) a ptačí oblasti (PO) Na území JMK je 201 evropsky významných lokalit a 8 ptačích oblastí Provedena klasifikace vlivů (-2 až 0) Pro 51 ploch a koridorů byl konstatován mírně negativní vliv Doporučení pro eliminaci a zmírnění vlivů Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

25.4.2017 ZÚR – proces Zadání ZÚR Proces přípravy ZÚR je dynamický, proto obsah návrhu dokumentace se proměňuje v čase tak, jak tento proces prochází jednotlivými fázemi. Ze stavebního zákona nelze dovodit příkaz, aby návrh zásad územního rozvoje byl identický s obsahem schváleného zadání, nýbrž toliko pokyn, aby návrh ze schváleného zadání (zprávy o uplatňování zásad územního rozvoje) vycházel. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR – proces Společné jednání 25.4.2017 ZÚR – proces Společné jednání Ve společném jednání se ověřuje přijatelnost návrhu ZÚR z hledisek ochrany veřejných zájmů, které hájí dotčené orgány. Dotčené orgány vydávají pro postupy podle SZ stanoviska, jež jsou závazným podkladem pro opatření obecné povahy. ZÚR jsou svou povahou strategickým dokumentem, čemuž by měla odpovídat také povaha stanovisek vydávaných dotčenými orgány v průběhu jejich pořizování. Stanoviska dotčených orgánů nejsou samostatně soudně přezkoumatelná. Správnost těchto stanovisek však lze napadat v rámci řízení o zrušení opatření obecné povahy. Obsah stanoviska by tedy měl alespoň v základní rovině odpovídat požadavkům kladeným na odůvodnění správního rozhodnutí. Pokud řešení ZÚR obsahuje varianty řešení, pak dotčené orgány uplatňují stanovisko ke každé variantě. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

25.4.2017 ZÚR – proces Praxí ověřeným přístupem je písemné vyhodnocení každého stanoviska dotčeného orgánu včetně dohody jeho vyhodnocení (dohoda o úpravě). Poznámka: Metodické sdělení MMR k posuzování vlivů územního plánu na udržitelný rozvoj území uvádí: …Pokud úprava návrhu podle § 51 odst. 1 stavebního zákona zahrnuje úpravy řešení, u nichž se lze domnívat, že mohou měnit vliv ÚP na udržitelný rozvoj území (např. vymezení nových zastavitelných ploch, změna koncepce řešení atd.), pořizovatel zajistí odpovídající úpravu či doplnění „vyhodnocení vlivů ÚP na udržitelný rozvoj území“. Upravený návrh ÚP ani toto vyhodnocení však neprojednává opakovaně postupem podle § 50 stavebního zákona (společné jednání). Tyto úpravy budou předmětem projednání postupem podle § 52 stavebního zákona (veřejné projednání), kde se projeví jako „části řešení, které byly od společného jednání změněny“. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR – proces Veřejné projednání 25.4.2017 ZÚR – proces Veřejné projednání Obsah veřejného projednání při pořizování ÚPD lze rozdělit do dvou fází: odborné informování veřejnosti o připravovaném opatření obecné povahy, na němž bude zajištěna účast projektanta veřejná diskuze a oběma fázím by měl být věnován srovnatelný časový prostor. Poznámky: Ústavou a Listinou základních práv a svobod deklarovaného práva na příznivé životní prostředí se lze domáhat pouze v mezích zákonů, které toto ustanovení provádějí. Ke stanoviskům, námitkám a připomínkám ve věcech, o kterých bylo rozhodnuto při schválení PÚR, se nepřihlíží. Nelze připustit rozhodování o téže věci dvakrát. Dle judikatury správních soudů rozhodnutí o námitkách naplňuje formální znaky správního rozhodnutí. Je nutné rozhodnout přezkoumatelným způsobem. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR – proces Přezkoumání 25.4.2017 ZÚR – proces Přezkoumání Přezkoumání návrhu ZÚR je činností pořizovatele, která se prolíná celým procesem pořízení dokumentace. V každé etapě přípravy musí být ZÚR zpracovány v souladu: s politikou územního rozvoje, s cíli a úkoly územního plánování, s požadavky stavebního zákona a jeho prováděcích právních předpisů, s požadavky zvláštních právních předpisů a se stanovisky dotčených orgánů podle zvláštních právních předpisů, popřípadě s výsledkem řešení rozporů. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

25.4.2017 ZÚR – proces Vydání ZÚR Završením pořizování zásad územního rozvoje je jejich vydání. Poznámky: Zastupitelstvo kraje není oprávněno stanoviska dotčených orgánů po věcné stránce přezkoumávat či měnit, a to ani k případně vznesené námitce. Pokud je totiž stanovisko závazným podkladem pro zásady územního rozvoje, nemůže se od něho zastupitelstvo při tvorbě zásad územního rozvoje odchýlit a zásady územního rozvoje vydat v rozporu s tímto stanoviskem. Pro zákonnost procesu schvalování územně plánovací dokumentace je zcela irelevantní, jaké podklady měli zastupitelé při schvalování rozhodnutí o námitkách k dispozici. Případná neúplnost podkladů je totiž ryze věcí politické odpovědnosti jednotlivých zastupitelů, respektive odrazem pečlivého a zodpovědného přístupu k výkonu jejich zastupitelského mandátu. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

ZÚR – proces Soudní přezkum 25.4.2017 ZÚR – proces Soudní přezkum Při přezkumu je třeba dbát zásady minimalizace soudních zásahů do územně plánovací dokumentace. Správní soudy nejsou povolány k tomu, aby hodnotily odbornou stránku věci, neboť takový přezkum jim nepřísluší; odborné posouzení věci a volba konkrétního řešení je na pořizovateli územně plánovací dokumentace a osobách, které k tomu disponují odpovídajícím vzděláním a erudicí a které pořizovatel zpracováním odborných podkladů pověří. Je proto namístě, aby správní soudy při přezkumu opatření obecné povahy tohoto typu postupovaly obzvlášť obezřetně. Může být animace i nemusí, nechávám na Tobě Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

Územní studie dle ZÚR JMK ZÚR JMK – dokumentace Územní studie dle ZÚR JMK ZÚR JMK v kap. I ukládají ve vybraných plochách a koridorech prověření změn jejich využití územní studií = ukládají zpracovat 2 územní studie: 1 – ÚS nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brna 2 – ÚS koridoru vedení 400 kV Sokolnice – hranice ČR/Rakousko Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017 25.4.2017

25.4.2017 ZÚR JMK – dokumentace Vymezení územní studie v ZÚR JMK pouze znázorňuje, která území budou řešením dotčena. V této ploše mohou stavební úřady rozhodovat v souladu s řešením obsaženým v územním plánu a ZÚR JMK. Opět zvaž animaci Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017

D43 var. Bítýšská/ nebo var. Bystrcká? 25.4.2017 Cílem je prověřit průchod nadmístní dopravní infrastruktury územím metropolitní rozvojové oblasti Brno v podrobnějším měřítku než umožňují zásady územního rozvoje obchvat Kuřimi S × J? D43 var. Bítýšská/ nebo var. Bystrcká? Optimalizovaná MŽP? napojení území na D1? JZT ano či ne? PÚR ČR, čl. (42): Metropolitní rozvojová oblast Brno, Úkoly pro územní plánování: pořídit územní studie řešící zejména vzájemné vazby veřejné infrastruktury seminář 17. 01.2017 25.4.2017

ZÚR JMK – dokumentace Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno zadání územní studie 03.2017 výběrové řízení na projektanta do 31.05.2017 zpracování návrhu ÚS do 30.08.2018 projednání návrhu ÚS do 15.10.2018 schválení návrhu Zprávy o uplatňování ZÚR JMK 12.2018 zpracování návrhu Aktualizace ZÚR JMK do 30.06.2019 projednání návrhu Aktualizace ZÚR JMK do 06.2020 vydání Aktualizace ZÚR JMK 09.2020 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017 25.4.2017

pořizovatel ZÚR JMK – kontakty 25.4.2017 pořizovatel ZÚR JMK – kontakty Krajský úřad Jihomoravského kraje Žerotínovo nám. 3 601 82 BRNO www.kr-jihomoravsky.cz Odbor územního plánování a stavebního řádu ( OÚPSŘ ) vedoucí odboru – Ing. arch. Eva Hamrlová Oddělení územního plánování ( OÚP ) vedoucí oddělení – Ing. arch. Jana Janíková agenda ZÚR JMK Ing. Jana Svobodová Ing. arch. Jana Děrdová tel.: 541 65 / kl. 1330 tel.: 541 65 / kl. 1386 e-mail: svobodova.jana@kr-jihomoravsky.cz e-mail: derdova.jana@kr-jihomoravsky.cz Děkujeme za pozornost. Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu seminář 25.04.2017